agequodagis

Alla inlägg under februari 2013

Av agequodagis - 28 februari 2013 21:19

Imorn är det freeedag, det innebär helg, skööönt!


Idag har jag int gjort så mkt, lite ärenden på stan, lagat älgfärsbiffar till middag (åt mig själv - ganska duktigt måst jag säga!).


Var till stallet sen också, jossan var snäll och mockade eftersom jag har min axelgrej. Lokis är mycket bättre i sin hov nu, han har ingen vertikalpuls, ingen puls på hoven och ingen värme - det är bra! så ikväll åt han sista värkmedicinen o imorn eller lördag får han skor på o sen är det bara att tuta och köra - härla!


Ikväll har mamma vart hit en sväng och druckit te, fast största anledningen att hon var hit var att hon ville se våra nya bokhyllor o den nya kökslampan, he, he. Hon tyckte allt var fint!


Nu är det dags för ett avsnitt CSI o sen sooova! natt, natt på er!


 






Av agequodagis - 27 februari 2013 21:34

I måndags var jag och tränade med min PT, vi gick igenom halva styrkeprogrammet. Resten kommer vi gå igenom den 16 mars.


En dålig sak kommer ju sällan ensam.... d visar den här veckan. Lokis har hofinflammation... jeei! - not! nåja förhoppningsvis blir det nog snabbt bra men just nu står han med höger fram inlindad i bomull och så är han i sjukhage och äter finadyne morgon och kväll. Förhoppningsvis skall det dock gå över på några dagar och så är vi fit for fight igen nästa vecka!


Sen har jag antagligen fått inflammation i en muskel runt axeln... jeei! så jag får ont så fort jag rör min arm, bläk!


O imorn åker Samuel bort en vecka, snyft!


I tisdags var jag till petteri (igår alltså)... var ut och gick med honom. Hade sälle av Carita och Salama samt en tjej som red Salama. Vi övade gå ordentligt, sen gick vi en stund med halsförlängare och träns och gjord. På slutet öva vi backa o flytta.


Nå det var min början på veckan det... hoppas att resten blir bättre!


Förresten, igår var jag och hämtade vår nya kökslampa också, den är jättefin o vi blev jättenöjda! Samuel satte upp den nu ikväll! Vill ni kolla så får ni se på instagram: janinaa82


Ha det bra alla!


 

Bild från i somras. Den är fotad av mig på Kobba klintar.



Av agequodagis - 24 februari 2013 21:07

Igår var vi till Sverige. Huvudannledningen till vistelsen var Signes dop i Uppsala. Var ett jättefint dop och prästen var faktiskt ovanligt bra. Efteråt var det lunch och kaffe i närheten.


När vi tackat för oss åkte vi vidare till Ikea, dock inte Uppsalas, utan Kungens Kurva i Stockholm...  vi skulle ha bokyllor men de fanns bara på kungen kurva så det blev att köra till Stockholm... Vi köpte två vita Hemnes bokhyllor, så här ser de ut:

 


Sen var vi via Täby och shoppade lite kläder till Samuel och så till Rosella... Så vår resväg: dit med eckerö, köra till uppsala för dop, köra till Kungens kurva (södra stockholm), täby centreum och så Rosella hem... vi var på rundtur i sverige kändes det som...


Idag har jag jobbat på aftonsol 8-14, sen var jag och Samuel till Lokis. Han har antagligen fått sömstick så han är halt... så vi kollade bara upp hältan för att kolla upp att det faktiskt var hoven han var halt i och så mockade vi och gosade lite. Ringde även hovis o han skulle komma imorgon på eftermiddag o fixa om det hela - bra!


Ikväll var jag på överaskningsfest, nämligen en Babyshower. Det var första gången jag var på en sådan så vet int riktigt vad det går ut på egentligen. Men den här i alla fall så hade den blivande mammans mamma o syster bjudit dit oss och så hoppade vi  fram ur ett sovrum när den blivande mamman kom dit. Sen åt vi lite paj o sallad samt efterrätt, gissade födelsedatum, kön o vikt o längd på barnet och så pratade vi allmänt. Riktigt trevligt var det!


När jag kom hem blev jag såå inspirerad att fixa med våra bokhyllor, så satt igång att rensa ur den smala bruna som vi haft i sovrummet, flyttade den till köket och så fixade vi in prylarna i den ena av dom två vita bokyllorna vi köpte igår. Den andra bokhyllan skall Samuel skruva ihop imorgon så då blir det fortsättning på pysslandet! tror vårt sovrum blir mycket bättre nu! och framför allt mer enhetligt då det blir bara vita möbler där!


Jaha nä nu ni om man sku ta o gå o lägga sig... min kära älskling sover redan på soffan här bredvid, FAST klockan bara är 22:20. Nåja han tänker väl rätt, ja borde också sova!


Natt, natt på er!

 

Av agequodagis - 22 februari 2013 19:49

Blev lunch på stan idag igen... idag blev det på Havtorn med Camilla och Samuel.

Försökte sen göra ngt duktigt, var till mor och far o far hjälpte mig dammsuga bilen så nu är hästbilen finare än finbilen, Ha på den du Samuel!   


Var ut och red på eftermiddagen med Emmii och Jim. Vi var ute nästan 1 h i skogen o red, blev alla gångarter. De har tagit ner massa träd på en av våra vägar, hoppas verkligen inte att den är förstörd sen när isen smälter!


Nu ser vi egentligen på film men jag är ju som jag är med filmer så är "tvungen" att göra lite annat emellanåt... jo jag vet att jag är lite knas...


 

Av agequodagis - 21 februari 2013 18:11

I dag på förmiddagen var jag och åt lunch på Indigo med Linda och Lynn, var jättetrevligt! skönt att få äta lunch sådär i lugn och ro o att bli serverad... d händer ju int direkt på jobbet.


Köpte en klänning idag också, från Modehuset Alice. Klänningen kommer från Serious Sally och är marinblå med naturvita virkade detaljer.


På eftermiddagen blev det dressyr på åkern med Lokis, eller övade väl mest på att få honom i bra form i alla gångarter o att han ska jobba med baken bättre för att kunna bygga muskler. Samuel var med och fotade, tyvärr fick han mest foton på början o det var i slutet det gick som bäst men då dog kameran...


         


Nu dags för promenad med älskling o sen blir d bastu hos föräldrarna! trevlig torsdag på er!

Ciao!

Av agequodagis - 20 februari 2013 19:49

Igår var det tisdag, då var jag ut och red med Lokis på förmiddagen. Red 30 min dressyr på åkern sen ut i 15 så sammanlagt 45 då.

På åkern red jag igenom honom i samtliga gångarter (började såklart skritta fram), i början var han pigg men blev ganska snabbt trött (var nog rätt tungt där på åkern med mkt snö), sen travade vi på vägarna 5 min o så avslutade vi med att skritta av 10. Helt nöjd med passet är jag, hans galopp börjar bli bättre.


PÅ kvällen var jag och red dressyr för Solveig, red Chic. Han är rätt oliksidig så passet gick ut på att stretcha hans sidor ganska mycket och för mig att rida ihop honom bra eftersom han lätt blir 7 mil lång tack vare sitt bakdelsfel (vad det nu riktigt är).


Idag åt jag och älskling lunch på stan, sallad på Havtorn blev det, gott men dom har på tok för stora sallader för min del, lämnade rätt mkt.


På eftermiddagen blev lokis skodd och så städade jag lite bland mina saker. Ikväll skulel jag ha vart o träffat min pt men hon messade just före jag sku åka att hon visst dubbelbokat sig. Så nu ska ja träffa henne på måndag 17.30 istället. Eftersom jag int träffade henne passade jag på att ta fram gympamattan här hemma och göra lite styrkeövningar. "tvingade" även samuel att vara med mig och köra - skoj!


 

Lääängtar verkligen tills det är sånt här väder!



Av agequodagis - 18 februari 2013 19:45

Hoppsan hejsan vad tiden går fort!


Onsdag, va gjord ja/vi då?? joo jag red ut med lokis i alla fall, o övade på sammanhängande galopp (har tidigare bara gjort mest fattningar eftersom det som stärker galoppen).


I torsdags var det alla hjärtans dag, då var vi till mormor o fikade o sen hem o åt lite ost, dvs Chevrette, mums! fick även en jättefin blombukett av min älskling.


Fredag, promend med Lokis och sen for vi ut till kumlinge.


Lördag, uteritt med Sonja med deras hästar. Jag red OOli. Dom var grymt pigga... så det blev att försöka hålla nästan hela vägen... knashäst. Lät henne galoppera två gånger o i alla fall gång två gick det ganska undan, då var d lite svårt att få stopp på tösen.


På eftermiddagen for vi med samuels familjs skotrar ut till en ö och grillade. Där var det massa andra också och det hade nog vart rätt mysigt (eller var nog det också) men jag hade sjukt kallt... så det blev mindre roligt än vad det hade kunnat vara.


På kvällen hade vi samuels klasskompis o hans tjej över o åt lite ostar o rökta räkor.


Söndag: ut med skoter till deras nät, vi fick dock bara 1 abborre...


Idag: klippning i morse, blev nog helt bra. Sen till Petteri. Var ut och gick med honom till sjön. Vid sjön gjorde vi på parkeringen lite olika backa, flytta, stanna övningar. Sen gick vi även slalom runt några stolpar som jag hittade där. Var även en liten sväng i skogen o gick, konstiga saker är mysko att gå över sa Petteri, när han kom till en rot började han snusa och fundera... hå, hå.


Var sen och red Lokis. Red på åkern, skritta, trava o galoppera, mkt övergångar skritt/trav. Sen galopperade vi lite och så gjorde vi lite skänkelvikningar. Efter 30 min var herr häst lite trött... så då gick vi därifrån och skrittade ut i stället. Men helt nöjd är jag med passet ändå.


Har tyvärr int lagt in några bilder från helgen o så men ska väl försöka göra det imorgon kanske.

 

Nu fick ni en gammal bild istället.



Av agequodagis - 12 februari 2013 20:01

Igår kom min älskling hem! guuud så nice att äntligen få en kram eller två eller 17! he, he!

 Lokis vila så blev bara att mocka + nattmata hästarna och sen gick jag och älskling på promenad i "jomala city" he, he. Mysigt var det att gå i mörkret i snön på ett ställe där man vanligtvis inte brukar gå.

Sen såg vi på film, PS I love you, den var helt bra faktiskt. Tack för tipset Camilla.


Idag har jag vart till Petteri. Först gjorde vi lite flytta, backa övningar på ridbanan o sen gick vi ut o gick 30 min. På promenaden tränade vi att gå ordentligt (han vill gärna leka åsna så man får dra honom med sig...) o sen så tränade vi på att stanna o gå fram. Han skötte sig nog riktigt bra, trots snöovädret.

Har faktiskt foto på honom, dock är det på intstagram så ni får kolla där!


Ikväll har jag sovit på soffan med älskling samt sett på csi! ska nog fortsätta med det nu igen tror jag.. he, he.


Ha en bra kväll hörni!


Förresten... mitt hööks paket verkar ha kommit, så måste åka o hämta det ngn dag så ja får kolla om schabraket o lindorna blir fina på bärta! 

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards