agequodagis

Alla inlägg under september 2013

Av agequodagis - 30 september 2013 20:01

Första höstmånaden tar slut idag... det märks på termometern också tycker jag... den börjar bara gå neråt och neråt tycker jag...

Mest märkte man igår... Russin skoddes då och hovslagaren borrade i broddhål... uäk! inga vill jag ha vinter på läääänge ännu!


Idag har jag vart ut och ridit med Russin. Vi var ut 45 min i skogen. Rätt mycket i terrängen så han fick lyfta på sina fötter. På slutet gjorde vi även travjobb i 10 min o sen skrittade vi av.


Kom hem väldigt ovanligt tidigt från stallet idag, redan klockan 19 och det var ju ännu ljust så bestämde mig för att gå ut och gå! tycker ju egentligen att det är sjuuukt tråkigt att gå... men lyckades i alla fall traska 3 km innan uttråkningssyndromet kom i fatt mig... Detta trots att jag hade på spotify och Runkeeper. Men ja måst säga att det går liiite bättre med runkeeper för då vet man ju hur mycket man gått o då är det lite morot att tänka, lite til...


Nu teeee för att få upp värmen!

Trevlig måndagskväll på er!


Av agequodagis - 28 september 2013 21:50

Härliga lördag!

Började dagen med en timmes uteritt med Petteri. Vi övade på att klara av arbetstrav (han har ju fattat galopp ett tag när man satt sig ner o även om man suttit ner direkt från skritt till trav) men idag gick det kanoners, han kunde till och med slappna av några bitar, kul!


Sen blev det ett dressyrpass med Russin. Red i 35 min o av dem har 25 min skritt jobb o 10 min travjobb. Duktigt Russin! Russin har även fått vara i spolspiltan i dag o duschat fötterna, uäää tyckte han men stod kvar o trampade så vi klarade av vår uppgift. Övade även idag på klippmaskinen... det går sådär frammåt...


Innan det var dags att åka hem var Karola och kollade till Russins Loksele. Jag är ju int så duktig på hur selar ska sitta och nu har han ju gått ner massa i vikt så ville att ngn som kan skulle kolla igenom den.


Lördagskvällen avslutades med kvällsfika hos mormor. Trevlig lördag var det!


Vet ni, nu är det 1,5 vecka kvar innan älskling kommer hem, jeeei! det innebär också att det är 2,5 veckor kvar innan vi åker till Prag - härla!


 

Saknar mitt fina hjärta!   



Av agequodagis - 27 september 2013 21:46

Härliga fredag!

Red ut med Russin i skogen idag. Vet ni, hans sadel går runt han nu och sitter faktiskt helt bra! jeeeei! så idag satt jag på ett ljus schabrak med vit undersida och red med för att få ett hum om hur den satt när jag satt i den. Var såååå himla skönt att äntligen slippa bomlösa, som jag längtat!


Ikväll har Camill vart här o fikat med mig, trevligt med sälle!

Nuuu soooova!


Helgen ser ut såhär:

Lördag: Rida Petteri, Rida Russin, Karola kommer o hjälper mig pröva selen o kolla om vi får den att passa

Söndag: Russin skos kl 11 o sen senare på dagen kommer ny häst till stallet, Klimpen!


Vill ngn hitta på ngt på lördagkväll är det bara att höra av sig!


Ciao!


Av agequodagis - 26 september 2013 21:20

Vilket höstväder idag! Sååå himla kallt! Mamma o jag var på husvisning idag. När vi gick runt trädgården så typ spöregnade det o typ blåste storm.

Var o red Petteri, hade tre tröjor o en jacka o frös ändå, fyyy! Vi tränade på avsaktningar från trav till skritt. Även fattningar o att kunna sitta ner i traven. Att sitta ner i traven är svårt för då vill han bara fatta galopp . På slutet kunde jag trava några korta sträckor nedsuttet.

För Russins del blev det longering ute på ridbanan i storm o regn, fyyy! Rubriken syftar förresten på vad Rusdin väger nu. Helt otroligt alltså vad han går ner i vikt! ( han vägde ca 620 när han kom). Hejja Russin!

Av agequodagis - 25 september 2013 21:34

Cykling 30 minuter på Träningsverket + magträning + ryggträning + stretch


Till karrböle, skulle lastträna, d som haft släpet senast (inte jag!) hade satt fast det tokigt tydligen för d sluta med att jag fick släpet över foten - AJ! halvpanik över det o hann fundera många tokiga tankar innan jag fick foten ur stövlen.


Fick upp släpet igen med hjälp av domkraften till bilen...

Lasttränade Russin, "satt in" honom tre gånger o sen fick det räcka. Tränade lite med klippmaskinen... tycker han börjar bli lite mindre rädd för den.


Avslutade kvällen med att testa hans Loksele... den satt INTE bra... han har ju gått ner massa i vikt o d såg int riktigt bra ut nu... SUCK!


Så i helgen sku antagligen en komma o kolla på den o se om vi kan göra ngt åt saken!


Det var mind ag det... nu ska jag vila min onda rygg (som jag säkert sträckte när ja försökte få bort foten från under släpet...) o min onda fot...


Hoppas ni haft en bra onsdag! Ciao!


Av agequodagis - 24 september 2013 20:12

Imorgon är det 2 veckor kvar till Sarmuel kommer! det betyder att d gått mer än hälften, skööööönt!


Idag ha jag ridit lektion för Solveig. Red Classique (eller hur man nu skriver det). Vi övade på att få henne mer liksidig. I vänster varv fick jag rida ganska så rakställd och till höger fick man böja henne lite mer.


Övade på det både i trav men sen även i galopp på 12 meters volter. 12 m volt i ett hörn, galoppera genom följande hörn, 12 m volt på långsidan, galoppera genom höret, 12 m volt i nästa hör osv. Gick faktiskt riktigt bra men var jobbigt!


Nu ska jag se på ett roligt eller snarare intressant program: Vem kan slå en pensionär.

Ha en bra tisdagskväll!


 



Av agequodagis - 23 september 2013 20:49

Idag har jag lagat middag samt fixat efterrätt (köpt!) till sambons syster, Sonja som fyller 16 idag. Grattis än en gång Sonja!

Sonja är ju från skärgården o där är även hela hennes familj medans min sambo ju är på sjön. Tyckte inte att stackaren sku behöva äta middag själv på sin födelsedag så bjöd hit henne! Gav present och sen skjutsade jag henne till Sleipner. Medan hon var på Sleipner var jag i Karrböle och mockade åt Russin.


Så det var min dag det! nu sitter jag och "pratar", dvs messar på Whats app med älskling! o snart ska jag gå o bota min huvudävärk med min favorit - spikisen!


Natt, natt!


Av agequodagis - 22 september 2013 21:18

Vilken helg!! det har gått i ett... eller ngt sådant!


Fredag:

- Efter jobbet blev det att åka o tömköra Russin, gick helt bra faktiskt.

- Dunderdans, tränade Lind dance och gjorde koreografin till Blody Mary låten.

- Öppna gårdar med mamma, vi var till ÅCA, Mansas och Marskogens Lamm o sen var vi hit och fikade.


Lördag:

- Uteritt med Petteri i Lemlands skogarna, gick helt bra. Vi tränade på galoppfattningar från trav. Mitt i allt

  tappade han en framsko o sen var det slut på det roliga... fick leda hem honom.

- Uteritt med Russin, mamma var med och gick.

- Öppna gårdar med mamma, Bolstaholm, sjökvarteret och Stall Twilight.


Idag:

- Jobb på aftonsol 8-15

- Hem o soooova + fixa lite här hemma.

- Dressyrpass med Russin, han kändes stel och så i höger sidan. Beslöt med Ninni att han vilar några dagar

  och börjar ha back on track ryggplattan på sig.


Det var min helg det! imorgon är det måndag!


Denna vecka:

Måndag: Sonja fyller, ska väl kanske bjuda henne på middag (dvs om hon har tid), mocka åt Russin - han vilar, spinning

Tisdag: Aftonsol, Russin vilar

Onsdag: Spinning, Russin vilar (Lastträna?)

Torsdag: Uteritt med Petteri (om han fått skor), Russin: sonja har

Fredag: hitta på ngt med Russin (Lastträna?), cykling. Ledig på kvällen, vill ngn umgås?

Lördag. Rida Petteri (om han fått skor), rida Russin, Vill ngn umgås på kvällen???

Söndag: Göra ngt med Russin, typ åka till Lemland och köra efter vagn?


japp det blir så det... mycket om och men men det är så som livet är!

Ha en bra vecka!

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards