agequodagis

Alla inlägg under augusti 2012

Av agequodagis - 30 augusti 2012 21:38

Äh, ni får se en bild på sötnötens hov i alla fall, utan att kolla instagram. Visst är jag snäll?

Av agequodagis - 30 augusti 2012 21:11

Idag är det torsdag, det innebär en positiv sak, det är helg imorn! Idag har jag shoppat ett par svarta jeans, det ni! Det var lääääänge sen jag köpte ett par jeans! köpte även ett par blåa leggings och ett par bruna strumpbyxor så nuuu har jag liite mer valmöjligheter. 


Städat har vi också gjort samt att jag har bakat det där suuupergoa fröknäcket igen och även hemlagad musli - mums! helgen räddad då eller ngt sånt! 


Resten av kvällen blev INTE alls som planerat... mitt i städningen ringde Jossan och sa att Lokis halta när de gick in och att han hade en sned sko, bara att lämna städningen o åka till stallet. TOg ett bra tag men till sluuuut fick vi bort den! dock hade han trampat skon så snett att sidotåkappan hade åkt in i foten, suck! så han halta ändå, trots att vi fått bort skon. Blev till att tvätta hela hoven ren och sedan lägga på ett jodopaxomslag med bomull indränkt i jodopax samt linda in det med bandage och silvertejp... imorn får han gå på ridbanan så att allt int blir så äckligt. Sen blev jag så lyckligt lottad så att Kristian hade möjlighet att komma hit och sko honom och fixa det hela imorgon - prima skinka!

Vill ni se på hans hov, hur fint paket han har. Ja dååå kan ni kolla på instagram: janinaa82


Nu börjar det bli dags att sooova för min del. Min sambo däremot han åkte till Hummelvik för att hämta en traktor med släp för att köra det till torken och sedan vidare hit till stan... imorn skall han via o hämta grus och köra tillbaka traktorn till färjan... sen får traktorn åter igen åka ensam över till skärgården, så kan man också göra! men i alla fall han kommer väl hem typ halv två eller ngt, det tar ju rätt länge att köra traktor! 


 

Bild på älskling från 13 maj i år, när jag var med på vårfågeljakt. 


Natt, natt hörni!


Av agequodagis - 29 augusti 2012 21:07

Idag har det vart en låååång dag på jobbet, bläää! men men d gick bra ändå! 


Förutom det har jag, Samuel och Malin mockat hage och sedan har jag skrittat ut barbacka med Lokbärt. Emmii och Jim var med samt även Samuel som gick. 


Det var väl det d... har int hänt någge storartade saker idag... he, he!

Natt på er!


Eller joooo, köpte en sak idag som jag aldrig sett förut, en plastburk som innehöll kvarg blandat med yogurt. Alltså vanlig kvarg inom samma märke hade 9g proteiner och denna hade 7 gram men det är ju rätt bra ändå! speciellt bra är den ju för folk som tycker att kvarg är för surt! 


Så ett tips: kvarg med yogurt från ehrmann (finns på kantis)


Ha d!

Av agequodagis - 28 augusti 2012 21:23

Jaha idag har vart en intensiv dag! jobbade till kvart i fyra och sedan direkt till gymmet för att träna mitt dag 1 program, skööönt! Först sku jag vara på crosstrainern men d gick inga eftersom jag ju är extreeeemt känslig för svettdoft och där var det två herrar och ngn av dem eller båda luktade massa massa svett så då gick jag till banden och tänkte gå... men då blev jag nervööös! det var nämligen så att mitt knä gjorde suuuperont varje gång jag ökade farten lite för mkt eller satt bandet i lutning, usch! 


Eftersom dag1 på gymmet innebär ben, bröst, mage så är d ju int så smart att ha ont i knäet... dock klarade jag av alla övningar med lättare vikter än vanligt så nog fick jag ju lite träning i alla fall - braa!


Direkt efter gymmet blev det stallet. Sku träffa Lynn där och rida ut med henne och Jim. Vi skrittade ut en sväng och jag red barbacka (som vanligt känns det som nuförtiden)... Lokis är för pigg för sitt eget bästa just nu... speciellt när han ännu int är helt ren i sin trav på volt i höger varv. Jag tog ett beslut idag om att ringa Micke imorgon o försöka få dit honom, såhär kan vi ju int hålla på. Speciellt int eftersom min häst brukar bli dryg när han int har saker att göra... o d vill vi ju inte direkt!


Vet ni? ikväll kommer Samuel hem, jeeei! lyxost mig! :=) 


 

Tyckte denna bild blev lite coool och jooo jag vet att den int är direkt tydlig... Den är i alla fall tagen inifrån bilen när vi körde över färjsundsbron i söndags morse. 

Av agequodagis - 27 augusti 2012 21:17

Ja denna dagen har gått mest i jobbets tecken! först jobba 8.30-15.30 Sedan ärenden på stan och så till stallet. 


Lokis vilade idag så mockade bara och tog sedan in honom för att låta honom torka lite samt borsta o fixa såret osv. Satt sedan på honom täcket och så fick han gå ut igen!


Kvällen gick i jobbets tecken. Var först gemensamt föräldramöte för åk 2-5 med massa info + föreläsning och sedan avslutades mötet i klasserna. Avslutade det hela med att prata först med en förälder ett tag och sedan med en kollega på jobbet. Så var hemifrån från kvart över sex till kvart i tio... hojsan då! 


Så med andra ord, rubriker får stå för denna dag... - jobbdag! 


Förutom detta så längtar jag efter min söta älskling! och bara för att jag skrev sådär så plinga det till på facebook o vad händer? jooo han skriver!! så hej på er nu ska ja prata me honom ;)


Ciao!

Av agequodagis - 26 augusti 2012 21:22

Det har vart en minst sagt intensiv helg... 


Fredag: 

Jobbade till 14 typ, sen ärenden på stan. Vid fem tiden kom älskling hem, han hade vart borta 7 dagar, sååå nice att han var hemma igen! vi åt god middag och sen bar det iväg till stallet för att fixa åt Lokisen. Samuel var glad för han fick åka Sigges enorma skördetröska och jag själv hjälpte Ninni att byta spån  i stallgången samt tvättade borstarna. Hästarna fick sova inne första natten också! såå mys när de står i sina boxar och mumsar i sig sin mat - myys!

Kvällen avslutades hemma med lite ost och kex samt den sorgliga filmen: Vid din sidan. 


Lördag.

Samuel gick upp tidigt för han hade jour på ÅCA. Jag själv sov till 10 - skööönt! Resten av dagen tillbringade vi på stallet... Samuel skruvade om sadelhängarna (9 st) och jag städade halva foderkamamren, hjälpte honom med var sadlarna skulle vara, tvättade en massa saker, borstade Lokis och försökte longera honom. Det gick med andra ord int så bra, han var ännu halt i höger varv i trav, suck! dock börjar han bli på tok för pigg för promenader, man märker direkt när han är understimulerad för då blir han dryyyyyg... lördagens påhitt var att det inte gick att gå över fd rännilar (skrivs det så?) på ridbanan... så då försökte han tvärvända ett antal gånger... JOOo näää sa hans matte. Till slut så kom han fram travandes när jag röt åt honom att man faktiskt int kunde bara gå en halv volt o sen vända vart man ville... så trava han fram och bara: förlåååååt matte! men det är faktiskt ryyysligt läskigt... tönt häst!


På kvällen var vi på Alex 30 års fest, vi åt god Buffé ute i det fina vädret och senare gick vi in  i deras "pojkrum" trevlig fest var det men vi bröt upp redan kl 00 typ. 


Idag: 

Uppstigning 04:30, jihuuuu! Not! 

Vi skulle nämligen till Kumlinge på konfirmation, enda fördelen med sån tidig uppstigning när det är en fin morgon är att man kan ta såna här bilder:

 


Vi var på konfirmation vid 11 och sedan var det Buffé och fika. Dock hann int jag och Samuel med fikat för jag hade tagit med två sadlar på prov till Ooli. Den sadeln som int var min passade inte alls, däremot satt min egen riktigt bra... he, he! nå bara att leta upp en till sån då... :) 

Jag och Sonja var ut och red, jag red Russin först och hon Ooli och på halva vägen bytte vi. Fast det hade regnat i flera timmar före så var det faktiskt fint väder när vi red - bra!


Vid 18 lämnade jag Kumlinge tillsammans med Samuels bror Henri och hans flickvän Klara... Samuel själv blev kvar på Kumlinge - snyyyft! hoppeligen ser jag honom om bara några få dagar - hoppas verkligen det! sååå jobbigt att vara hemma själv utan honom, saknar!


Nu dags att sova och ladda för en ny jobbvecka!

Ciao o natt, natt!




Av agequodagis - 23 augusti 2012 21:17

Det är nästan lite roligt det här med att längta till fredag! har nästan saknat det på sommarlovet, udda va? för då har man ju vart ledig hela tiden! Men det är ändå ngt speciellt med att få vänta på fredagar och ledig helg... 


I alla fall har jag jobbat idag  och vart till läkare (runtinkontroll). 

Städade även hela lägenheten, badrummet + dammtorka + dammsög - sååå skönt när det är städat, det doftar typ rent också, härla!


Ikväll fick jag besök. Milla var hit, vi var ut och gick i regnet och sedan åt vi mitt hemlagade knäckebröd samt Åca chokladglass och drack te - trevligert!


Nu börjar det bli dags att nassa tror jag, vissa börjar 8 imorn, bläää! hatar 8 mornar!


Av agequodagis - 22 augusti 2012 21:54

Dag två i skolan avklarad! Dagen har gått bra men vart ryyyysligt intensiv... jobbade 9-16.15 Hem o slänga i sig mat och så på styrelsemöte för vårt bolag. Hem via och byta kläder och så iväg till Träningsverket för att gymma, dag 2 körde jag idag. Suuuuperskönt att få röra på sig!


Även Lokis har fått sig lite motion idag, vi var ute och skrittade barbacka i typ 30 minuter. Vi var och övade på att gå i vatten, hittade en 10 cm djupt kärr och väldigt stort på vägen i skogen så vi traskade runt runt i det och sådant... Vet ni vad som är rätt roligt, eller roligt är d väl inte, snarare udda! Varje gång jag rider i ngt vatten eller nära vatten, typ stooora diken eller åar eller dylikt, då är jag alltid typ heeeelt säker på att jag skall trilla i, trots att jag aldrig ngnsin gjort det!


I alla fall var min pålle vääääldans pigg idag också, gick ökad skritt genom hela ridturen, knashästen!

Nu börjar d väl kanske bli dags att soooova men först det dagliga kvällspratet med min älskling!

 

Kolla vilken gammal bild jag hitta på datorn? jag och min foderhäst Hiram (dog 2003).



Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards