agequodagis

Alla inlägg under mars 2013

Av agequodagis - 31 mars 2013 23:15

Nu är kl 00.15, det innebär att Lokis fyller år idag! Mitt   blir 21 år idag!


Grattis Lokisen!

Dessa två översta bilder är från ungefär 2001 skulle jag tro.

 

Vinten 2008-2009, i Sund.

                 

Av agequodagis - 31 mars 2013 21:31

Idag är det söndag, då brukar d betyda att man ska på jobb dagen efter. Men inte imorgon, för imorgon är man ledig eftersom det är röd dag! jihaaa!


Idag har jag vart ut och skrittat Petteri. Totalt blev det väl 55 min men gick sista 10, så 45 min satt jag väl på då. Red med Carita och Holle. Petteri var duktig men hoppade till flere gånger för på många ställen var det heeeemskt läskiga gubbar i skogen.


I övrigt har jag int gjort så mkt... sovit på mammas o pappas soffa, ätit mat, vart o kollat på Niklas o Teds båten o jaaaa... d va väl allt d... bra med ledigt, he, he!


Här är lite bilder på Petteri från idag:

     





Av agequodagis - 30 mars 2013 22:23

Här visar dom hur det går till att träna hästarna:

Av agequodagis - 30 mars 2013 18:06

Härla med sovmorgon IGEN! underbart att sooova tycker jag... det är nog min favoritsysselsättning... eller i alla fall sovmornar, he, he!


Var till gymmet idag och körde styrka, men före det körde jag mitt nya intervallpass. Det var faktiskt riktigt skönt, gjorde det på crosstrainerna. Det ser ut såhär: uppvärmning 2-3 min, sen intervaller 4-8 st 20s jobb/10 s lugnt, sen återhämtning 1-2 minuter och så intervaller igen 2-4 st och då 45 s jobb/15 s lugnt och sen avsluta med ca 2 min återhämtning.


Sen körde jag igenom mitt styrkeprogram, första gången jag kör hela programmet rakt igenom, kändes bra under programmet i alla fall. Får hålla tummar och tår för att min kropp ska palla med detta nu!


På eftermiddagen var jag till stallet, då var det Lokis tur att motionera. För hans del blev det 40 min ut mot Ulfsby, varav rätt mkt trav o galopp för min häst var sjövild idag... hoppade för ingenting, stack till skogs för Sigge som kom med traktorn osv... tönt! sen till åkern 10 min för att få loss honom i skritt, trav galopp o sen skritta av 10 min. Så 60 min sammanlagt. Efteråt stretchade vi och då märkte jag att han är lite stel/öm i högra sidan av ryggen så han fick på sig back on trackplattan under amigotäcket o yttertäcket o så ut i hagen. Han får gå med det en period nu o sen tänkte jag ta ut Micke för att kolla igenom honom när snön börjar smälta lite mer.


Middag blev det hos mor och far, lax i ugn + sallad - gott!

Nu inväntar jag snart mormor och mamma som ska komma hit och äta lite glass!

Ha en trevlig påsklördag!

 

Av agequodagis - 29 mars 2013 20:38

Steg upp vid halv 10, for till Lemland vid halv 11. Sku rida ut med Petteri med sälle. Vi fick sälle av Nina och Ella. Skrittade ut 1h 10 min, men av dem satt jag 45 min på hans rygg och sista 25 ledde jag honom. Bra ridtur med lite olika läskiga saker men bra att få ha en pigg men modig dam med sig som tar bort lite faror.


Sen hem o då somnade jag visst på soffan... i sisådär några timmar... uuups! Blev att stressfixa sig och så iväg på middag/kalas. Var jättegod mat så nu är jag mätt, blurp!


 

Av agequodagis - 28 mars 2013 21:56

toooorsdag, skärtorsdagen o det betyder lov fredag - måndag, suuupernajs!

Idag har jag typ vart på stan med mamma, fixat till Lokis som vilade idag och ikväll var jag o mamma till mormor o fikade.


Lugn dag med andra ord, skööönt! imorgon får jag gå upp 9.30 i vanliga fall så går jag upp 7 på fredagar! härla med 2h 30 min extra, niiice!


Nu 1 avnsitt ponnyakuten o så lite csi o sen är d dags att soooova!

Natt, natt!

Av agequodagis - 27 mars 2013 20:39

      1 dag kvar att jobba, sen är det påsklov, guuuud så skönt!


Idag blev det först städning här hemma, skönt att få det rent och fint! sen middag hos föräldrarna, sköööönt att slippa laga mat.


Stallet ikväll då, blev en sväng på åkern med Lokis. Först skritta runt på den stora delen o sen gick vi in på den uppridna volten. Började som vanligt med att rida lös bogarna i skritt samt göra massa halter, detta åt båda håll såklart. Sen travade vi rak på volten för att få honom lite mer liksidig, lite nu och då ställde jag utåt lite och så rak igen och så innåt o så rak igen osv, men mest rak som sagt. Gjorde detta i båda varv.

Sen galopparbete, mest fattningar eftersom det är det som stärker galoppen. o så kort avtravning åt båda håll lång och låg. Min häst känns faktiskt bättre och bättre hela tiden. Till och med min sambo som ju int kan så mkt om hästar kommenterade idag med att han ser mkt mer avslappnad o fin ut... d måst ju vara bra d.... om till och med han ser! Nu är d mest ork/uthållighet som behövs och lite muskler till då.


Ikväll har jag rett upp en massa i vår garderob, blev skitnöjd med det hela. Nu lääängtar jag tills det blir vår så att vi kan reda upp förrådet där ute också!


Just ja, mamma o hennes väninna har vart till Teneriffa och därifrån fick jag suuupermysiga ulltofflor, en ryggvärmare i ull, en fin svart klänning med turkosa blommor och ett vitt superfint sommarlinne - TACK!


Nu mysa med min kära sambo för imorn drar han på jobb igen :(


Ciao!


Av agequodagis - 26 mars 2013 21:20

Idag har jag vart och ridit Petteri. Vi var och skrittade 30 min i skogen + 20 min promenad. Vi hade sälle av Carita som ledde Holle som reds av en liten tjej.


Förutom det har jag inte gjort så mkt, vi åt middag när jag kom hem o sen somnade vi båda på soffan... det var den dagen det...


Nu har vi suttit och sett på två intressanta program, Mot alla odds och Vad hände med grabbarna på kåken? Men snart är det nog dags för sängen.


Natt, natt!


 

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards