agequodagis

Alla inlägg under juni 2012

Av agequodagis - 29 juni 2012 22:39

bloggplatsen.se! i fleeeeeeeeeera (dvs många) veckor har det stått på första sidan att det skall komma en app om 1-2 veckor, jo tjeeena när kommer en då?! 


Nå idag är et i alla fall freeeedag, i exakt 19 minuter till! Idag har jag int gjort viktiga saker men däremot har det verkligen kännts som en semesterdag. 


Började dagen med min numer vanliga frukost (åländsk naturell yogurt, 0,5 banan, några färska jordgubbar och ett ägg - muuums!) och när jag vilat ett tag tog jag cykeln till gymmet!


Såååå härla att köra hååårt i gymmet, dock är det mycket tyngre att köra ett pass när man bara ätit ett mål den dagen mot när man gymmar på kvällen och å har ätit flera stycken mål. Men det gick bra i alla fall o trots att det kändes mycket tyngre än vanligt så hade jag heeelt samma vikter på de olika övningarna. 


Här är mina övningar: 

1. Höftlyft på bosuboll med raka armar 3 *12

2. Sittande benpress 3 * 10, 10, 10 (brett mellan och smalt med benen)

3. Liggande legcurl 3*12

4. Hantelpress på rak bänk med corefokus 3*12

5. Sittande rodd i maskin med corefokus (utan bröstplatta) 3*12

6. Enbens kb (kettlebell) axelpress från rack 3*10 / arm

7. crunches med raka ben och raka armar och vikt på minst 6 kg 3*12

8. Diagonal cykling med raka ben, vikt på minst 6 kg i handen 3*12


Till detta brukar jag göra raka och sneda situps i min favvomaskin som heter abcoaster. 

Såklart uppvärmning också. Men nu vet ni lite vad jag gör... dock är detta program bara till 24 juli för å ska jag få ett nytt, men då blir det annat upplägg, då blir det två program, ett lättare o ett jobbigare så jag kan köra olika beroende på hur mina sjukdomar mår - pefekt tror jag det blir!


För övrigt så har jag solat en sväng på ballkongen - skööönt! Umgåtts med Emma, vi handlade mat, åt grillad kyckling och mustapekkasås ute på ballkongen o sen var vi till stallet och tömkörde bästa bärta ute på åkern. idag hostade han bara eeeen enda gång, jeeei! så imorn ska vi motionera igen!


Ikväll såg vi på en film, Störtkär som gick på trean och drack varsitt glas vin! superbra semesterdag med andra ord!


Imorn blir d middag med tjejjerna men först sooova lite skönthetssömn, he, he!

 

Gammal mobilbil på sötisbärta!   





Av agequodagis - 28 juni 2012 20:57

äääntligen, idag har det vart sooool ! sååå underbart!   


Jag har vart på stan med Emma och gjort ärenden till mig själv och åt mor. Sen har jag även letat träns till Samuels familjs ena häst. Var också till stallet en sväng, tvättade Lokisens ögon o näsa o sådant vanligt... han vilar dock idag så det blev ingen motion. 


Sen hem o soooooola lite på ballkongen- hääärligt! och så till sparhallen för att kolla träns med Samuel, o där hitta vi! sinni sparhallen har allt dom, he, he! var faktiskt riktigt snyggt också! 


Sen middag ute på ballkongen och så iväg till aftonsol. Red sista lektionen på kvällskursen idag. Har tränat på mina häner heeela veckan och enlgit Solveig är dom MYCKET bättre, dock vill hon att dom skall bli ännu bättre, men är ju bra om man är en bit på väg i alla fall... he, he. Red upp programmet idag igen (lättb 3 från 2007, svenskt) och det gick bättre, speciellt i galoppdelen, jeei! fast som vanligt när jag ju ändå int nöjd... he, he... 


När jag vart borta har Samuel städat heeela badrummet suuuuper noggrannt, dvs tvättat väggar o golv o tak, duschkabinen osv, sköönt! när jag kom hem så städade vi resten av lägenheten också, dvs torkade damm, dammsög och tvättade golv. Så nu är det rent o fint här igen!


Börjar kanske bli dags att slappa lite till! trevlig torsdagskväll på er!

 



Av agequodagis - 27 juni 2012 21:10

Idag har jag haft en lat dag! jag gick med pyjamas till halv tre, he, he! niiice o skönt att traska omkring så när d e tråkväder ute! har pysslat med lite av varje, fixat med korten på datorn, strykt kläder, städat lite smått osv. 


Ikväll har jag vart och ridit på aftonsol igen, gick bättre än igår idag. Det är ju bra det i alla fall.. 

Imorn däremot ska ja försöka få lite mer gjort... 


planen: 

motionera lokis

häst o fritid o kolla på träns till russin samt stigbygelgrejjer till mig. 

ab lantbruk och shoppa mineraler till lokis

lektion på aftonsol


massa hästrelaterade saker med andra ord... 


Nu se på film! ciao!

 

Av agequodagis - 27 juni 2012 12:08

Den här veckan går jag på dressyrkurs på Stall Aftonsol för Solveig... hade en massa gånger att rida in så fick göra dem till en kvällskurs istället. 


Var meningen att Lokisen skulle vart med två av fyra dagar men han har ju hostat och snorat och haft febersegring och rinnande ögon (han har pollenallergi och den har tydligen vart hemsk nu). Så han fick vila lördag, söndag, måndag för att bli bättre. Nu har han int längre en massa guuult snor och han har typ ingen feber längre. Så igår var jag ut och red med honom eftersom han int hostar när han står still o när han går längre. Men märkte under ridturen att trava och galoppera det skall han int göra ännu för då hosta han så att man trodde lugnorna typ sku komma ut... 


Var o ringde vetrinär i måndags morse för tänkte han behövde medicin men sen när jag pratade med ninni sade hon att han var bättre. Så då ringde jag vetrinären och sade att vi kan avvakta några dagar och se om han reder upp det själv... 


Däremot var jag och köpte freeway (örter) som skall frigöra luftvägarna åt honom, men eftersom dom är homeopatiska blir hostan först värre innan det blir bättre... så får vänta några dagar och se. Vill egentligen int att han ska ha antibiotika nämligen. 


Nåja, kursen var det ja... rider Plexus istället. I måndag skull vi rida program, jag fegade och tog Lätt B 3 från 2007. Och igår tränade vi på sådant vi behöver träna på. Bland annat red vi bogen in på halva medellinjen, sen en 10 meters volt och så tagen bakdel resten av långsidan. 

I måndags red vi galopp på slutna delen av volten och trav på öppna delen, det skulle vara galopp precis vid rätt tangeringspunkt. 


Undrar just vad vi får göra idag... 

Här är förresten lite bilder ja tog på en fågel igår, han satt läääänge på vårt utebord och tittade in... 

   

inte världens bästa kvalitet på dem dock, men tog genom vardagsrummsfönstret. 

Av agequodagis - 27 juni 2012 11:42

Fredag (midsommarafton):

Klev upp 06:50... jeeei! var till stallet för att longera Lokbärt. Det gick riktigt bra förutom att han hosta så att lungorna halvt kom ut när han sku galoppera, stackars Bärta. Hjälpte sen Ninni att morgonfodra och åkte sedan hem för att packa det sista. 


11.20 gick båten från Långnäs. På båten läste jag min bok om ett par som har Aperger (sann historia) och fotade lite. 


Väl på Kumlinge så fixade jag sallad och hjälpte Samuel att städa båthuset. Snabbt hem till dom och duscha och fixa sig i ordning och så tillbaka till båthuset. Där tvättade vi potatis och gjorde det fint innan det var dags för middag. 


Till "förrätt" hade vi laxpaj, tunnbrödsrullar, sillar, nyrökta aborrar, sallad, nypotatis (nyupptagna), ägghalvor med kaviar på. Blev typ mätt bara då... även om ju jag hade egna tunnbrödsrullar och inte åt av pajjen. 

TIll huvudrätt fick man ta med eget kött, jag och S hade älg och rådjur (eftersom det är det enda kött jag kan äta) och så åt vi hemlagat vitlökssmör, nypotatis och sallad till det - gott!


Sen när vi ätit började klockan vara rätt mycket så då var det dags att traska upp till midsommarstången (flera av killarna måste vara med och sätta upp den). 


Efter midsommarstången gick vi tillbaka, åt efterrätt (marrängtårta med vaniljkräm och färska jordgubbar) och sedan började det bli lite smårått nere vid vattnet så vi flyttade in borden i båthuset och satt där och pratade och drack lite vin och sådär. 


Bilder från dagen: 

Buffeebordet.

   

Utsikten från matbordet

   

Midsommarstången

           

Bilder från senare på kvällen. Har nog massa bilder på människorna också... men har ju int frågat om jag får sätta upp dem så låter bli.


Vid typ lite före tre kändes det som att man började bli verkligt trött, hade vart en lååång dag med mycket händelser...


Lördag:

Steg upp vid tolv, käkade frukost och for ner och städade båthuset. Åt även rester från dagen före till lunch. Sen var det meningen att vi skulle åka hem till S föräldrar o duscha o fixa oss i ordning för att åka på middag till restaurang Kastören... men vi var för trött, vi orkade inte. Så vi åt grillmiddag med hans föräldrar och syskon, badade bastu och såg på film i stället. 


Söndag: 

Prövade en sadel på Ooli, var ut och red med Sonja. Jag red Russin. Sen åt vi hemlagad pizza och så var det dags att ta båten hemmåt igen. 

Hemma på kvällen var vi och pysslade om Lokisen (som fått väääärldens förkylning) och mockade åt honom och sen var vi till mamma och pappa för att äta prinsesstårta eftersom pappa fyllde år... 


Ja det var midsommar det... en trevlig sådan!

Här är bild på Russin fall ngn undrar hur han ser ut (har nog visat den tidigare)

 

Av agequodagis - 21 juni 2012 20:42

Var ut och gick med Lokis igår på kvällen också, så att han verkligen sku få igång magen. På natten sussade han i sjukhagen o fick höet nerdränkt i vatten så att  han sku få i sig ngn vätska. I morse åt han frukost inomhus, även idag nerdränkt hö (för att ta det säkra före det osäkra). 


Vid 11 var jag till stallet idag, var ut och skrittade 30 min barbacka, i början var han lite seeg men på slutet riktigt pigg, kul!


Igår kväll förresten så firade jag och Samuel, jag har nämligen fått beviljad ordinarie tjänst, för mitt provår är nu till ända! jeei! så vi drack varsitt glas vitt vin och åt jordgubbar doppade i vit choklad - mums!


Förutom att rida idag har jag vart på bibban och lånat två biografiböcker och sen var jag till gymmet och körde stenhårt! börjar kunna öka vikter igen nu! jeeei! men men man ska int hoppas för d kan ju gå bakåt igen, som vanligt... det är min fibromyalgi som spökar. 


Ikväll var jag en sväng hos mamma o umgicks med henne. 

Nu ska ja vattna blommorna på ballkongen, när det är varmt behöver de mycket, mycket vatten!


   

Av agequodagis - 20 juni 2012 13:56

Ninni ringde i morse, Loke åt int sitt kraftfoder, skiiit också! jäkla häst!

Så var bara att häva på sig kläder, packa ner lite mat och dra till stallet. Frukosten åt jag i bilen på väg dit. 


När jag kom dit verkade det som han hade ont i magen, som vanligt då! han har så jäkla känslig mage så det finns int... suck! dessutom är han uuurdålig på att dricka på sommaren. 


Var ut och gick 30 minuter med honom och sedan in i stallet, mätte tempen men han hade ingen feber i alla fall. Beslutade mig för att ge honom parafinolja. Gav honom 5 sprutor och sedan gick vi ut och gick typ 20 minuter igen. Gav honom några sprutor till och seeeen bajsade han efter typ 15 min! jeeei! då vågade jag släppa ut honom till sjukhagen (där har nämligen folk koll på honom, vilket de inte har när han står inne i sin box). Nåja nu hoppas jag att han tänker dricka massa när han har massa fina hinkar i olika färger att välja mellan...


Såhär fint står han nu (bilden är dock från förra sommaren då han hade fått cortisonspruta)


     


Nu ska vi handla till midsommar samt örter till Lokbärt! sen ska vi gå ut o gå med honom o spruta i honom lite mer parafinolja... så hoppas vi det reder sig! 


Häj häj!

Av agequodagis - 19 juni 2012 22:16

Uj uj vad trött jag vart idag, ändå vaknade jag typ 7 i morse, bläää!

På förmiddagen var jag och klippte mig, blev inga roligare saker, bara klippa igenom allt o klippa pannluggen... så så kul är jag!


Ikväll har jag ridit lektion för Karin. Eftersom det var första gången på flera år som jag red för henne så gick vi först igenom vad jag vill träna på och sådär. Sen red jag ett tag, så red hon en stund för att känna hur han var o sen på slutet red jag igen. Kändes mycket bättre på slutet så nog fick vi hjälp alltid. Här är lite foton som Samuel var snäll och fota: 


Ganska många av fotona är tagna på samma ställe med det är för att det blev skugga typ j                


Sen lite bilder på Lokisens kompisar som även dom är tagna idag. Cheeky sotd och betade i godan ro. Zack o Jim var ut o motionerade men när d blev utsläppta igen trodde de att de sku få komma till sommarhagen, så då blev d far på dem... här är lite bilder:

             


Ja det var det d... nu är d nog dags att gå o läsa hästboken ja fick låna av Karin, nu ska jag bli duktig på att rida...he, he eller man kan ju alltid försöka. 

Ciao!



Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards