agequodagis

Alla inlägg under december 2012

Av agequodagis - 29 december 2012 18:39

Blev en rejäl bloggpaus visst... nå så kan det gå när man har mycket att göra! Har visste int bloggat sen 21 december.


Vad har hänt då?


22 hoppade jag med Campolina, jossan var med och fotade men har inte fått bilderna ännu. Hoppade serie, travhoppning med kryss ett galoppsprång och så rättuppstående. På slutet låg rättuppståendet på 80 så helt bra gick det jue!


23 jobbade på aftonsol och tömkörde därefter Campolina. Det gick bra att tömköra i skritt och trav men i galopp blev hon rädd för linorna, så det får vi öva på!


Julafton började med morgonritt med Lokis, vi fick sälle av Malin på cheeky, Emmii på Jim och så satt Johanna med mig på Lokis. Julafton firades hos mormor som vanligt med kyrkogårdsbesök, julmat, sovstund framför kalle anka och så julklappsutdelning, kvällsfika och charader.


Juldagen, åkte till Kumlinge till Samuel var heeemskt att köra dit! gjorde int så mkt, städade deras hästars boxar och tog det lugnt samt lekte med deras supersöta kattungar.


Annandagen, mockade o fixade åt hästarna, åkte och KÖRDE snöskoter - kul! och vid halv ett påbörjade vi färden mot Åbo. I Åbo installerade vi oss på hotellet, gick ut och åt två rätters middag på Fransmanni och avslutade kvällen med varsin drink på Teerenpeli (tror d heter så).


28 shoppade på dagen, hittade bland annat nyårsklänning. Sen åkte vi till pargas och hälsade på Samuels morfar, var tillbaka i kumlinge vid 22.


29. For hem från Kumlinge, shoppade på stan här hemma och mockade åt Lokisen. På kvällen var Carita och Sandra över och drack glögg.


Idag har vi mest latat oss, jag har läst och bakat en limpa. Var även till Lokis o försökte mig på att skritta en sväng men d gick inge vidare.., jäkla skitväder o is! bläääk!


Det var min summering av senaste tiden d... ni ska snart få bilder, jag lovar! har nog fotat liiite i alla falll.


Nä nu, film med söt!

Ciao på er!



Av agequodagis - 21 december 2012 20:53

härligt värre, det är jullov nu! sååå skönt!

Var idag efter avslutningen och red Campolina. Red bara typ 40 min så blev int så mycket. Först uppvärmning i alla gångarter sen blev det blandat travarbete serpentin med tre bågar fast fortsättning så d blev som typ ögglor, varje gång man kom till mitten sakta vi av till skritt. Sen avslutade vi med att trava 15 meters volter, en på varje kortsida och en på varje långsida. Spänd och dryg i början, helt ok på slutet. Alltså precis som det brukar vara. HOn är alltid extreeemt spänd och sur i början, gillar int alls att man tar i henne förns hon fått lite springa av sig... rasta sig som man brukar säga... Men efter rastningen blir hon en annan häst typ...


Var även och mockade åt Lokbärt, han hade vilodag. Dock fick han stå inne med sin back on track ryggplatta medan jag mockade och sedan borstade jag av samt gosade lite.


Ikväll har jag bakat/lagat tre sorters julgodis, duktigt va? har lagat chokladtryfflar med hallonsmak, jordnötsbräck samt hemlagad snicker. Har en sort kvar att laga, det fölll nämligen på min lott att ta med julgodis till julafton i år!


Nu se på CSI! Ciao på er!


 

Jossans bild på mig och lokibärt från i höstas.

Av agequodagis - 20 december 2012 21:48

inte julafton då... men dan före sista dagen före jullovet! jihuu! imorgon julkyrka, lunch och lite lektioner och sen är det jullov! sköööönt!


Idag har jag vart på stan och shoppat lite julklappar typ, är nästan klar nu, jeei!

Ikväll har jag bara segat hemma, tvättat, pysslat julklappar, sett på tv, sovit, läst osv... sköööönt och välbehövligt kände jag! Samuel åkte däremot till skärgården idag så honom får ja int se förns tisdag då jag far dit. 


Har även försökt leta lite hästsaker på nätet, jag behöver nya ridbyxor känner jag! måst bara bestämma mig för vilka ja vill ha! o vad för färg! stör mig massor på att Kyra K int längre finns, för mina dom ridbyxorna var absolut bäst. nåja, det hjälper ju int direkt att gnälla!


nä nu dricka finrexin o sen väntar sängen! natt, natt!





Av agequodagis - 19 december 2012 20:45

Efterom d sku vara julfest på kvällen idag så har jag vart ledig idag... Men före jag pratar om det så kan jag berätta att INGET Vettigt hände igår... bara typ kolla julklappar och o så... 


Idag däremot började jag dagen med att åka till bästaste lokbärt. Vi var ut först o skritta en sväng, sen prövade vi Sigges nyanlagda "kapplöpningsbana". Han tyckte så synd om oss att det int finns så många ställen att rida på så han plogade upp en stor oval ute på storåkern, super! Var där och körde skritt/travintervaller idag och sen var vi ut o skritta av på vägen. Blev ett bra pas men jag hade kallt. 


Efter Lokis bar det av ut till Aftonsol där jag red i lilla ridhuset med fröken Campolina. Vi värmde upp som vanligt sen gjorde vi en övning där jag vi: travade serpentin med tre bågar, i mitten på varje båge (två gånger alltså) gjorde vi en "Nästan övergång" och vid varje kortsida gjorde vi en avsaktning till skritt. På långsidan gjorde vi skänkelvikning till kvartslinjen- rakrikta och så skänkelvkikning tillbaka till långsidan. 

Sen körde vi skritt/trav/galopp övergångar o fattningar på nedre volten. Avslutade passet med att trava på volt och göra skrittövergångar ooooofta. Är nog helt nöjd med passet. Lite i galoppen gick hon emot så det var några gånger som det bara var att trava rakt ut i friskt tempo för att hon int sku låsa sig. När hon låser sig blir d lixom tvärnit eller bock eller ngt annat knas... då är d bättre att trava på i friskt tempo o sen börja från början. 


Ikväll har jag vart på elevernas julfest, riktigt mysigt med julsånger o dylikt och alla var jättduktiga! nuuu mys i soffan med älskling!


ha en bra onsdagskväll! 

 

Bild på mig och Lini från i lördags, samuel har fotat. De är liiiite (eller ganska mkt) knäpp, ja veet!



Av agequodagis - 17 december 2012 21:21

Idag är det bara 1 vecka kvar till jul, jisses va konstigt det känns. 


Efter jobbet idag var jag och red Campolina. Vi var ensamma i stora ridhuset. Framridning som vanligt, dvs trav på snett igenom o volter och raka spår och fyrkanten. Sen galopp på fyrkanten + volter. 

Började sen med dagens första övning, använde oss av hela ridhuset (20*60). På ena långsidan red jag skänkelvikning fram till kvartslinjen, sen rakrikta och så skänkelvikning ut till långsidan, mitt på kortsidan halt och så på följande långsidan öppna fram till mitten, där en 10 meters volt och så sluta resten av långsidan. Gjorde bara denna övningen i skritt eftersom hon behövde fokusera på att vara lugn just då och inte stressa. 


Sedan galopperade jag över en bom som var på stora mittvolten, galopperade över den i båda varv. Avslutade med att trava byta om volt och att göra övergångar till skritt. 


Passets kommentar: Hon var extremt pigg i början men blev bättre o mer fokuserad sen. På slutet var hon jättefin och jag var jättenöjd. 


Samuel kom hem skärgården idag (han åkte dit igår) så han kom jättesent därifrån så sen var han med till Lokis och mockade och så tog vi in hästarna och nattade dem. 


Det var min måndag det! 


Här är lite bilder från lördagens ridpass med C, inte bästa kvaliteten men älskling är duktig som försöker!

         

Fin Lini!


Nu ska ja mysa me min finis! Natt, natt på er!

Av agequodagis - 16 december 2012 21:25

Jisses, reeedan söndagskväll!


Vad har hänt sen sist då?

Jooo, i fredags så var jag och red Lokis efter jobbet, vi var ut i skogen med Zack, Ida samt Sanna o vovarna. Var massor med snö och fick gå konstiga vägar eftersom d fallit ett träd över vägen. Nåja han fick ju motion i alla fall.


På kvällen såg jag och Samuel på Ice age 4, he, he!


Igår, lördag så var vi på grötbrunch till mormor - gott! risgrynsgröt fick vi! Efter det var Samuel med till aftonsol. Det var ju väääärldens snöstorm så började med att longera Lini i stora ridhuset för att hon sku få springa av sig lite. Sen red jag lite lättare dressyrpass. Galoppfattningar samt övningen för att rida loss vänstersida samt vänd rätt upp och så små volter åt varje håll. Gick nog bättre på slutet! Samuel fota faktiskt lite men de bilderna har ja int fått till datorn än men sen kanske ni får dem när jag laddat upp dem.


På kvällen var det julfest med jobbet. Mariehamnsstad hade julfest på Baltichallen, var helt trevlig även om ja kan tycka att programmen var vääääldans pinsamma...


Idag har jag raggat julklappar på stan med mamma i tre timmar... förutom det har jag försökt rida ut med Lokis. Det var däremot inget lätt projekt... är ju typ int plogat på våra ridvägar eftersom ingen hinner det... skogsvägar prioriteras int riktigt när folk knappt kommer hemifrån... så att blev 30 minuters puls på grusvägen. För att komma till grusvägen fick vi dessutom klättra igenom en snövall... ups! nåja även idag fick vi ju oss lite motion i alla fall... det är ju i alla fall bättre än ingen motion alls. Vill gärna ha ett ridhus, tack!


nu är jag sjuuukt trött så ska nog gå o sooooova så man orkar med sista veckan före jul! ciao!

 

Bild som jossan tog i höstas.  

Av agequodagis - 13 december 2012 21:27

Vi hade superfint luciafirande i skolan idag, jätteduktiga var dom! i vår skola är det årskurs 8 som står för lussandet. Efteråt fikade vi i klasserna - mysigt. 


Idag kom älskling hem - jeeei! Sen var vi till karrböle och fixade med Lokis. Var ut och red en halvtimme i skogen, skritt och trav, mycket snöpulsande!


Ikväll var vi på middag till mamma o pappa, tre rätter fick vi, gott var det o väääldigt mätt blev man! 


Nu fortsätta se på Revenge. 

Ciao på er!


Här är några fler foton från i lördags:

         

Av agequodagis - 12 december 2012 21:15

Ja måst väl också skriva det här jäkla datumet jag då när nu alla andra också gör det! varför vara udda lixom... he, he. 


Efter jobbet var ja o hjälpte min mor att fixa inför en middag hon skulle ordna ikväll. Sen var ja till stallet och mockade åt Loke samt Jim. 


Efter det har ja int gjort ngt vettigt alls... har ju int hunnit med annat heller i och för sig... 


Här lite bilder från i lördags. 

         

Fotona är tagna av mig.

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards