agequodagis

Alla inlägg under augusti 2013

Av agequodagis - 30 augusti 2013 21:12

Uteritt med Russin idag. Alla gångarter. Vi övade på bra halter (inte kasta upp huvudet vid halt o inte dra tyglarna ur händerna). Vi övade även på att göra bra igångsättningar från halt till skritt o avbrott från trav till galopp. Stundvis orkar han gå riktigt bra men man märker att han ännu saknar kondis o muskler.

Av agequodagis - 29 augusti 2013 21:16

Lovely, det är bara en dag kvar att jobba sen är det helg!! Såå skönt, det är sååå mycket jobb just nu och såå stressigt och jag känner verkligen att min fibro INTE mår bra för tillfället... går typ runt o har ont hela tiden i axlar o nacke o rygg, bläk!


Idag har jag vart på stan och hämtat ut ett H&M paket... d jag kan säga att ja sparar ngt men att ja INTE blir klok på deras storlekar. Ibland är 42 för litet o ibland är 38 för sort, va?! d e ju heeelt knas... så blir att skicka tillbaka en del saker som var för stora eller för små... typiskt!


Ikväll var jag till Petteri. Var ut i skogen o vi hade massa sälle! Samuel var med o sprang och Carita (hans ägare) var med och cyklade! Han var riktigt duktig! vi övade mycket på att halterna o igångsättningarna sku bli bra o att huvudet inte ska gå i tak. Vi övade även på att inte tvärnita när man saktar från trav till skritt. I galoppen övade vi bara på att få en lugn harmonisk o rund galopp! Fint galopp fick han o bra trav! nöjd med passet, duktig häst!
Samuel fotade faktiskt bilder men ork int lägga in dem nu!
 
Avslutade kvällen med 30 min snabb promenad med mamma! Nuuu te i soffan!
 
 
Finaste Lokisen!
Av agequodagis - 28 augusti 2013 20:49

Idag är det onsdag, det betyder att mer än halva jobbveckan gått, sååå skönt! har vart en ryyysligt stressig arbetsdag idag! Skönt att den är över!


Efter jobbet blev det snabbmiddag och så iväg till stallet. Nh tränade med Russin på stubbåkern. Han var dryg, okoncentrerad o för jävlig. Fick säga åt honom på skarpen när han heeeela tiden skulle rusa bort därifrån, suck! Gick sen utanför stallet och tränade massor av backningar. Han har varit hopplös med att backa, när  man säger åt han att backa tvärvänder han åt andra håller eller försöker gå över en. Häst med noll respekt alltså. Vi fick dock ordning på det hela till slut, sköööönt! Han blev då som en helt annan häst, skööönt! Då slutade vi och så var det ihoppsläpp. Vi släppte ihop Jim och Russin och det gick väldigt lugnt till denna gången, som tur var! vi hoppas det forsätter vara lika lugnt.


Nu sitter jag och älskling i soffan med varsin mugg varm hemlagad svartvinbärssaft, mums! Vi måste smaka eftersom min snälla mormor just lagat den till oss. Dessutom var hon så snäll o la mindre socker i min saft! bortskämd, jag? nääää   


Natt, natt på er!

 

Finaste Lokisen, du är enormt saknad!


Av agequodagis - 27 augusti 2013 20:43

Lördagskvällen tillbringades på kräftskiva ute i skärgården, trevligt och suuupermumsigt!

Söndagen var mer lugn, var bland annat ute och gick på vandringsleden i solskenet och sedan satt jag uppe på ett berg och solade, härligt väder!


Igår var det måndag och då gick allt i ett.. jobb, middag, föräldramöte och så avslutade jag kvällen på stallet. Tömkörde Russin på åkern. Han var hyyper över att Thorvalds hästar flyttat till hagen bredvid åkern... han ville alltså dit! så mitt i galoppen tvärvänder han o drar o såklart tappar jag ju honom... Blev skraj över att ja sku tappa honom så att han sku gå genom staketet men tur som var så vänder han han jag skriker till. Gick sen ganska bra att fånga honom. Fortsatte dock sen på ridbanan så vi skulle ha staket runt om.


Idag har jag vart på Aftonsol och ridit privat för Solveig. Idag fick jag rida Mias o Annis häst Classiqe. Hon brukar int gå lektioner men Mia tyckte att jag skulle få pröva henne. Gick riktigt bra faktiskt men det var sjukt varmt i ridhuset så både hästen och jag blev svettiga. Vi red ganska mkt runt fyrkanten. Mkt övergångar mellan skritt, trav och galopp och så ibland lite skänkelvikningar på diagonalerna. Kände hur det blev bättre och bättre. Galopparbetat gjorde vi på volten och då mest fattningar. Känner mig nöjd över passet! avslutade med att skritta ut en sväng i det fina kvällsvädret.

Tyvärr har jag inga bilder på Classiqe men hon ett skimmelsto på 17 år. Hon är int så stor och har för mig att jag hört ngn gång att hon är korsning Lippizzaner/halvblod (om ja int missminner mig nu då!).


Nä nu är det snart dags att sooova, är sååå slut på dagarna och kvällarna just nu och då är sömnen viktig!


   

Av agequodagis - 24 augusti 2013 16:22

Det blev en proppad lördag. Först lite lugn dressyr i hagen med Petteri. Vi skrittade o travade lite. Fokuserade på att han sku gå fram bra o att göra halter med hjälp av sätet. Sen var vi ut i skogen o galopperade lite.
Galoppen gick superbra idag! Han höjde ryggen o galopperade ordentligt.

Sen vidare till Russin. Vi lånade Zacks bomlösa sadel för att se om det skulle vara ngt för oss. Den var mjuk men jisses vad brett man satt med benen!! Vi skrittade mest men testade oxå lite trav o galopp. Gick bra! Men lite läskigt var det en stund i skogen då vi hörde ljud som han inte visste var kom ifrån.

Nu på väg till skärgården för ikväll blir det kräftskiva! Mums!

Av agequodagis - 24 augusti 2013 00:22

Kolla vad jag lyckades hitta på internet...!!!


Russin som liten! Sorry att jag lånar dem!

       

Skiiitkul faktiskt, han ser faktiskt cool ut när han är så mörk!


Har lånat dessa bilder från www.haamsetall.onepagefree.com

Av agequodagis - 23 augusti 2013 22:01

Igår var jag hästledig! Då passade vi på att städa en massa efter renoveringen samt fixa klart en massa o sådär! sååå skönt att ha redit upp! tvättade fönster, dammsög, dammtorkade osv! sen hängde vi upp gardiner i sovrummet, flyttade tillbaka möblerna till köket  och var till stan för att köpa ljus o blommor!

Nu är det bara att städa badrummet klart, sen är lägenheten superstädad! skööönt!


Idag var jag till stallet o tömkörde Russin. För att göra det lite roligare släpade jag fram en bom idag och så började vi med att han fick skritta över den, sen trava o sen även galoppera! Han tyckte det var suuuperskoj!


Hittills när jag tömkört har jag haft Gougetyglen på honom för att han ska få lite hjälp att söka sig frammåt neråt! men idag behövde jag den inte på i trave, han sökte sig frammåt neråt ändå självmant, duktig häst! däremot använde vi den lite i galoppen för att hjälpa honom på traven att arbeta under sig! Han börjar verkligen förstå tömkörningen mycket bättre o verkar tycka det är jättekul! Han gjorde dessutom jättefina travökningar på långsidorna idag! Duktig "ponny"!


Nu hoppas vi på en härlig helg!

Ciao!

 

Av agequodagis - 21 augusti 2013 22:27

För Russins del igår blev det skrittrunda, Sonja red och Jag och Samuel var med och gick, värsta skogsrundan blev det för att lyfta på fötterna. 


Idag har jag tömkört honom på banan. Tömkörde i alla gångarter i 45 minuter. Han var riktigt, riktigt duktig! gick sjuuukt fint efter ett tag. Sen när vi var klara var han tydligen trött, för då stod han lös på ridbanan o såg trött ut. Han är lite svår, för han är ingen latmask utan har energi och orkar springa, så liiite svårt att veta när han blir trött. 


I alla fall så behövs ju den där jobbiga träningen för att han skall kunna tappa sina måååånga extrakilon som inte är bra att han går och bär runt på!


 

Russin när han var på körkurs för ett år sen ungefär. 


Nuuu är det dags att sooova! Natt, natt!

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards