agequodagis

Alla inlägg under april 2013

Av agequodagis - 30 april 2013 20:57

Idag har det blivit ridning av två hästar.


Först blev det skrittur ut i skoge med Lokis. Vi fick sälle av Ida o Zack samt Sanna o hundarna. Riktigt trevligt o skööönt väder!


Senare blev det lektion på aftonsol för Solveig. Idag red jag Can Can. Can Can är ett stod född typ 2000 kanske. Hon står på Aftonsol men det har varit endel med hennes inridning och utbildning osv så hon går int på ridskola utan har blivit riden av personalen o en annan ryttare. Idag fick jag sitta på henne för frösta gången.  Red ju först själv i 30 min, då kände jag mig bara för o kollade vad jag fick för reaktioner. Testade olika saker o sådär. Can Can är välriden o bara riden av duktiga ryttare, dvs inte förstörd av ngn... hon brukar nämligen inte gå lektioner. Eftersom Can Can är välriden är det väldigt bra för mig att faktiskt få känna på och träna på att rida en häst som bara går att ridas med vikthjälper i princip.


När Solveig kom så gjorde vi 10 m volt i hörnet, sen snett igenom o på slutet lite flytta o så 10 m volt i gen o så höll vi på ganska mkt. Sen övade vi även på att ja sku få henne lösgjord i båda varv i trav, både på fyrkant och volt. På slutet tränade vi galoppfattningar och övergångar. Överlag kändes det lite mysko i början o allt kändes knas men det är ju int konstigt när det är ny häst. Sen när man kom underfund med henne lite mer så började det kännas MYCKET bättre.

Verkar som det är tänkt att ja ska fortsätta rida henne så ni lär väl höra mer om henne i framtiden.


Idag är det lite sorgligt... såg just klart avsnitt 99 på CSI miami och nu har dom int mer på swefilmer... bläääk! så nu måst ja få tag i säsong 9-11 på ngt vänster! hojta gärna till om ni har dem!


Eftersom Samuel är i skärgården o det inte blev ngt valborgsfirande för mig pga min ridlektion så har jag istället börjat se på CSI New york, får väl se vad jag tycker om det!


Tyvärr har jag ingen bild på Can Can. Eller jooo på Instagram, janinaa82 kan ni kolla där. Men i övrigt är hon stooor o brun o har een smaaaaal strimbläs i ansiktet.


Nä nuuu CSI new york! vet ni förresten en sak? imorn är man leeeeeedig!!!

Ciao!

Av agequodagis - 29 april 2013 21:18

Jaha, så var det måndag då! idag blev det jobb til 17.40 oj oj så sen snabbt hem och äta och så til stallet.


För Lokis del var det skritt som vanligt... men från idag tänker jag börja rida honom lite på kort tygel också o försöka se hur det går. Idag gick det nog riktigt bra, i alla fall på slutet.


Förutom det har jag nog int hunnit göra sådär jättemycket... men det gör väl inget.


Hittade förresten en bild på nätet på Petteris far, Jailhouse Joey så lånade den.

 

Tycker Petteri påminner rätt mkt, i alla fall huvudet.

Här är en bild på Petteri:

   

 Tyvärr har ju Petteri vinterpäls här dock...

Av agequodagis - 28 april 2013 18:00

Har gått en del dagar sen senast... hoppsan då! 


Har vart en vecka med mycket att göra. Skrittat Lokis, ridit Petter, tränat på gymmet, vart på IT workshop för jobbets räkning, klippt håret o vart på Mikas kalas. 


Igår var vi på Bröllop, Maria och Stefan gifte sigi Hammarlands kyrka och sedan var det fest på Hammarbo. Det var ett jättefint, stämningsfullt och trevligt bröllop. 


Idag har jag vart och ridit Petteri på förmiddagen. Vi var ut i skogen, skritt och trav intervaller till en början samt ställa åt båda håll i skritt. Gjorde även mkt halter. Övergick sedan i att träna på galoppfattningar, gick faktiskt över förväntan o han var duktig. På hemvägen så hoppade jag av och så ledde jag honom på läskiga ställen i skogen. Petter tycker nämligen att det är superläskigt när manken är lite sank eller blöt så det tränade vi på idag. 


Efter petteri bar det av till karrböle där vi hade hagmockningseftermiddag. Jag körde även traktor med frontlastare.  Det var den här dagen det!


Här är lite bilder från senaste tiden:

           


Här är lite ridbilder som Carita fotat och sedan en bild på tussilago som jag fotat. På slutet blev det bilder från gårdagens bröllop. Dockc har jag mycket finare bilder på brudparet men väljer att visa en utan deras ansikten av hänsyn till dem.


Nä nu se på CSI ! ha en bra söndag!

Ciao!


Av agequodagis - 20 april 2013 21:36

Ska alldeles just berätta om min dag... men först funderar jag på vilka som läser denna bloggen? d sku var trevligt om ni ville lämna ett litet avtryck så man kanske kan ha liiiite koll :)


Det bestämdes hastigt igår på kvällen att Lokis skulle till travbanan till veterinär idag. Så Jossan var snäll och kom med och så var vi till travet o Loke blev undersökt, han kollades o så sprang jag och så gjorde dom hältutredning osv. Diagnosen blev att han blev behandlad i vänster bakknä. Men ovanligt för denna veterinär, som ju sysslar rätt mkt med naturmedicin (han jag var på föreläsning med igår) är att han ville att hästarna ska motioneras reglebundet trots behandling, känns väldigt ovant i min värld.


Sen köra hem Lokis o fixa klart i stallet och så o inhandla knutlösa (liniment som veterinären själv tillverkar) + att jag köpte hem 1,5 kg nyponpulver som Lokis o jag ska dela på.


Vidare till Lemland för att rida Petteri. Skrittade en kort sväng på banan, volter o halter och ställa ut och ställa in. O sen ut i o skritta. Blev mest skritt i skogen för att träna honom på ojämt underlag. Petteri är int direkt van vid sånt märker man. T.ex var det en liten sänka man måste gå ner i för att komma ner från vägen, den var uuuurläskig sa han... ha, ha, blev till och med tvungen att hoppa av o leda honom över den... onödigt att bråka ordentligt (han steppade fram o tillbaka), så för att "vinna" situationen hoppade jag av och ledde honom över några gånger, då gick det plötsligt super... tönt.


Vid ett tillfälle hoppade han jämfota över ett stooort vattenkärr också men i övrigt gick det nog riktigt bra.


Ikväll har Milla vart hit, vi har lagat middag och pratat massa, skoj!


Ha en bra lördagskväll! imorn kanske ni får ngn bild på petteri från idag.

Natt, natt!


 

Bild från när vi var till kiropraktor för två år sedan, jossan som tagit den.



Av agequodagis - 19 april 2013 21:24

Idag efter jobbet var jag och red Bärta, vi red ut en sväng med Gunilla och Cheeky. Vart ett rätt lugnt pass så att Lokis int ska bli tröttis. Han har fortfarande minilite stegring... jäkla skitgrej! men som gammal häst är det ju bra med rörelse så han får gå lite lätta pass tills den försvinner.


Ikväll har jag vart på föreläsning med Sven Lindblom (www.alyose.se). Råkade finnas en tid ledig för utvärdering av honom imorgon, så bokade in Lokis på det. Ska bli intressant o se vad han säger.

Kommer med en utvärdering imorgon av saken om jag hinner. Blir mkt att göra imorn nämligen.


 

Jossan som tagit av Lokisen.





Av agequodagis - 19 april 2013 21:22

Under ett seminarium frågade en kvinna, ”Hur vet jag om jag är med rätt person?”.

Mannen som ledde seminariet la då märke till att det satt en stor man bredvid henne så han sa, ”Det beror på. Är det där din partner?”. Kvinnan svarade med uppriktighet i rösten ”Hur vet du det?”. ”Eftersom din f...undering förmodligen tynger dig ska jag besvara din fråga”, svarade mannen.
Så här lyder svaret.
Alla förhållanden följer samma mönster… I början är du förälskad. Du längtar efter telefonsamtalen, beröringen och du gillar din partners små egenheter. Att falla för din partner var inte svårt, nej, det var tvärtom en helt naturlig och spontan upplevelse. Du behövde inte GÖRA någonting. Det är därför man säger att man ”faller” för någon.
Människor som är förälskade säger ”jag föll som en fura” eller ”det sa bara klick”. Fundera på uttrycken. Det antyder att du bara stod där, utan att göra något, och så plötsligt hände något dig.
Att bli förälskad är en passiv och spontan upplevelse. Men efter ett par månader eller år tillsammans, falnar glöden. Det är ett naturligt mönster i ALLA förhållanden.
Sakta men säkert blir telefonsamtalen (om dom alls kommer) en källa till irritation, beröring är (när den väl sker) inte alltid välkommen och din partners egenheter är inte längre charmiga, dom driver dig till vansinne. Symptomen för det här stadiet varierar för varje förhållande, men du kommer att lägga märke till en dramatisk skillnad mellan det inledande


stadiet när du var förälskad och det efterföljande stadiet som är betydligt tråkigare och stormigare.
Det är nu som du och/eller din partner kan börja fråga er ”’Är jag med rätt person?”. Och när du tänker tillbaks på den glödande kärlek ni en gång hade kanske du börjar längta efter att få uppleva det med någon annan. Det är nu förhållanden rasar samman.
Hemligheten med att lyckas i ett förhållande är inte att finna rätt person, det är att lära sig att älska den person man har hittat.
Människor skyller ofta sin olycka på sin partner och börjar söka efter bekräftelse och tillfredsställelse utanför förhållandet. Resultatet av sökandet kan se ut på många sätt.
Otrohet är det vanligaste. Men ibland gräver människor istället ner sig i arbete, en hobby, vänskap, överdrivet tevetittande eller missbruk av olika slag. Men lösningen ligger inte utanför förhållandet. Det ligger inom det.
Jag säger inte att du inte kan förälska dig i någon annan. Självklart kan du det och tillfälligt skulle det kännas bättre. Men några år senare skulle du vara tillbaks i samma situation.
Skälet till det är, och lyssna nu noga:
Hemligheten för att lyckas i ett förhållande är inte att hitta rätt person, det är att lära sig älska den person du har hittat.
Att bibehålla kärleken är inte en passiv eller spontan upplevelse. Du måste jobba på det, dagligen. Det kräver tid, ansträngning och energi. Viktigast av allt, det kräver vishet och förnuft. Du måste veta vad du ska göra för att få det att fungera, det finns inga genvägar.

Kärleken är INTE ett oförutsägbart mysterium som varken du eller din partner kan påverka utgången av. Precis som att fysikens lagar styr universum, finns det på samma sätt lagar för förhållanden. Om du vet hur du ska tillämpa dessa lagar är resultatet förutsägbart.
Kärlek är alltså ett ”beslut”, inte bara en känsla.
Kom ihåg: Du avgör inte själv vilka människor som kommer in i ditt liv. Däremot är det upp till dig att bestämma vem som får gå, vem som får stanna och vem du vägrar att släppa taget om! ♥

Av agequodagis - 18 april 2013 21:38

Fyyy vilket väder det vart idag! när vi tog in hästarna idag så hade jag INGEN lust att rida men sen medans vi fixade runt lite o så så blev det bättre och bättre väder o till slut var det helt ok. Så var ut en sväng med Lokisen.


Förutom det har vi inte gjort så mkt alls... mest umgåtts med älsklingen.

Imorgon är det fredag, sååå skönt!


Ha d!

Av agequodagis - 17 april 2013 21:51

Idag var vi till veterinären med Petteri. Han skulle på hälsokoll eftersom vi tyckte att han int tappar sin vinterpäls, int bygger muskler (tappat alla han hade) o eftersom han är rätt mager.


Hon gick igenom hela honom, han fick gå och springa på hårt underlag och så longerade vi honom i skritt och trav. Han visade ju ingen hälta eller så o inga andra fel förutom det utseendemässiga då...


Hon tyckte att han var smal men int så himla mkt för smal. Hon höll med om att han var kantig och att han behövde mer muskler och att han borde tappat mer päls. Han fick b vitamin spruta, ngn annan slags spruta som innehöll järn och så tog hon typ blodprov.


Hennes kommentar om honom också: finaste varmblodet hon sett med den renaste (bästa) traven hon sett. Så det var ju kul, då är det värt det att rida honom då, he, he.



Sen ikväll var jag och drack te till Pernilla, riktigt trevligt att umgås lite och vara social!

Nu börjar d bli dags för sängen! natt, natt!  Förresten, imorn kommer min älskling hem! jeeei!



Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards