agequodagis

Alla inlägg under mars 2013

Av agequodagis - 5 mars 2013 20:08

till älskling komer hem! jeei för mig!


Idag har det blivit mycket hästar... var först till Lokis. Pappa mockade idag (snälla föräldrar!) medan jag gjorde i ordning Loke. Red sen en sväng på åkern. Det var int superunderlag där så man vågar int rida så länge med tanke på hans ben och så. Men red igenom honom i alla tre gångarter o han var pigg men mjuk. Han har faktiskt ändrat senaste veckorna måste jag säga. Dock blev han trött rätt snabbt o det är ju inte konstigt. Han har ju just haft kolik och pga det har vi även sänkt ner havren till 0,5 liter på honom... o han brukar gå på 1,5 liter. Men nu ska vi sakta öka upp igen. Red väl max 40 min idag sammanlagt. På slutet var vi nämligen ut en sväng o skritta också.


Häst nummer 2 blev Chic på aftonsol. Hade privatlektion för Solveig idag. Chic var pigg o glad men vääldigt stel i vänster varv. Så vi jobbade i början mycket i skritt för att få honom mer lösgjord. Sen Travarbete lååång och låg i båda varv och så avslutade jag med galoppfattningar o avbrott på volt. Han är faktiskt en riktigt fin häst han där Chic! en sån som jag faktiskt gärna skulle ha om jag skulle ha en till! han är sjukt fin häst o snäll o ambitiös o samarbetsvillig och gosig o alla såna där fina egenskaper. Enda ja märkt med honom är att han är lite skraj för klippmaskinen men det går bra att klippa honom om man ger honom godis emellanåt så det är ju ingen fara med den saken! Fina Chic helt enkelt!

Tyvärr har jag inget foto på Chic. Men han ser typ ut som loke fast mer halvblodsaktig... ha, ha. En fux med vit bläs alltså.


Nä nu blir d en varm dusch! ha en bra tisdagskväll!

 

Gammalt foto igen här nu då. Detta är från våren 2012.

Av agequodagis - 4 mars 2013 21:02

   Jaha då är det vecka 10 då, mars har börjat på riktigt. Mars skall vara en vårmånad sägs det, det märks inte om man tittar ut kan jag säga... det är riktigt massa snö!


Det känns som allt är lite väl övermäktigt just nu, för mkt att göra och för mkt som förväntas av en...

På jobbet är det bokbeställningarna som ligger över en... idag satt jag från 14-16.30 med dem o är ändå int klar (jo har suttit med dem tidigare också). Det är så hiskeligt många förlag som skall gås igenom o sådär för att man int ska missa ngt. För övrigt är det en massa annat på jobbet som också borde göras men d får stiga åt sidan pga beställningarna nu eftersom de skall vara inne denna vecka.


Efter jobbet blev det stallet. Eftersom jag har sjukt ont i rygg o axlar o nacke så ringde faktiskt mamma idag och erbjöd att dom kunde mocka åt mig nu måndag - onsdag. Sååå himla snällt, TACK för det!


Själv borstade jag Lokisen och så for vi på en uteritt i skogen. jag trodde han skulle vara trött o seg efter helgens bravade, sku säga det jo... nää int heller. Han var superpigg. Hade tänkt mest skritt o bara ngn kort travintervall. Men eftersom han var så pass pigg och glad körde vi lite fler travintervaller. Måst säga att han blir bara bättre o bättre min kära gamling, herregud vad mjuk han är just nu, riktigt onvaligt trevlig är han att rida - skoj!


Kanske man borde ta o gå o lägga sig, imorgon är en lång dag! natt, natt!

Gammal bild på Lokisen. Oj oj vad jag längtar efter bar mark! Det skulle vara lovely!




Av agequodagis - 3 mars 2013 20:34

Som rubriken säger, det är nog lite för mycket nu! eller ganska mycket för mycket!


Vilke vecka, säger jag bara. Två ord för veckan: oro och smärta. Låter kul va?

Eller så inte.


Veckan:

loke har haft hovinflammation + kolik

jag har haft axelinflammation + att jag kraschlandade utanför stallet igår och slog mig öm + att min armbåge fick ett ganska djupt litet jack, blä! Jag är ensam hemma också, bara det till lixom när allt är skit! dumt värre! sku verkligen behöva ngt kul känner jag!


Alltså har ju int oroat mig för mig själv men för Lokisen. Hästskrället är verkligen helt otrolig. Gud vad han kan oroa mig alltså. Men vad vore jag utan honom? han kan göra mig så vansinnigt arg så det inte finns, men ändå så är det så att han alltid är där o finns där för en när man är ledsen eller om något hänt.


Idag har jag int gjort så mkt, var till stallet och mockade åt Lokis samt skrittade ut en liiiten kortis med honom. Imorgon däremot tänker jag nog rida lite längre tror jag!


Jaha nu har jag väl gnällt klart då... hoppas denna vecka blir betydligt bättre!


Ciao!

 

Min lilla Åsna!






Av agequodagis - 2 mars 2013 21:06

Usch vilka dagar det har vart, igår och idag alltså!


Igår när jag var på jobbet hade jag fått mess av stallägaren, att ja måste ringa så fort jag kunde. Såna mess blir man ju sjukt oroad av. Denna gången hade ja rätt att vara det också för hon sade att Lokis hade koliksymptom... SUCK! så det var bara att fixa vikarie o dra till stallet.


Väl på stallet tog jag in honom, spruta i honom massa parafinolja o så var vi ut och gick. Gav lite mer parafinolja o satt Cheeky till hans hage för att han sku måsta röra på sig. Gick in o mockade o väntade på att han sku bajsa. Men d gjorde han aldrig... sen tyckte stallägaren att ja kunde åka hem för d sku ändå vara folk på stallet resten av dagen. Åkte hem o sov några timmar o for sen tillbaka till stallet. Då hade han bajsat i hagen, däremot såg han sämre ut, han hade 38,74 i feber så gav han ännu liter mer parafinolja o var ut o gick en sväng. Lämnade honom sedan inne eftersom han verkade frysa. For sen hem en stund o vilade lite igen.

Stallägaren var dit på kvällen o nattmatade o då tyckte hon att han såg mkt bättre ut o han hade bajsat. Men vågade ändå inte lämna honom helt så vid 00 på natten var jag dit igen o tog tempen samt kollade honom, då var tempen 37,63. Han såg mkt piggare ut än tidigare på kvällen så lät det vara o åkte hem o sov!


I morse var jag o släppte ut hästarna, lokis var pigg och glad o hade god aptit. Mockade o fixade o sen kom bror o slog på skon på den hov som vart sjuk. Var ut o gick en sväng med Lokis o sen for jag hem.


Nu ikväll var jag istallet o nattmatade dem, då var han fortfarande pigg o glad, hade bra aptit och drack men hade lite feber: 38,27 och det är där vi är nu!


Förutom detta har jag köpt jättefina lådor hem idag, hittade superfina svarta på Feja idag. O just ja, jag har kraschlandat utanför stallet idag... bläk! så slog mig massa o e helt mör. Men lyckades även skära upp ett sår på armbågen, hur det nu gick till med tanke på att varken jacka eller tröjja har några som helst fel?! det tycker jag var udda!


Nu håller vi tummarna för att min häst tänker bli frisk o må bra igen!


 

Världens finaste! elise har fotat.

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards