agequodagis

Alla inlägg under mars 2013

Av agequodagis - 25 mars 2013 21:03

Idag är det måndag o det blev ingen vanlig måndag faktiskt! eller jaaa... först var den vanlig, var ju på jobb o så till stallet. Lokis hade egentligen vilodag men d var ju så fint väder så jag var ut o promenerade med honom i 15 min i alla fall.


Sen handla, via föräldrarna o hämta grejjer o så hem o laga mat. Eftersom Emma sku komma på besök idag och eftersom det faktiskt är våffeldagen idag blev det lite extra matlatning idag.

Det blev morotssoppa med stekt bacon som topping och till det blev det våfflor med laxröra och så ett glas vin... väldans lyxigt en vanlig måndag!


             

Bilder från i torsdags förra veckan, Samuel har fotat ridbilderna och jag den som är bara på Loke.

Av agequodagis - 24 mars 2013 20:38

Fredag:

Mocka åt Lokis samt gav avmaskningsmedel

Samuel besiktade min bil, den gick igenom, jeeei!

Till Kumlinge, där jag somnade på soffan vid typ 10....


Lördag:

Uteritt med Sonja o Russin, jag red Ooli, red ute på grusvägar för det mesta i alla gångarter. Trevlig ridtur.

Sen for älskling och jag ut med skotern på isen, vi var först o kollade till en stuga som deras bekanta äger men där var det väääldigt skuggigt så for en bit ut till och for till en ö som heter Smörasken... jo ja vet knaaasigt namn... Men i alla fall där tände vi en eld, grillade lite, drack lite Rosé (joo knasig årstid för det...) och hade allmänt mysigt. Sen hoppa på skotern igen och så bar det av tillbaka.

Väl hos hans föräldrar blev det bastu och sedan var vi och såg på teatern Joel möter George på Kumlingeskola. Den var helt bra faktiskt, speciellt med tanke på att all handling skedde på en enda liten bänk.


Söndag:

Sooov länge, sköööönt och sedan var vi en sväng till deras båthus där Samuel skulle hjälpa sin far... jag och Calle (samuels lillebror) tröttna ganska hastigt och somnade i Samuels bil... he, he.

Sen var d typ dags för mig att åka hem.

Ikväll har jag vart ut och ridit Lokis, vi hade sälle av Emilia och Jim, blev en typ 50 min uteritt i alla gångarter, var riktigt trevligt men KALLT, jag hade tagit på mig på toook för lite kläder...


Har nog tagit massa isbilder i helgen men de ligger ännu i kameran, kanske hinner fixa dem till datorn imorgon.


Nu är d nog snart dags att sooova!

natt, natt!

 

Gammal vinterbild på Lokis och Cheeky, Jossan har fotat.

Av agequodagis - 21 mars 2013 20:33

vilken dag! sjuukt stressig o eftersom ja stressade tövlade jag massor på jobbet... knaaas!


Var direkt efter jobbet ut till Lemland och skulle tömköra Petteri. jag min dummer trodde att en häst som blivit körd borde ju int vara rädd för linor... jag kan säga att jag hade FEL... han var livräd, det gick huuuur bra som helst i skritt o även trav i vänster varv men gick INTE ALLS i vänster... han stack o hoppa o stegra o var rädd osv osv... beslutade mig för at att longera istället o fortsätta det där tömkörningsprojektet när det är bättre väder ute...  longerade lite i skritt och trav o ngn galopp (som inte var mitt val utan hans) o sådär. Sen en promenad för att han sku lugna ner sig.


Sen via hem för att hämta Samuel som kom hem idag :) och så ut till Karrböle. Red Lokis dressyr på åkern, gick helt bra faktiskt, här är lite bilder från idag.


           


Nu ska ja umgås med min kära sambo! ha en bra torsdagskväll!

Av agequodagis - 20 mars 2013 21:00

Idag har d inga hänt någge mycky kul alls... blääk!

Kom hem från jobbet 16.45 o sen blev det bolagsstämma + styrelsemöte 18-20 o sen till mina föräldrar för att borsta Caesar.


Ja det var min dag d, kul va?! not... men nyttiga saker är d ju förstås o saker som måste göras. Blev invald i styrelsen ett år till...


Nå nää nu ska ja csi, prata med älskling i telefon o sen sooova!


Förresten, gjorde en superfin blogheader idag som jag blev jättenöjd med... men sen lade programmet typ ner och vägrade spara så sen var den bara borta... SUCK!! skitteknik!


Natt, natt!

Av agequodagis - 19 mars 2013 20:26

Tiiisdag idag då, två dagar till älskling kommer hem, jeeei!


Usch vad jag stressar jämt för att hinna med allt... men så är det när d finns mkt man ska göra o mkt man vill göra...

Idag var jag till karrböle direkt efter jobbet. Jag och Lokis red ut 50 min med Jossan och Jim. Vi red i alla gångarter o Lokis gick helt bra.


Sen hem o slänga i sig mat och så till Aftonsol. På aftonsol red jag Chic som vanligt.

Han kändes vääldigt pigg redan från böran, fick jobba för att få honom lugnare då jag red själv, överlag kändes d mkt bättre än vanligt då jag red fram, fick igenom olika saker bättre.


När Solveig kom fick jag rida en 8 i en stor volt för att öva på att få igenom svängarna och att få igenom rakriktningen innan man byter varv. Gick helt bra. Sen övade vi på galoppfattningar från skritt och då övade vi på att han ska få med sig sin yttersida i höger varv o få med sig sin innersida i vänstervarv... till höger måst man nästan rida vänsterstäld för att få honom rakare o för att få honom att bygga mer muskler och till vänster ska man rida högerställd... jaaa... I galoppen övade vi på att få upp honom mer i formen o få in ytter bak eftersom det är det ben han har lite problem med sen födseln o ja det lyckades riktigt bra idag, är skitnöjd med passet att vi lyckades... men jisses ridning är väldigt svårt. En sak kan man oftaast säga i alla fall, när d känns enkelt, då är d oftast ngt som är fel... om du int faktiskt vet att hästen du rider är liksidig.


Borde efter aftonsol ha vart hem till föräldrarna o borstat katten... men orkade verkligen inte så det får jag lov att göra imorgon! satt ut bild på Chic på instagram idag men tyvärr har jag ingen här. Borde fixa en riktig bild på honom.


Gammal hoppbild på mig o Lokisen. Den är tagen på Sleipner av Elise.   




Av agequodagis - 18 mars 2013 19:35

Vi tjuvstartade med att sitta på Petteri en kort stund i torsdags jue och i lördags hade Susanna suttit på honom en liten stund men från idag är det meningen vi ska börja sätta igång honom efter hans 6 veckors vila (dock har han gått promenader 5-6 dagar/vecka).


Prövade en nu sadel idag som tyvärr int satt 100 men tror den kan sitta lite bättre sen när han fått mer muskler, just nu har han ju knappt några.


Idag var vi ut och skrittade, när vi kom till en gård i närheten var d tvärstopp o sen tvärvändning men fick stopp efter kanske 10 m. Sade vänligt men bestämt att vi faktiskt skulle gå ditåt, då blev herrn sur och lättade ltie i frambenen o sku bort. Men pratade lite till o så gick han ngt steg men sen lätta det i frambenen igen. Men efter d så gick det bra, ett steg i taget o så massa klappor och beröm o sen kom vi till slut in i skogen o där var han lugn och duktig, gick lite runt o lyfte på benen i skogen men sen när vi kom ut på vägen igen valde jag att hoppa av. Så det blev 25 min påsuttet i skritt och sedan 15 min promenad hem, en helt passlig runda.


Här är lite bilder från hagen idag:

   


Sen blev det Karrböle för att mocka åt Lokisen. Han vilar idag men fick komma in o stå en stund med back on track samt att jag tvättade ur hans ögon o borsta lite o så.


Nu ska ja se lite på djurakuten o sen lite csi o sen soooova!

natt, natt!

Av agequodagis - 17 mars 2013 20:35

Börjar dagens inlägg med lite gamla bilder från olika tillfällen.

Den första är lite småstuds med Lokis... han ser lite halvmysko ut... men d e för att ha samtidigt som han hoppar skyggar för spöet som ligger på marken bredvid, min fina tönt... !

          Sööööndag.... jobbade 8-14 på aftonsol, inga konstigheter o gjorde int så mkt extra, vi hann helt enkelt inte, d var mkt att mocka osådär.


Sen hem o se ngt avsnitt csi, man är ju helt färdig när man kommer från aftonsol, ganska så tungt att jobba fysiskt så många timmar, även fast man gör det var tredje söndag...


Ikväll var jag ut och red. S var och provred Loke andra gången, denna gången ut. För att det skulle vara lättare lånade jag Cheeky och red ut med henne. Skrittade och travade. Fröken C var väääldigt spänd o tittig i början o väldigt stel i speciellt vänster sida. Var till och med tvungen att ta in henne på en skritt volt för att få loss vänstersidan. Först strunta hon i hjälperna totalt o var allmänt obstinat, sen gav hon sig o blev fin. När jag berömde henne var det ungefär som hon sa: ja se där jag kan visst! ja bara int gör det gratis, tantskrälle! Cheeky e lite rolig hon... envis om int annat. Men jag gillar hästar med lite personlighet... he, he.


Nähe om man sku ta o slappa lite framför tvn nu och prata med älskling!

Imorgon är det ny vecka, nya möjligheter...


Min vecka kommer vara mastodont... på tal om veckor, skrev ju ett veckoschema förra veckan. D höll ganska bra faktiskt. onsdagen sprack det lite, Linda o Mikael fick ju en bebis på tisdagen så onsdagens ridning föll bort och så blev d besök på bb istället.

fredagen blev d också en liten miss... sov bort spinninpasset... ups!

lördagen lade jag till ridning med Lokis annars blev det rätt.

Denna veckas planering:

Måndag: rida petteri, loke vilar

Tisdag: rida Lokis dressyr på åkern, lektion på aftonsol

Onsdag: S rider Lokis (?), jag skall gå på promenad och på bolagsstämma

torsdag: älskling kommer hem, Petteri (?), rida Lokis

fredag: lokis vilar, jag mockar o Samuel och jag åker  till Kumlinge.

lördag: ida har lokis, jag och samuel är på kumlinge

söndag, hem från Kumlinge, rida Lokis


Förutom detta måste jag umgås med mammas o pappas katt Ceasar också eftersom mamma o hennes väninna åker till Teneriffa o pappa jobbar mkt...

När ska ja hinna till gymmet tro?! imorgon kanske om ja har tur... o onsdag kanske om ja stressar...


Nä nu ni, ciao!






Av agequodagis - 16 mars 2013 21:33

Det blev en luuugn lördagskväll!


Började på stallet med att rida lite "dressyr" på åkern, dvs skritta, trava o galoppera i en nertrampad cirkeln. Gjorde även lite halter o ryggnignar... vågar dock int vara där så länge så sen skrittade jag ut i 30 minuter också. Lokis var riktigt fin och mjuk när vi var på åkern o även sen, duktig bärta


Sen mockade jag o Lokis fick stå med sina back on track grejjer på, dvs ryggplatta damasker fram o knäskydd fram. Han verkade tycka det var sköööönt för han stod typ o sov.


Nattmatade hästarna och åkte till mormor där jag fick kvällsfika och umgicks med henne och mamma.

Nu sitter jag och hoppas på att min granne tänker stänga av sin musik snart eftersom kl är 22.36 och jag snart skall soooova för att orka upp kl 7 o jobba på aftonsol. Så snäääällla grannen stäng av musiken, NU!


Natt, natt hörni!

   

Åååhh ja vill ha våååår o varmt o inte en massa minusgrader o så o halt o skit... bläk! för övrigt har Samuel tagit bilden på mig och Lokis, den är från maj förra året typ.



Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards