agequodagis

Alla inlägg under januari 2013

Av agequodagis - 31 januari 2013 21:27

Idag är det torsdag, det betyder att det är fredag imorn, skööönt!

Fick mail på fb idag att fröken Campolina är redo att sättas igång, men kände idag att jag verkligen inte orkade/hann rida före ridhuset blev upptaget så valde att ta en hästfri dag (blir ju int så ofta så många såna...). Rider henne en sväng på söndag istället antar jag, om ja nu orkar efter att ha jobbat på aftonsol.


Idag blev det istället att åka till stan o göra ärenden, samt att ja faktiskt köpte 50 nyanser av frihet... tredje o sista boken i serien om Anastasia Steele och Christian Grey.


Ikväll blev det att röra på sig, skööönt! dagens motion var promenad runt östernäs/västernäs med Camilla. Sen drack vi lite te hos henne och snackade lite skit.


har beställt ett schabrak + lindor till Lokis idag, dettaa blev det:

 

samt ett par matchande lila lindor till, hoppas det skall bli snyggt :)


Nu ska ja nog dra o soooova tror jag för imorgon händer ngt oväntat... ska rida en häst! fast en häst som jag/ni nog int trodde ja sku sätta mig upp på igen...he, he! men d får ni höra om då!

Ciao på er!




Av agequodagis - 30 januari 2013 21:02

och idag är det 12 dagar kvar tills älskling kommer hem...! Igår på tisdagen hade jag egentligen planerat att gå ut o gå med Pernilla men dvar sån ishalka så jag vågade inte, istället fortsätta läsa och senare på kvällen var hon hit och fikade, trevligt värre! int så ofta man umgås med folk känner jag, lite trist men både jag och alla andra har ju så mkt annat att göra så det hinns int riktigt med.


Som vanligt när jag läser en bra bok så kan jag inte sluta... så råkade läsa till 0200 och då var boken slut... så det tog då två dagar att läsa drygt 500 sidor, UPS!


Idag efter jobbet var jag bara hem o bytte kläder och så iväg på spinning på TV. Blev samma pass som i måndags men det gör absolut ingenting eftersom det är det roligaste som går just och och faktiskt också det roligaste jag vart på! - härligt värre!


Var sen direkt till stallet och var ut i halkan i kolsvarta mörkret och värsta blåsen med Lokisen. hade typ tänkt att jaaa det går väl typ att gå på vägar o så men kommer få lov att vända efter ett tag. Men han skritta på avslappnat på långtygel så han måste ju ha känt att han fick bra med fäste. Kunde till och med trava flera korta sträckor - sköönt!


jag som brukar försöka matcha massor när jag rider och ha min kläder passande med hans outfit. Inte idag kan jag ju säga.... eller ja färgvalet kanske int var så knas... men idag blev det joggingbyxor - vääldigt skönt att ha dem när man skritta men i traven kändes d lite som att man snart skulle skava sönder, vilket ju inte är så trevligt.


Nää nu ska ja läsa en artikel om höga betyg och dess krav, de tär en läxa tills imorgon.

Natt, natt på er!

Ciao!

 




Av agequodagis - 28 januari 2013 21:42

Usch vad 14 dagar är mycket när man längtar efter sin älskling... ändå är d första dagen idag som det är mindre än hälften kvar... men d blir bara värre o värre! samuel kom hem, NU!


Idag efter jobbet var jag och köpte spinningskor, Shimano. Dom är silverfärgade med svarta o vita detaljer... ganska coola faktiskt. Var o mockade till bästaste bärta och fixade lite på hans sår och sådär. Sen bar det iväg för att testa spinningskorna på ett 30 min pass. Var jättenöjd med dem o passet var superroligt. Dock är jag ännu väldigt tövlig att få fast dem på cykeln o ännu värre att få av dem... men övning ger färdighet eller hur?! Gjorde i alla fall lite mage o ryggträning efteråt.


Förresten, när jag var på stan kunde ja ju int låta bli att köpa del två i den fängslande bokserien av EL james. Så nu har jag just läst 120 sidor ur Femtion nyanser av mörker, spännande! har en känsla av att d lär bli fler sidor lästa ännu ikväll... he, he!


Nä nu hörni, nu borsta taggorna o sen sängen för att foooortsätta läsa! So long!



Av agequodagis - 27 januari 2013 20:55

I fredags kom ju Emma hit från Stockholm, jättetrevligt! vi var och fikade på Havtorn med hennes en kompis Linda. Sen var vi till Lokis. Jag longerade honom på åkern. Han var extreeemt spänd o stel och hoppig i början. Hade gougetygeln på och med den brukar han få jättemycket hjälp o gå jättebra vid longering, MEN inte i fredags, då spände han sig och gick med mini steg med bakbenen och bockade osv... knasbärta! När han hade fått hoppa o spänna o springa av sig lite började han slappna av, som tur var!


På kvällen käkade vi lite middag, drack lite vin och såg på film, riktigt mysigt att få umgås med Emma.

I lördags sov vi rätt länge eftersom både Emma och jag tycker om att soooova :) sen var vi runt och kollade i lite inredningsbutiker och så avslutade vi hennes vistelse med att fika på Film Cafét. Måste säga att det rekomenderas, vi åt värsta goda våfflan med röra på och det var suuupergott! jag valde skagenröra och emma laxröra - MUMS!


När emma for hem började jag baka tårta och sen började jag prata med Malin på fb och då kom vi på att vi nog sku gå ut... så när jag var och nattmatade hästarna så var jag via och hämtade Malin. Kul med ngt spontant sådär! vart en riktigt trevlig kväll. VIn här, sen en drink på Indigo och så massa dans på arken - kul kväll!


Idag fyller jag ju år... så i morse städade jag och sen var jag och motionerade Loke. Började att rida på åkern, då han var extremt pigg och spänd (det blåste typ storm) och sur för att det blåste... så började vi med att skritta o trava på stor volt och 10 meters volter. Sen galopperade jag ihållande på en större volt och red verkligen utifrån och in för att han skulle bli mer lösgjord. Avslutade med att trava vääääldigt lång och låg rakt fram på grusvägen. Kändes nog riktigt bra sen på slutet. Man märker att d blir på tok för lite dressyr såhär vintertid.


Ikväll blev d kalas här hemma för mig. pappa var snäll och hade lagat soppa på lax o kräftstjärtar o den var jättegod. Jag själv hade lagat Chokladmoussetårta till efterrätt. Blev en bra kväll!


Nuuu ska ja se på ponnyakuten... he, he!

 

Äldre bild på Lokis och mig som Jossan fotat.


Av agequodagis - 27 januari 2013 01:56

Godmorgon?! eller nää kanske inte... kom nyss hem... kl är 02:56 och jag kom just hem från Arken. Det stället har jag inte besökt på ganska så länge måste jag säga! idag var jag vääääldigt glad över att jag faktiskt inte druckit speciellt mycket. För när jag beställde en drink i baren och fick tillbaka kvittot stod det att drinken kostat 246 euro!!! TÄNK om man hade vart full... då hade man nog inte sett det hela och sedan gått och funderat jäääkligt länge varför man hade så pass mycket mindre pengar...

Nu såg jag ju detta och enligt bartendern så redde hon till det hela men tur som var har jag alla kvitton kvar så att det bara är att kolla upp och reda ut igen ifall det är så att hon sa fel!För jag hoppas verkligen att det står - 7 euro på mitt konto imorn och INTE - 246!


För utom det måste jag säga att jag en dag som denna... det råkar ju var 27 januari idag... en lite speciell dag i mitt liv, blir ju 21 idag... ;) så som Mimi sku ha sagt... nästan rätt i alla fall är det jue! bara en siffra som är tokig... !


Nä nu har jag flummat tillräckligt... nu ska ja säga det jag egentligen sku säga. Jag är sååå otroligt tacksam över saker i mitt liv, ganska många saker också! men tyvärr så säger jag det alldeles för sällan till folk eller ens till mig själv. Varför är det så himla svårt att ge beröm o visa tacksamhet? förstår inte det. Jag känner faktiskt att det skulle vara bra att bli en människa som visar mer tacksamhet och glädje till allt. är nog lätt en person som lite glömmer bort hur bra jag faktiskt har det.


Jag äger världens finaste häst, jag har en suuupersnäll och go och söt sambo som faktiskt älskar mig, även om ja faktiskt har svårt att tro det ibland och jag skall nog vara jäkligt nöjd över att ha "hittat" honom... (fast det var han som hittade mig). Speciellt när man hör hur andra har det, dåå ska ja nog vara väääldigt glad över min, men det ÄR jag också även om ja ibland är ganska dålig på att visa det för honom också!


har också en uuunderbar familj, men även dem är jag dålig på att visa det till. Men älskar dom också även om ja nu aldrig säger det! och hoppas verkligen dom älskar mig också!


Har även väldigt trevliga och fina vänner som jag tycker massor, massor om! tänker int nämna några namn men dom som känner sig träffade får gärna ta åt sig! jag hoppas att ni också känner att jag uppskattar er och att jag i alla fall ibland visar att  jag gillar att ha er som vän! annars får ni gärna säga till! :P


Jaha ja... det var dagens sanning det!

Förutom dessa saker jag sagt... så är jag faktiskt glad över min utbildning och mitt jobb också och nöjd över att jag gjort det även om det var väääldigt motigt ibland och äääär väldigt motigt ibland! Mitt jobb ger mig massa, massa, massa saker och jag lär mig EXTREMT mycket om mig själv! o hur jävligt det än må vara vissa dagar så är det också guld värt andra dagar.


Hörni, tack för att ni finns, ni soK5m vet vilka ni är!     


KRAM FRÅN J


 








Av agequodagis - 24 januari 2013 19:30

Idag har jag vart på seminarium heeeela dagen, Dialog 2013 hette det. Det handla om kommunikation och IKT i skolan. 


Sen har jag faktiskt bakat yogurtkaka som jag skall ta med till jobbet imorn. Blev även en promenad, ikväll i sälskap av mamma, moster och Kicki + hunden Zorro. Sköönt att få röra på sig lite också. 


Imorn händer det ngt kul förresten, det är nämligen så att Emma kommer hit och hälsar på, det ska bli jättetrevligt! Vi får väl se vad vi ska hitta på under fredag o lördag som hon är här. Söndag däremot blir d kalas för släkten, för på söndag blir jag visst gammal...


 


Här är en gammal mobilbild på mig och Lokis. Den är från sommaren 2008. Bilden är tagen vid Lokes sommarhage i Sund, i bakgrunden ser ni en äppelträdgård och min bil. 




Av agequodagis - 23 januari 2013 20:43

Det har vart en lång dag idag! jobb 9-17, sen till stallet och mocka åt Lokis samt mysa en stund med honom. 


Gick till familjen Karlsson för att fira deras lilla Linnea som blir ett år idag, var även trevligt att få se deras nya hus som dom köpt. Gick sen hem och nu är jag heeeelt seg och död. Men har ändå tvingat mig till att börja städa lite så att resten av veckan int blir så tung. 


Ja det var min dag det! Int så roligt kanske att höra om... men men alla dagar kan i vara udda och speciella, dååå skulle man nog bli rätt trött! 


Ciao!


Av agequodagis - 22 januari 2013 21:04

Idag har jag åter igen ridit privatlektion för Solveig. Eftersom Campolina är halt så fick jag idag ha Chic.

Chic är en väldigt känslig häst att rida samt att han är nog rätt svår. Det är nämligen så att Chic har en liten "skada" från födseln, han är överrörlig i sina bakben så om man int får i gång hans framben så blir d lite tokigt för honom. Ibland kan han även typ lämna sina bakben efter sig om man int hjälper honom.


I början när jag red själv så var det helt hemskt. Han var rädd för allt o fjantade sig och jag hade lite glömt hur känslig han faktiskt är. Men sen efter en stund började jag komma ihåg hur han var och vågade låta bli att göra saker utan bara sitta där o knappt röra mig, då gick det bättre.

När solveig kom började vi först med att skritta massa och göra halt överallt. Sen över i trav och då gjorde jag först 10 m volt i varje hörn, sen ändrade vi det lite till att göra volt i ett hörn, rida snett igenom direkt efter det o föra medellinjen sakta av till skritt, flytta hela framdelen på bakdelen och därifrån göra skänkelvikning, fram i trav igen, genom hörnet och i följande hörn 10 m volt, in på diagonalen, avsaktning till skritt och så samma sak igen.


På slutet Gjorde vi lite galoppfattningar på volten. Passets hela tänk var att han inte får hänga, vilket han gärna gör. Så fort han hängde sku jag "lulla" (mini förhållning uppåt frammåt) som är Solveigs nya ord... eller sakta av till skritt. Avslutade med att trava runt och göra lite små volter igen. Riktigt nöjd är jag med passet, han är fin han där Chic.


Efter passet var Chic väldigt svettig så han fick låna Campolinas ylletäcke. Han är ju lixom rakad och har en utebox så ville inte att han skulle börja frysa.


Ja det var min kväll det i princip...


 

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards