agequodagis

Alla inlägg under maj 2013

Av agequodagis - 31 maj 2013 20:14

Vilken vecka, sååå skönt att den börjar vara över!


I onsdags var det jobb till gansak sent. Sen hem o fixa lite och så på middag till Stall Hagen på middag för att fira Samuels examen. Det var fint väder så vi satt ute och åt, god mat och trevlig middag. Det var Samuel familj (hans mamma, pappa, båda brorsor och den ena brorsans flickvän). Sen var det ockå mina föräldrar. VI åt förrätt och varmrätt och sen åkte vi hem till oss för att äta tårta. Trevlig kväll!


Igår var det bara två timmar jobb o sen var jag med Lokis till veterinären på travbanan. Han visade lite hälta, så vi behandlade honom lite. Men han fick massa beröm för att han var så välmusklad, pigg och fin! Så det var ju kul! 


Idag var det freeedag och det har vart helt underbart väder ute! Solade en sväng på balkongen, sååå skönt! Var till Lokis sen och fixade honom. Ikväll blev det Petteri med Karin. Vi prövade sadlar till honom o vet ni, vi hittade faktiskt en som passade! red med den förra veckan och tyckte själv den satt bra men ville att karin också skulle kolla! så nu har han snart en Albion hoppsadel, jeei!


Just ja, jag prövade ju gå ut och gå idag också, för att se vad mina knän håller för. Klarade gå 20 min i alla fall... de kändes nog men det är ju en början i alla fall. För jag vill röra på mig!!!


Nu ska ja fortsätta se på skärgårdsdoktorn med min älskling!

Trevlig fredagskväll på er!


Av agequodagis - 28 maj 2013 21:31

Idag har jag gjort ärenden på stan, kul va? gick int direkt som jag tänkte mig dock, så blev arg! dumma butiker som int hade det jag skulle ha! 


Iväg till Aftonsol, red privatlektion för Solveig med Chic. Före Sovleig kom kände jag bara igenom honom, ställde mycket inåt och utåt i både skritt och trav, travade på volter o gjorde lite längre galopper eftersom han var jättepigg. När Solveig kom tränade vi  på förvänd öppna längs långsidorna i skritt och trav, behöll ställningen utåt även på kortsidorna. Sen gjorde vi galoppfattningar i båda varven på stora mittvolten, från skritt och trav.


Sammanfattningsvis kan jag säga att han i början var väldigt springig, då lägger han gärna tyngden på framdelen med jämna mellanrum och blir som fast i händerna på en. Då fick man stanna o säga åt honom att hallå sådär gör man inte. När han kom igång och hade fått springa av sig lite och väl började jobba så blev det hela mycket bättre och på slutet hade han riktigt bra galopp. Svåraste med Chic är att han är överrrörlig i ett bakben så i galoppen måste han ha massa stöd! Tittar man åt fel håll blir det knasgalopp o han tappar hela sig o lixom dyker. Så man lär sig himla bra det där med att se åt rätt håll o faktiskt behålla stödet, för när man gör det då är hans jukt fin. 


Det var min dag det! hoppas ni haft en bra dag! Ciao!


Av agequodagis - 27 maj 2013 21:24

Oj vilken vecka detta lär bli... jisses. 


Men helgen först då... 

Lördag: 

På förmiddagen blev det promenad med Lokisen, sen blev det dop för Lindas och Mikaels dotter. Hon fick namnet Wilma. Väl hemma blev det att sova en liten stund, vi var så sjuuukt trötta. 

På kvällen var vi en sväng till Mimi, trotsade blåsten och satt ute i trädgården och drack varsin Mohito. 


Söndag: 

Städa lägenheten, plantera blommor till ballkongen, fika hos mor och far. 

Trotsade regnet och grillade på ballkongen till middag...dock fick vi lov att sitta inne. 

Sen blev det ett litet besök hos Alex, Cina, Melvin och lillebror (så ny lite kille att han inte fått ngt namn ännu). 


Avslutade kvällen med en tripp i ösregnet till Svartsmara... hämtade 4 sadlar för provning. 


O nu är det vecka 22, det innebär att det är 2 veckor kvar innan eleverna får sommarlov, sååå himla nice! här sker det nedräkning... he, he


Idag efter jobbet var jag till Petteri. Prövade de fyra sadlarna på honom. En satt int alls bra, de andra satt helt bra så red i tre stycken sadlar... P tyckte nog jag var lite jobbig och konstig. Först red jag i en kieffer dressyrsadel, sen en hubertus dressyrsadel o avslutade med en Albion hoppsadel. 


Jag blir helt snurrig av alla sadlar så ringde Karin o hon lovade komma på fredag o hjälpa mig lite mer så ja blir lite klokare... 


Dagens snälla: 

Var ut o skrittade petteri på slutet idag. Då kom två cyklister emot, visste int vad han gillar såna men tänkte att jag nog lär märka... Men döm om min förvåning när cyklisterna stannar och hoppar av sina cyklar, värsta snälla! tackar vänligt dem och berättar att han är rätt ung o så o att jag int riktigt visste hur han skulle reagera. De hoppar av o ställer cyklarna o pratar med honom. Sen när de skall fara så ber jag dem cykla, för jag ville kolla hur han reagerade o det gick bra (såklar vad sku d annars vara... Petteri är ju extremt orädd...). 


Senare på kvällen blev det ut o skritta med Lokisen. Vet ni vad? min häst har gått upp i vikt igen... så hans dressyrsadel passade - jeeei! Var ut o skrittade med Emmii och Jim. Sen nattmatade vi!


 


Av agequodagis - 24 maj 2013 22:26

Freeeedag idag, såååå skönt! 

Efter jobbet blev det ärenden på staden, sen Lemland med Karin för att pröva sadlar åt Petteri, hade 6 st vi prövade... slutade i pannkaka... hittade alltså ingen, bläk! Vad ska vi göra nu då tro?


Sen vidare till Lokis för att skritta ut en sväng barbacka, då var älskling med som sälle. 


Ikväll har vi druckit varsitt glas vin o skålat åt att Samuel ansökt om examensbevis och därmed är klart med allt på högskolan - Grattis älskling!


Ha en bra helg alla där ute!

 



Av agequodagis - 23 maj 2013 21:48

Idag blev det inte som planerat... planen var att Karin skulle komma med o hålla lektion för mig och Petteri. Men Petteris hovslagare var sjuk så han fick int på sin tappsko. 


Istället var jag till Saltvik och provred en häst (nordsvensk/varmblod) med Carita och hennes dotter. O vilken kraftig bit han var. Svart med vita tecken. Han var känslig att rida, tränad för Craig Stevens o med hans tankesätt. Det är bra att han var känslig för när man såg honom såg han ut som en häst man sku måsta sitta med ponnyskänklar på, men så var det inte! Trevlig häst men rätt så gammal! det är ju dock inte jag som skall ha åsikt, min uppgift var att rida honom o kolla lite vad han kunde o kolla ifall vi vågade sätta upp Caritas dotter på honom. Caritas dotter blev dock typ kär i honom eftersom han är så söt, he, he. 


Förutom detta hann jag med att språkgranska Samuels exjob. 


Nu börjar det bli dags att sova, imorgon är det fredag! o vet ni?! det är två veckor till sommarlov!!! Dock ska ju jag joba lite till efter det, men man börjar ju se ett sluuuut! sååå skönt!   


 



Av agequodagis - 22 maj 2013 20:56

Idag har det vart fart på! 


I den här ordningen har jag:


crosstrainer 15 min + spinning 30


köpa blommor på Söderlunds i Eckerö med mamma och Samuel


Promenad med Lokis 15 min + nattmata hästarna. 


Blev väääldigt stressigt men allt går med bra logistik och mycket planerande, he, he!


Spinningen var ju första gången sedan jag fick kortisonsprutor så den var ett litet test. I början när jag var på crosstrainern kändes det lite i knäet, sen blev det liiite bättre. I början på spinningen kändes det också en del i vissa rörelser, men ju varmare man blev destom bättre blev det... Så ska testa på fredag igen (beroende på hur det nu känns imorgon). 


Nu te i soffan med älskling!



Av agequodagis - 21 maj 2013 21:12

Idag blev det en hästdag, konstigt eller hur?! he, he


Först Lokisen, släppte ut honom o de andra på betet i 15 min o sen var jag och Samuel ut o gick med honom i typ 25 min. 


Sen bar det direkt av till Petteri. Han hade tappat en sko så höll mig på deras minibana. Där blev det skrittarbete uppsuttet först. Red Vänd rätt upp för att träna på att rida rakt o bytte varv varje gång. På långsidorna övade vi på halter. Sen övergick vi till att rida serpentin med tre bågar. På slutet ställde jag och böjde till båda håll både på rakt o böjt spår. 


Hoppade sen av och avsltuade passet med att träna Longreinging i först skritt men sen testade vi även i trav. I början tyckte han d var lite dumt men sen gick det bättre - duktig!


Ja det var min dag det! Kan säga att idag har jag rör mig mer än på läääääänge... så lär ha träningsvärk imorgon. 


Natt, natt!

 

Av agequodagis - 19 maj 2013 21:00

Vet ni en sak? jag har börjat med två nya saker... 


1. Börjat äta nyponpulver för mina leder i hopp om att det ska minska lite på värken. 


2. Fick magnesiumterapi av massören i onsdags när jag var dit (nuuu kom jag på vad jag gjorde i onsdags...!) och köpte en flaska hem... ska spraya magnesiumspray på kroppen varje dag och ha det där i 30 min o sen skölja bort det. Läkare har kommit på att det kan minska besvären för folk med fibromyalgi, så är väl värt ett försök eller hur?!


Idag har jag jobbat på aftonsol o sen har jag solat + sovit på ballkongen. Avslutde på stallet med Lokisen. Blev en 20 min promenix med honom. 


Gick rätt bra att jobba på aftonsol idag (var ju första gången jag ansträngde mig sen jag tog sprutorna) men efteråt var jag rätt öm i knäna... så det var väääldbehövligt med vila. Var även lite ömt i början när jag gick med Lokisen men blev liiite bättre sen. 


Hoppas verkligen på att det blir bättre med knäna. Sku sååå vilja börja gå på spinning igen i veckan!


Nä nu! ha en bra söndagsnatt! ciao!


Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards