agequodagis

Alla inlägg under oktober 2012

Av agequodagis - 31 oktober 2012 20:17

Jaha... så var man ensam hemma igen då - blä! Men det är ju int så mycket att göra ngt åt, det bara är så lixom... men gnäller gör ja för d! Idag har d vart en stressig dag... eller slutade efter 4 på jobbet, hann då bara hem o byta kläder och så iväg till stallet. Mockade och fixade med Lokis och sen gick vi ut i mörkret och tränade NH - tur att vi har beslysning på ridbanan så helt mörkt var d ju inte. Dock har den ena strålkastaren vänt sig och lyser upp i molnen! hur nu det har gått till, det är det ingen som vet! 


Men i alla fall en stråkastare som lyste upp i mörkret åt oss! 

Nå NH var det ja, tränade backa, stanna, flytta och så lite "longering". Sen på slutet hade vi lite följa john i skritt och trav. 


Hem och byta kläder snabbt och så var jag iväg på Perfect home party till Linda. Hittade två saker som jag beställde så om ngn vecka lär dom väl vara hemma då!


Nu blir d Bonde söker fru! tjoh för d!

Häj på er!

 

Gammal ful bild från 2009...    

Av agequodagis - 30 oktober 2012 20:17

Har ridit lektion för Solveig idag! Red fram själv först i 30 minuter, skrittade mycket och travade sen på volter, fyrkant och snett igenom och hann fatta ngn galopp i varje varv. 


När Solveig kom så tränade vi på övergångar från trav till skritt och från skritt till halt. Var ett önskemål från mig eftersom att det där med broms har varit jobbigt ibland... he, he. Gick faktiskt riktigt bra måst jag säga! när vi började galoppera hade hon blivit ganska lugn (för att vara henne alltså) så när vi sku fatta galopp var det svårt, hon hade för lågt undertempo vilket resulterade i att jag låg i backen efter ett tag... suck bock o sen stegring... ojsan då! När man rider den här damen får man direkt ett kvitto på att man gör fel... o det kommer med råge! dvs man lär sig nog rida väldigt bra av henne! det sa Solveig också. 


Här är lite bilder som Samuel fotade idag: 

         

Så här blir man att se ut när man just rullat runt i spånet... he, he


     

Av agequodagis - 29 oktober 2012 21:17

Vecka 44 inleddes idag med en lång måndag på jobbet med konstant huvudvärk... blää! så när jag kom hem tillbringades de första 30 minutrarna på spikmattan för att orka med kvällen. 


Min älskling var snäll och lagade middag medans jag sen vilade på soffan, skööönt att sätta sig vid dukat bord! 


Vidare till stallet för att fixa åt Lokisen, eftersom d typ blåste storm blev det vila för hans del idag. Istället mockade Samuel och jag fixade med honom, borstade samt ryckte manen och pysslade. Han fick sen bli inne för natten eftesom vädret var så blä!


Avslutade kvällen med fika hos mormor med te o smörgås - mys!


Nu börjar d bli dags för sängen, är en lång dag imorgon också... men först måst jag nog väcka sjusovaren som ligger bredvid mig i soffan och snarkar! väldigt trevligt kvälssälle man har, eller hur?! NOT!


 

Bild från 2008, tagen i Sund i Lokes dåvarande sommarhage. Han hade ganska fin utsikt om nätterna va?




Av agequodagis - 28 oktober 2012 20:37

Hjälpte mamma städa källaren i morse. Sen iväg till aftonsol för att rida Campolina. 


Eftersom fröken C lätt blir uttråkad blir passen ganska varierande, speciellt nu när hon håller på att sättas igång. Började som igår, dvs travade runt på stora volterna och snett igenom och vänd rätt upp i båda varv. Sen skrittade vi och gjorde halter vid bokstäverna ett tag. ÖVergick till att gaoppera ett halvt varv på volter för att sen sakta av till trav och så till skritt och sen börja om från början igen. Gjorde kanske sammanlagt högst fyra fattningar i varje varv eftersom hon ännu int har kondisen för mer. 

Sen blev det skrittarbete då vände vi rätt upp, skänkelvikning fram till kvartslinjen och då red vi rakt ut, sen vände jag in vid nästa kortsida och skänkelvikning till kvartslinjen osv. Sen gjorde vi även det i andra varvet. På slutet travade vi lång och låg o bytte volt i varje varv. Sen promenerade vi ner till sjön som avslut.


Passet idag var helt ok, hon var lugnare och så men int lika lyhörd som igår. Idag var det int lika lätt med broms och avsaktningar... hon var mer sur över det. I galoppen blev hon sur ngn gång när hon fattade fel galopp och jag saktade av henne typ direkt. 

Efteråt prövade vi sadlar på henne eftersom den jag ridit i nu inte riktigt passar. Vi hittade både en dressyr och en hoppsadel till henne - jehu! Dock är hoppsadeln ljusbrun och dressyrsadeln mörkbrun och hon har svart träns... men men thats life! huvudsaken grejjerna passar!


Middag hos föräldrarna!


Lokisen idag: 

Är ju int så bra ridväder ute, speciellt inte om man har bara sommarskor... men gick faktiskt att rida på lilla banan idag! så skrittade runt lite där och prövade göra öppna och så. Travade även några varv på volten för o kolla att han var ren och så. Enligt malin såg han ut att vara det. Det är nämligen så att annledningen till att Micke från början var och kollade lokis var ju för att han gick orent i höger varv i trav på volt... Micke hittade ju senare att han sträckt magen och var spänd på flera ställen på höger sidan och vi har behandlat och lokis har vilat osv osv. För ett tag sen började vi ju sätta igång han igen och idag var alltså första dagen han va rpå ridbanan på x antal veckor... det var därför ja var så nyfiken på att trava och kolla om hältan fanns kvar. Men vad det verkar så är den borta - skönt!


Ja det var min dag d... nu kom söt hem så nu ska ja umgås med honom! Ha en bra vecka hörni!!

 

Gammal bild från 2008 på Lokis och mig, den är från september. 



Av agequodagis - 27 oktober 2012 21:12

Två mobilbilder på campolina från idag

Av agequodagis - 27 oktober 2012 20:44

Började med att träna lite nh i ridhuset, dock med träns och sadel så inget avancerat. Men vi tränade på att stanna o flytta och backa. Hon var nog helt duktig, backa är dock svårast... då ser hon ut som en sur älg... 


Började ridpasset med att trava snett igenom och volter ihållande för att hon sku få springa av sig lite (det brukar löna sig med fröken fras...). I början var hon nämligen skraj för allt, hoppade iväg för ngt takdropp som lät utanför väggen, skyggade för min jacka som hängde på sargen osv... så det var lixom lika bra. Sen fattade vi lite galopp och då lät jag henne rulla lite runt fyrkanten i galopp o sen gå in på båda volter innan jag bytte varv och gjorde samma där. Sen gick vi över till dagens övning.. skrittade serpentin med tre bågar och gjorde då halt vid båda kortsidor samt i mitten på varje båge, på långsidan sen skrittade jag skänkelvikning till kvartslinjen, rakriktade och så skänkelvikning ut till långsidan. Avslutade passet med att trava volter, lång och låg och då byta om volt i varje varv, då var hon fin och mycket mindre på tårna. Är överlag nöjd med passet, även fast hon några gånger då vi red serpentin fick några Campolina ideér... dvs stanna o vägra gå, men dessa varade bara typ 2 sekunder så var faktiskt bra ändå! O inte en enda bockning kom det idag, imponerande! Får väl se om fröken fras tänker var lika imorn... He, he



Av agequodagis - 27 oktober 2012 15:52

Glömde bilden...

Av agequodagis - 27 oktober 2012 15:48

Det började ju snöa i torsdags... Så igår blev det vilodag för lokisen, mockade, borstade o godset istället. Hade tänkt åka o kolla på hopptävling men pallade inte köra dit...
Idag har jag vart o lunchat på havtorn med linda. Sen gick vi vidare till hälsa o skönhetsmässan där vi fick sälle av cina.


På eftermiddagen var jag och red Campolina.

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards