agequodagis

Alla inlägg under oktober 2013

Av agequodagis - 27 oktober 2013 21:38

Måndag: Mocka åt R som vilar. Moster hjälper mig med nya gardinerna.
Tisdag: hålla lektion för Sonja o Russin
Onsdag: tömköra el långtygla Russin + spinning 30
Torsdag: rida Petteri, promenad
Fredag: rida ut med Petra o klimpen, dunderdans
Lördag: Rida Petteri, löshoppa Russin?
Söndag: jobba på aftonsol. Köra Russin?

Av agequodagis - 27 oktober 2013 21:32

I fredags var det en mkt intensiv dag. Efter jobbet blev det uteritt i skogen med Russin. Vi var inte ute så länge utan max 35 min. Sen snabbt hem o så iväg på Dunderdans. Vi övade lite danser som vanligt men fick även öva på att gå Catwalk... Nästa gång sku vi ha med högklackat!

Snabbt hem o dusch efter dansen o så till Indigo med Mimi för att käka, gott! Bi hittade även Åsa F, Ronnie o några till där så satt o pratade ett bra tag.

Lördagen blev hästlördag. Markarbetspass med Russin. Dvs trav över bommar, galoppfattningar o lite öka/ minska trav o skritt. Vägde han sen efteråt o nu väger han 546!! Så han har gått ner ca 84 kg på 12 veckor - duktigt Russin! Sen till Petteri där jag red ut med Salamas medryttare. Mest skritt o trav men några få fattningar oxå.

Idag har jag morgonfodrat hästarna o sen släppt ut dem. Hem o vila o så tillbaka o motionera Russin. Vi var ut en timme. Mest skritt men även ett stopp på åkern för att trava o galopper. Han blev svettig idag av det, jeei! Fick sen middag hos föräldrarna o då hann jag ned att träffa bror min en stund oxå!

Det var min helg det! Intensiv har den vart!

Av agequodagis - 24 oktober 2013 21:06

Red ju int alls på flera, flera dagar när vi var till Prag o int före heller för då var d typ löshoppning o dylikt... så denna vecka har jag ridit tisdag, onsdag o torsdag och alla tre dagar har jag ridit olika hästar... he, he.


I tisdags var det privatlektion för Solveig. Då red jag fina Chic. Han var sjuuukt pigg så det mesta gick ut på att få honom lugn o trevlig o samarbetsvillig. Det var nämligen storm ute... samt att han ju vart sjuk ett bra tag o nyligen fått börja gå lektioner men då inte gått så mkt själv... dvs vart ensam i ridhus o d var ju då tydligen lite jobbigt... nåja det blev riktigt, riktigt bra på slutet så jag är nog nöjd med passet!


Igår red jag dressyr med Russin. Vi var på lilla banan o även han var sjuuukt pigg... han hade gått rätt lugnt medans vi vart borta o dessutom hade han ju också vart med om storm dagen före och då fått stå... så han var dunderpigg o ville helst bara galoppera eller bocka eller hoppa eller ngt annat kul...

vänster galopp kunde han int koncentrera sig alls på så gjorde så till slut att jag tog fram en bom som vi galopperade på i vänster varv, vände över banan o bytte galopp till vänster över bommen. Då hjälpte det o sen kunde jag fatta vänster utan bommen. Han gick helt bra på slutet sen han också!


Idag har jag ridit ut med Petteri. Även han var dunderpigg... vad är det med alla hästar den här veckan?! nå vi skrittade först ganska länge o då tränade vi halter, skänkelvikningar o ryggningar. Sen började vi trava o fokuserade på att få en lugn harmonisk trav. I galoppen fokuserade vi på fattningar eftersom han helst skulle ha velat ruuuusa in i galoppen o sånt gillar int jag... bara han... Men det blev bättre och bättre i och med mängder av övergångar mellan olika gångarter.


Det var mina tre riddar det... dock finns inga bilder. Bara en film på youtube med mig och Russin från gårdagens pass... men den pallar jag int visa... he, he!


Här är bild på två gosiga hästar som jag träffade i Prag.

 

Av agequodagis - 24 oktober 2013 20:44

Men vi har vart bortresta!


Torsdag, fredag, lördag, söndag, måndag... var vi bortresta. Vi åkte till Sverige med Rosella på torsdagen, shoppade lite i Arninge, på Myone och i Täby. Jag shoppade en vinterridjacka, en lädergrimma och ett vintertäcke.


Sen vidare mot Arlanda... för incheckning till flyget som skulle ta oss till Prag.


           

Detta var några bilder från Prag. Vi mest gick runt o strosade o tittade på saker, fikade, drack hot Wine och åt crepes osv. Men även en båttur på Vlatava floden i en likadan båt som ni ser här på bilderna.



Av agequodagis - 16 oktober 2013 21:51


Tiden går som vanligt fort!


Måndag:

Ut och skritta med Russin. Vi fick sälle av Gunilla o Cheeky.


Tisdag:

shoppa på maxinge med Samuel. Mocka åt Russin med Samuel och Sonja


Idag:

Löshoppat Russin på vår ridbana. Gick lite bättre än tidigare eftersom Airi och Calle idag kom till stan och hade med sig hindermaterialet från Kumlinge.

Russin var pigg och glad och fick testa hoppa några gånger. Han fick hoppa 95 cm som högst! Vågade int höja mer med tanke på att han ännu är ganska mycket för rund...

Här är foto på oxern från idag:

 

Inte i högsta läge dock.


Här är ett foto från när Russin hoppar 95 cm! inte så vackert foto direkt... men det syns ju att ngn hoppar... he, he.

 

Nu kan det bara bli bättre.... eller va?!


Nu är det förresten höstlov! jeeei! det innebär att jag kanske int bloggar på några dagar! vi ska nämligen fara till Prag imorgon! Wish me luck!! (jag är flygrädd!)



Av agequodagis - 13 oktober 2013 20:28

Denna söndagen har vart jobbig... jobbade på stallet. Det var sjuuukt tung att mocka idag, fyyy! men det fanns förklarliga skäl till det, hästarna hade kommit in mycket tidigare än vanligt igår!


Direkt till Russin efter det. Sandra var dit o kollade lite eftersom hon ska vara hästvakt nästa helg. Var sen med Emmii och Jim och red ut 1 h i det underbara höstvädret. Helt sjuuukt vad det är fint o underbart ute nu, speciellt när det är sol! lovely!


Ikväll har jag bara seeegat, är sjuuukt trött! snaaaart kan jag gå o sova, längtar!


Denna veckas planering:


Måndag: Russin vilar - bara mocka. Promenad

Tisdag: gymmet, Sonja har Russin. Packa

Onsdag: löshoppa Russin med Sonja, packa det sista

Torsdag: Sverige för vidareresa till PRAG (Sonja har Russin)

Fredag: PRAG (sonja har Russin)

Lördag: PRAG (Sandra har Russin)

Söndag: PRAG och sedn flyga till Sverige (Emmii har Russin)

Måndag: Shoppa i Sverige, hem till Åland. (Jossan har Russin)


Ha en bra vecka hörni!


Av agequodagis - 12 oktober 2013 19:48

Höstdag o hästdag är orden som beskriver denna dag! 1h 20 min uteritt med Petteri. Travintervaller, galoppfattningar o så lite trav på volt på vändplanen.

Russin fick sig ett dressyrpass på ridbanan. Skrittarbete på flertalet 10 m volter. Travarbete på stor volt men även iform av ökningar på långsidorna o kort trav på kortsidorna. Några galoppfattningar i varje varv. Lite okoncentrerad häst idag men int så konstigt... Hästarna brukar vara det hela dagen då det vart kanonlopp.

Hem för middag o lite vila o kvällen avslutades med nattmatning av hästarna!

Av agequodagis - 8 oktober 2013 20:04

imorn kommer Samuel, äntligen!


Idag har jag ridit privatlektion för Solveig. Red Classique igen. Vi övade på att korta o länga. Först i skritt. Kort samlad skritt på kortsidan o ökad skritt på långsidorna. Sen fortsatte vi i trav. Kort samlad trav på kortsida och öka o länga på långsidorna. Ibland in på volt o köra kort, kort samlad trav o fokusera på tangeringspunkterna.


Sen avslutade vi med att göra samma arbete i galopp. Dvs kort samlad galopp på kortsidan, öka o länga galoppen på långsidan o så samma igen på kortsidan. Ibland in på en stor volt i kort samlad galopp o träna på tangeringspunkterna.


Bra och nyttigt pass!

Nuuu softa framför TVn! skööönt!



Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards