agequodagis

Alla inlägg under mars 2013

Av agequodagis - 16 mars 2013 14:50

Igår var det freeeedag. Min plan var att gå på spinning 30 o att fika hos stallägaren...

Det första gick om intet eftersom jag somnade o vaknade 17.30 spinningen började 16.30 ups!


Däremot blev det fika hos stallägaren, trevligt var det.


Idag har jag tvättat, lite städat, diskat o var o på gymmet. Var o fick andra delen av mitt nya styrkeprogram. Idag kändes det helt ok, nu gäller det bara att se hur jag känner det imorgon.


Nu se lite CSI sen blir d stallet! trevlig lördag på er!


Av agequodagis - 14 mars 2013 20:09

Imorgon är det freeedag, skööööönt! tyvärr blir det bara en sovmorgon men man får i alla fall vara ledig.


Dagen idag.

Petter:

Var dit direkt efter jobbet. Han har ju bara promenerat i 6 veckor nu. Men idag tänkte vi att ja sku börja sitta lite på honom o se hur han reagerar. Satt upp o han var suuuupersnäll, stod bara där o vände huvudet direkt till höger som vi alltid brukar göra, till vänster gick också bra. Började röra på oss o i böran vingla han lite men efter ett tag gick det bra. Skrittade bara typ 5 min idag o då testade jag flera halter o igångsättningar. Efter det så tränade vi lite med läskiga saker, bland annat tog jag en säck och strök mot honom och sådär.


Loke idag:

Var på en uteritt, ca 45 min. Huvudträningen låg i galoppfattningar från skritt för att göra han mer uppmärksam och för att stärka galoppen. Gjorde mycket fler än vad jag gjort på länge, kanske 15- 16 st. Sen travade vi lång och låg och skrittade av i skogen. Duktig häst men blev nog lite trött... kondisen är inte på topp ännu.


Ja det var min dag d. Hästar för hela slanten med andra ord (som om nu det skulle vara ovanligt...)


Ha en bra torsdagskväll!

 

Av agequodagis - 13 mars 2013 20:15

Onsdag idag då, en väldigt stressig onsdag med MASSOR att göra...


I ordning då:

Jobba -15.30

Till stan för att fixa sista delen av presenten till Linda o Mikaels prinsessa

råkade gå förbi Kappahl, handlade 1 par byxor, en finare blus till mig, 1 bh och 3 par trosor

Hem o byta om

30 min spinning på träningsverket

hem och duscha

TIll BB för att hälsa på Linda, MIkael och deras prinsessa, suuuupersöt var hon!

Till stallet för att mocka åt Lokis samt nattmata hästarna

Hem o sku jobba... insåg jag hade datorsladden på jobbet så blev promenad dit för att hämta den..

Skriva 1 åtgärdsprogram


Nuuu är det äntligen viiiila!


Här är tröjjan jag köpte idag:

 


Som avslut en bild på Petteri.

 

På tal om Petteri, tog en "före" bild på honom i fredags... sen ska ni få se dem båda och förhoppningsvi se skillnaden om några månader så ska vi se om det hänt ngt... he, he!


Nu csi! Hare!

Av agequodagis - 12 mars 2013 21:22

Tiiisdag idag då. 9 dagar kvar då... he, he jooo ja vet jag är lite nojsig men det är min blogg så jag får  


Efter jobbet idag var jag till Lokis. En tjej, S skulle komma och provrida Lokis. Jag red en stund på åkern först i alla gångarter för att visa honom lite för henne och sedan fick hon testa. Det är ju int direkt optimalt före men någorlunda bra går det ju i alla fall. Det gick nog helt bra för henne för att vara första gången tycker jag, det är ju annorlunda att sitta på en ny häst o desstuom kanske man blir nervös o vill prestera. Men i skritten gick det nog riktigt bra för henne så då blir d väl säkert lättare i trav o galopp med tiden om d nu blir hon. Har tänkt att hon ska få testa rida ut också för att få känna vad hon tycker o för att jag lite mer ska få veta.


Middag blev det hos mamma o pappa idag... efter det var jag lat och for hem och har sett på flera stycken CSI avsnitt... tänk det är int många säsonger kvar nu, vad ska jag göra sen då?!


Grattis vill jag säga till herr och fru Fagerlund idag också som fått en dotter i morse! all lycka till dem!


 

En bild från i söndags.


Nuuu sooova! natt, natt på er!

Av agequodagis - 11 mars 2013 20:39

Idag åkte Samuel, blä! han ska vara på kurs i stockhom tisdag - torsdag o sen skall han vara på jobb en vecka. Så 10 dagar själv hemma nu då, usch så tråkigt! Då gäller det att ha saker att göra!


Min veckoplanering ser nog ut såhär tror jag:

idag: lokis vilar, jag spinning 30 + gymma

tisdag: en tjej kommer o prövar lokis, vi rider på åkern. jobba på kvällen

onsdag: spinning 30, motionera Lokisen

torsdag: till Petteri och göra ngt med honom, motionera lokis

fredag: spinning 30 + fika hos ninni (ida rider lokis)

lördag: gå igenom del 2 av mitt styrkeprogram med jenni, lokis vilar.

söndag: jobba på aftonsol, motionera lokis


Ja det var en liten planering, vi får väl se sen på söndagkväll om den höll, hoppas så!


Min dag idag höll i alla fall. En tjej var o hälsade på Lokis, vi borstade honom o pratade lite o bestämde att hon ska komma o testa honom imorgon. Sen blev det gymmet. Gick först på 30 min spinning som uppvärmning och sedan körde jag igenom min första del av det program jag fått av Jenni.


Ja så mkt mer än det hinner man inte på en dag tyvärr... nu har jag duschat o degat i soffan o sett gårdagens avsnitt av ponnyakuten.. he, he. Nu blir d sängen o ngt avsnitt CSI!


Hoppas ni haft en bra måndag, det har jag!

Hade tänkt lägga in två bilder från igår men just idag vill det inte alls ladda upp bilder så det får bli en annan dag istället...






Av agequodagis - 10 mars 2013 16:06

Fredag:

Samuel och jag var till Petteri. Vi var ut och gick med honom ca 30 min. Av det fick han gå typ 15 min med halsförlängare.

Här har ni en bild på Petteri förresten:

 


Sen direkt efter for vi till Lokis. Lokis fick sig en uteritt i skogen. Vi tränade på galopfattningar från skritt. Först ville han bara rusa in i galoppen men sen efter två-tre försök så gick det bättre o vi fick fina fattningar.


Lördag:

Storstädade hela lägenheten - sköööönt! Uteritt med Lokis igen, denna gång blev det samma runda som igår... Samuel fick promenad sällskap iform av Micke och jag fick ridsälle iform av Gunilla och Cheeky. Däremot blev det mest skritt och trav idag o bara två små korta fattningar från trav för att springa ifatt Gunilla o Cheeky.


På kvällen var vi ut och åt middag på Dinos, Jag och Samuel o sen hem och se på melodifestivalen.


Idag:

Red Lokis på åkern ett tag, vågar int rida så länge dock eftersom underlaget int är så där bra för benen. Men aktivt arbete blev det väl typ 25 min, dock red jag sammanlagt 50 min inräknat framskrittning o avskrittning. I själva arbetet fokuserade vi på att få en bra form o att rida honom lösare i sidorna. Galoppen idag var katastrof från början... en viss lokis ville ta bettet o dra i väg i 180 ungefär... suck! men med massa fattningar o övergångar blev det bättre och han kunde till slut galoppera vettigt. Sedan travade vi av lång och låg.

Bilder från idag som Samuel fotat.

   


Eftermiddagen idag tillbringades hos mormor, först fika och sen fixade Samuel mitt bilhandtag som måst vara helt när det blir dags för besiktning.


Det var min helg det! lugn, trevlig och mysig!


Av agequodagis - 7 mars 2013 21:04

Älskling är hemma, i alla fall några dagar - skööönt!


Var till tandläkare idag, bläääk. Lagade två hål, usch vad hemskt det är att gå till tandläkaren... speciellt för mig med min reuma i käken, får kramp o d gör ont osv. Stackars tandläkaren också, inte lätt att vara tandläkare till mig...


Efter stallet blev  att åka till Bärtisen. Samuel var med och mocka och jag gjorde i ordning honom. Sen ut i skogen i 50 minuter ca, alla gångarter. Galoppfattningar ur skritt var dagens tema, gick helt bra faktiskt. Han börjar faktiskt få mer och mer ork, det är skönt o speciellt skönt är det att man faktiskt kan göra ngt anant än skritta ute nu på vissa ställen! men trots det så längtar jag massor till våren då man faktiskt kan rida överallt o trava o galoppera på alla vägar där det är bra underlag... o framför allt längtar jag tills att man kan rida på ridbanan o använda bommar o dylikt.


Jaha snart är d nog dags att sooova... imorgon är det freeedag! så skönt!

Häj o kram på er!

 

Oj... min gravida häst?! näää han är en valack med sommarmage... hå, hå! jäkla matvrak jag har!

   

Försöker få sommaren att komma tidigare genom att sätta hit lite sommarbilder... tror ni det hjälper?!









Av agequodagis - 6 mars 2013 21:13

imorgon kommer älskling hem, jeeei! jooo jag vet att jag nojsar... he, he. men det kan int hjälpas, tyvärr!


Idag var jag på cykling efter jobbet och direkt efter blev det stallet. Pappa mockade idag också eftersom jag fortfarande har tokigt i axel o rygg o nacke. Lokis fick vila idag men hade in honom o kollade igenom ooch sådär, tog bort lite hår i ansiktet osv.


Efter stallet åkte jag tillbaka till jobbet och gjorde läromedelsbeställningarna klara - skööönt!


Nää något mer har jag nog inte att säga idag tror jag... ni kan få se ännu en gammal bild för att ha ngt (förhoppningsvis) roligt att titta på i alla fall...


Oj, vilken björn... he, he! det här var mellan första o andra klippningen förra året... snyggt värre... he, he.

       






Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards