agequodagis

Alla inlägg under oktober 2011

Av agequodagis - 29 oktober 2011 22:32

IGEN! har det gått tre dagar sen ja blogga... ja e ganska duktig på det här med att blogga var tredje dag tror jag... ha, ha! men borde skärpa mig lite, är ju faktiskt rätt sköööönt att skriva av sig.


Så uppdatering...

Torsdag:

Lokisen vila, jag mocka och tvätta boxväggar, (skitgrisen har bajsat ner väggarna - uäää!)

fika hos mormor

vaken rätt lääääänge för S had vart ut och svirat och ville prata sååå gärna när han kom hem kl 12


Fredag:

trööööött efter att ha sovit ALLT FÖR LIIIITE!

godby för att hämta mina ridstövlar - yes! och för att:

shoppa blomkruka + mat

middag hos mor, hann även träffa broder en snabbis - kul

hem o byta om och så till Indigo för en dejt med Mimi och Johanna- trevligt

vi fortsatte hem till Mimi för lite mer vin men vid tolv var det dags att åka hem och nassa då var man TRÖTT


Idag:

hjälpt mamma med att tvätta grejjer från garaget och sedan bära dem till hennes nya förråd

vart till tyger och sånt och tagit gardiner på prov

fikat hos mormor

ridit ut på bästaste Lokisen, försökte hitta runt på en väg jag varit på för länge sen med Malin och Cheeky. Lyckades riktigt bra, men vägen sluta i ett dike... o orkade verkligen INTE vända om när d bara var ett dike... så hoppade av L för att kolla att d var tillräckligt bra underlag för min kära pålle på andra sidan (diket var 60 cm brett och en halv meter djupt med vatten upp till kanten) men han bara hoppa över till andra sidan innan pålle hoppat dit han me... han tänkte tydligen int vara själv på andra sidan... så då var d bara att gå vidare hemmåt igen då... så ja kom alltså runt!


Ikväll har jag vart hemma hos Pernilla, Johan, Lovi och Elvin. Barnen sov dock när jag kom och Johan for på bio efter vi fikat så P och jag har suttit och pratat och haft det trevigt -en riktigt mysig lördagskväll med andra ord.


Nu ska ja snart soooova för imorn är d söndag och då får jag träffa min pojke igen - jeeei! sååå jobbigt när han är på Kumlinge åtminstonne ngn dag varje helg! men nästa helg DÅ ska vi umgås mkt - myyyys!


Natt, natt!

 

Av agequodagis - 26 oktober 2011 21:08

verkar vara en ny trend det här, alltså att blogga var tredje dag...


Måndag

jobba

mocka + gosa med Lokbärt

rida lektion för Solveig på aftonsol, red bompisen, gick kasst i början sen ok.,


Tisdag:

trött, tröttare tröttast

sov x antal timmar efter jobbet

bakade scones


Onsdag:

jobbat

vart på möte

spinning 45

uteritt med Lokisen i mörket, vi fick sälle av Malin och Cheeky

nu ikväll har ja bara segat framför TVn



Ja det var det d... såklart förresten så har jag även myst med S varje kväll i veckan - niiice! :)


 

(Jossan som fotat när ja tömkörde)

Av agequodagis - 23 oktober 2011 21:22

Fredag:

jobb 9-13

mys med S innan han åkte till Kumlinge

spinning 30 + 20 min promenad

uteritt med Malin och Cheeky, hittade ny väg

Soffahäng för mig själv


Lördag:

lunch + häng på stan med fröken Sandell

fortsatte till stallet där det blev 40 min promenad med herr L med fröken Sandell som sälle.

Vidare för handling på sparis

middag på åsvägen tillsammans med Ceasar

vinkväll hemma hos mig med K, C, P och J, trevlig kväll som sluta 03:50!


Idag:

vakna faktiskt redan vid 11 (kors i taket!!) åt frukost, degade på soffan o ja... d va väl d.

Vid 13:30 åkte jag til sleipner, kollade ett tag på lagdressyrtävlingarna osv.

Vidare till Solberget för att titta på L och Ms hus, blir nog fint o säkert precis som dom vill ha det! Även om d nu inte är min typ av hus men utsikten var riktigt nice.

Direkt vidare till Karrböle, red ut med Lokisen, myyyys! sååå härla när solen började gå ner o han o ja var ensamma i skogen. Sen mocka och så kom Malin. Då blev det bestämt att ja sku rida fröken cheeky! så red dressyr med henne på banan i mörket. Hon var faktiskt en riktigt duktig tjej!


 

Bild på Cheeky och Loke som josephine fotat.


Nuuu sitter jag hemma framför datorn, söt sitter bredvid med sin dator... fast han gör skolarbete o ja gör roliga saker, he, he!


Hoppas ni får en bra vecka!


Av agequodagis - 20 oktober 2011 21:37

Måndag:

jobba

hämta sötaste S från hamnen, niiice att ses igen efter massa dagar!

jobba lite till

besikta släpet som gick igenom!

skritta ut med Lokbärt

mys med S


Tisdag:

jobba

spinning 30, första gången träning på LÄÄÄÄÄNGE!

mysa med S


Onsdag:

jobba

handledning

spinning 45, niiice!

mys med S


Idag:

Jobba

sooova, frös som attans

till Åsvägen med S o va kattvakt åt C, bakade äppelkaka som vi fikade på när mamma kom hem


Snart heeeelg! imorn freeeedag- sköööönt! dock åker herr S till Kumlinge, tråååk!

Av agequodagis - 16 oktober 2011 18:38

Idag har jag:

sovit till klockan 11 - sköööönt!

jobbat 2,5 timmar - städat, fick massa gjort - nice!

röstat i lagtings och kommunalvalet

vart ut och skrittat i höstävdret med Lokisen

ätit middag hos mamma

ändrat om på min blogg

haft spaafton för mig själv i mammas o pappas spa.


imorgon kommer min pojke hem - LÄNGTAR massor!

(jossan som fotat när jag och Loke lekte följa john)

Av agequodagis - 15 oktober 2011 17:24

Hade klockan att ringa imorse, hade lovat följa med mor till stan tidigt. Blä för att ha klockan att ringa på en lördag! Nå i alla fall vi åkte till stan vid tio. Var smakråd åt henne, lunchade på stan typ. Fast, jag hittade ett par skor som jag blev alldeles kär i... tyckte egentligen dom var liiiite dyra. Men ja MÅSTE bara ha dem... o glada e dom för att nu ha fått flyttat hem till mig!   


Sen hem till mor och fika, även Kicki kom dit, prata med dem några timmar, vilade på soffan, åt middag.


Nu sitter ja här och ögonen håller typ på att gå i kors så trött som jag är (sa ju att d int är klokt på en fläck att ha klockan att ringa på en lördag!!). Men ja måst hålla mig vaken, ska nattmata älsklingspållarna! och så väntar ja på att få prata me min pojke... d vill ja gärna göre före ja ska soooova!


men i alla fall, ha en bra lördagskväll!


Ciao!

Av agequodagis - 14 oktober 2011 22:19

Dett inlägg är tillägnat min kära häst, Loke.


Tänk vad länge vi känt varandra så mkt prövningar vart med om. Kommer faktiskt ännu ihåg den allra första gång jag såg dig... du stod i mellanstallet på Aftonsol, det var ngt med din blick som fick mig att falla... men jag var så dålig så ja fick aldrig rida dig... det var bara dom duktiga flickorna som fick.


Tiden gick o man hörde att alla ogilla dig.. ännu senare hörde ja att min kusin sku få en häst o i samma veva hörde ja att du sku flytta. Insåg senare att d var till min kusin du sku flytta! kanske, kanske skulle ja få träffa dig igen! Du stod några månader hos min kusin, du slängde av henne titt som tätt, du steg på en spik, måste åka akut till Sverige och du fick många månaders boxvila. Du sattes igång o min kusin fortsatte trilla. Hon blev rädd! hon prata om att du var farlig. Så farlig att du sku bort! Aldrig tänkte jag, du hade ngt bra, det bara VISSTE jag! det fanns en god och snäll och fin häst som inte var livsfarlig där inne ngnstans, den hästen sku ja hitta!


O ja hitta den! men oj vad vi kämpad, oj vad vi tränat! oj vad du ogillat mig och oj vad jag hatat dig! men oj vad glad jag vart när det gått bra! när du klarat saker och när du visat framsteg, även om dom vart milimeter stora! tänk vad vi gått igenom, älskade häst! tänk att vi stått ut med varandra såååå länge... 11 år tror jag det är! oj vad tiden går!


Men du sitter fast i mitt hjärta för alltid! du betyder så äckligt mycket så det int finns! nu när ja fått oroa mig så attans länge... usch vad jobbigt det vart! men oj vad gångerna ja fått oroa mig är...


Då du halka i Sund och gjorde av pulsådern i svansen, usch har aldrig sätt så mkt blod.

Din erlichias, då du sväva mellan liv och död

Koliken du hade, då vi gick på promenad 1 gång varje halvtimme under 10 timmar...

och nu, 4 månader av konstant oro.


Ja vet ju att du är häst, att inget varar för evigt! men ja vet ju också att du ser så frisk och gla ut! och att du faktiskt borde få leva!


Visade int så mkt idag när vetrinären var... o karin var kvar... Men när Karin gott å du och ja var ensamma... ,dom kom tårarna... Allt brast! fatta vad ja oroat mig för dig älskade häst! men d var inga ledsna tårar, för den här gången var d glädje tårar! ja får ha dig hos mig ännu ett tag!


o även om ja vet att tiden är begränsad, att du är gammal! så får ja ha dig hos mig ännu ett litet tag, se dig vara glad o njuta av att bara vara du!


Älskade Loke, tack för att du finns!

 

Av agequodagis - 14 oktober 2011 22:04

Vilken dag!!!


Började dagen kl 11 med frukost hemma framför TV, fixade lite och tvättade lite. Sen via kylcenter. Fixade ett nytt gångjärn tilll min badrumsdörr, och det var tydligen gratis - nice! Sen till Godby för att lämna in mina ridstövlar, fick massa beröm för att dom var i så bra skick o så väl omhändertagna, jeei! sen köpte ja en fin tröjja på emmaus också för 3,50, d ni!


Vidare till stallet där vi gav dagmat (jag och Sanna) och Sanna mockade min box (har fortfarande skit ont i mina revben, bläää!).


Sen kom Karin o sen efter ett tag Elisabet (vetrinären). Tog ut en pigg pålle på stallplan. Gick fram och tillbaka med honom men d gjorde ont så sen tog Karin över. Elisabet böjde Lokisens bakben o så sprang Karin o då tror man int d e sant. Min häst springer helt rent, efter ett böjprov! han är 19,5 år gammal o int halt trots böjprov, helt jävla otroligt! mitt älskingshjärta!


4 månader har gått... sen första böjprovet o första hältutredningen. Du har stått i sjukhage i flera omgångar i flera veckors tid, du har haft boxvila, du har skrittats o promnenerats, fått börjat trava o så har d int gått osv osv... 4 månader av konstant oro o en molande värk i hjärtat. Fatta va mycket du betyder för mig! d e så jäkla svårt att förstå... tänk att d kunde bli såhär bra!


Efter ja fått detta glädjande besked hjälpte Karin mig att raka honom o ja gjorde även lite ja me på slutet. Men hade aldrig orkat raka allt me mina revben så TACK KARIN för hjälpen!


 

(jossans om fotat båda bilder)




Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards