agequodagis

Alla inlägg under november 2012

Av agequodagis - 28 november 2012 21:35

Idag är det oooonsdag, inget konstigt med det egentligen föruuuutom att det faktiskt snöat hela dagen idag! så nu är det alldeles vitt på marken och faktiskt riktigt jäkla kallt!


Eftersom Lokis vilade igår pga sin rakning så var ja ju bara tvungen att rida honom idag... kändes int jätte inspirerande eftersom det var kallt o blåsigt och snöade och var mörkt... Men bara att klä på sig och bege sig ut på ridbanan med en lagom glad häst... väl där så var han rätt p G men ändå suris... Det var ju helt vitt på hela ridbanan och inga spår så när vi gått ett par varv runt spåret och skulle börja vända över och sådant var han hyssterisk... knashäst! han var rädd för sina egna spår! tvärnita och hoppa åt sidan och sådant... tönt! 


Nåja efter en stund gick det bättre och då var han fin. Valde dock att int rida så himla länge, bara 30 min eftersom det är ganska tungt med snö, speciellt när det nog var ganska blöt snö. 


Före jag for så dammtorkade jag samt var o hämtade julsakerna till förrådet. När jag var borta dammsög Samuel så när jag kom hem strök vi julgardinerna och satt upp dem samt julpyntade! så nu är det fin här hemma! jeeei!


Nu börjar det nog bli dags att sooova!


natt, natt på er!



Av agequodagis - 27 november 2012 20:44

Idag har det vart tisdag. Det innebär oftast att rida Campolina. Idag före jag red henne var jag till stallet för att göra ngt som man int gör så ofta. Det var nämligen så att vetrinär Erica var till oss och sövde Lokis och sen klippte jag honom! Erica var med hela tiden så att det int sku hända ngt, det är nämligen så att vaknar han så sparkas han och det rejält... 


 

Bild från 2010, visst är han söt men trött min kära häst. Ungefär såhär såg det ut idag också... 


Efter Lokisens klippning for jag till Aftonsol. Skulle rida lektion för Solveig med Campolina. Idag övade vi på att få loss henne till vänster eftersom jag upptäckt att hon är ganska spänd till det hållet, fick massa bra tips på hur jag ska göra! ska testas redan i nästa gång jag rider. 

Förutom det fick jag rida mest själv och så kommentera Solveig medans jag gjorde det jag ville. Gick nog rätt bra på slutet måste jag säga!


Nu ska ja dricka te så att jag inte också blir sjuk! Min kära S är ordentligt sjuk och jag ville INTE bli smittad!

TRevlig tisdagskväll på er!

Av agequodagis - 25 november 2012 21:18

Imorse kom dom och hämtade sängen! så nu har vi inte längre ngn säng mitt i vardagsrummet längre - jeei! For direkt till Aftonsol sen för jag skulle rida ut med C, vi skulle rida med Carin och Can Can. Var ut på en låååång tur med massa trav och galopp... när vi kom hem såg hästarna ut att ha badat... Som tur var så var det ganska varmt ute så dom torkade upp rätt bra men vi vågade ändå int lägga täcke på dem så de fick gå ut i hagen nakna, täcket gör det ju bara värre om de är svettiga. Ridturen gick bra, några gånger var hon och hoppade till och en gång tvärnita hon men är ändå nöjd. Härligt är det att få galoppera snabbt i skogen! vi träffade faktiskt till och med på älgar, fast hästarna såg dem inte men de vädrade dem nog för de var lite uppstressade ändå. 


Efter Aftonsol for jag direkt och red Lokisen. Till Karrböle var Samuel med också. Vi var ut i skogen med en pigg Lokbärt... både travade och galopperade rätt mkt så han var trött på slutet. Linimentade lite och så fick han gå ut med back on track ryggplattan i hagen. 


Känns som det blev en bra dag men var riktigt trött när jag kom hem så efter maten somnade jag på soffan... Det var min söndag det!

 

Här får ni värsta gammal bild på mig och Lokisen. Borde vara från typ början av 2000 talet. Lokis ser i vilket fall som helst ganska ung ut.

Av agequodagis - 24 november 2012 21:08

Idag har vart en bra dag!

Steg upp vid 10 och sedan har jag vart typ på stallet all day long... började i karrböle. Där jag och Jossan fixade i ordning åt Lokisen och sedan höll jag lektion för dem på ridbanan. På slutet regnade det massa... blä! Var tvungen att byta byxor före jag åkte till Aftonsol.


På aftonsol var jag i stora ridhuset och hoppade. Fick hjälp av Mia en stund. Började med att trava fram på bommar Bommarna låg på medellinjen, så man gjorde som en större volt och rakriktade över bommarna. När vi gjort det i båda varv så lade vi till bommar som låg på långsidan. Så bommarna på medellinjen, rida ett hörn och så direkt bommarna på långsidan. Sen gjorde vi samma övning från andra hållet men då blev det ju långsidan först och sedan medellinjen. Sen fick jag travhoppa i båda varv på två olika hinder. Först hade vi dem som minikryss och sedan höjde hon dem till rättuppståenden. På slutet var det ena uppe i 60 cm. Det kan man ju tycka att inte är så högt men för henne är det rätt högt för hon är int så van att hoppa. Hon är som en unghäst när hon hoppar, har int koll på taxering och sådant och är rätt vinglig när hon hoppat o sådär. Men poitivt är att hon definitivt har bjudning och att hon tycker det är kul! sen får vi väl träna på det andra. 


Ikväl har jag och min finaste älskling var på Indigo och käkat middag, gott och mysigt! avslutade middagen med att gå hem! Nu ska vi dricka glögg innan det snart blir dags att sooova!

Fortsatt bra lördag på er!!

 

Roligt fångad bild på min kära pålle... 

Av agequodagis - 23 november 2012 19:40

Jaha så var d äntligen fredag då! Har vart med Samuel till Lokisen. Han mockade och jag borstade Lokbärt. Lokis har dock vilodag på fredagar så blev int så mkt mer.


Förutom det har jag vart till Aftonsol och ridit Campolina. I början var Erica och Mia med och kollade hur hon gick, de tyckte hon gick bra, kanske lite stel men såg bättre ut när hon värmt upp så de tyckte att jag sku rida hela passet och känna efter hur det kändes. Men passet kändes bra men hon är stel till vänster så gjorde ganska mycket 10 meters volter. Bland annat travade på stora mittlvolten och sen gjorde vi 10 meters volter både vid 3 och s. Var även och skrittade samt travade på nedre volten och där gjorde vi några steg öppna, rakrikta, ställde höger, rakrikta, ställa in och så öppna och så fortsatte vi så. Blev mycket bättre till slut. 

Travade av lång och låg och försökte överdriva ställningen inåt för att få lite stretch i utsidan. När vi kom in i stallet blev det att stretcha hals o ben en massa. 


Nu ska ja dricka te o ha lite fredagsmys med herr söt! Ha en bra helg alla där ute!

 

Bild från ett tidigare tillfälle... värsta pinsam för shit vad jag putar med magen, hå, hå!

Av agequodagis - 22 november 2012 21:44

Oj, vad jag tjatar om dessa helger! det är faktisikt så att ja trivs med mitt jobb... det är int det saken handlar om. Det är bara det att jag längtar så fruktansvärt efter sovmornar... jag fullkomligt hatar att stiga upp tidigt på morgonen!


Idag efter jobbet var jag till gymmet. Var först på 30 min spinning, var nytt pass och det var jättebra - kul! sen efter det körde jag mitt dag 2 pass. Dag 2 innebär som jag sagt förut. Rygg, mage, armar och axlar. 


Förutom det har vi vart till mormor och fikat. Det ÄR faktiskt ganska skönt med hästfri dag lite nu och då måste jag säga... 


Äh har int så mkt att säga just idag... så natt, natt på er!

 

Världens sötaste mule!

Av agequodagis - 21 november 2012 21:28

Idag är det onsdag. Tyvärr hinner man ju int så mkt efter jobbet så idag har jag typ ätit middag och sedan blev det stallet med Emmii. På stallet blev det dressyr med Lokisen. 


Red typ 35 min på banan för vi kom ut dit rätt sent och det var typ ganska nära hästarnas nattmatningstid. Men skrittade fram och sen travade fram och så galoppfattningar på volt. Lokis var en fåååntratt... 20 åriga Bärta var rädd för sin egen skugga... så hoppade lite åt sidan för den o skyggade o hade sig... tönt! men han är söt för d!

Sen gjorde vi öppna i skritt på volt och så på slutet travade vi volter i olika varv. Blev rätt mycket voltarbete men det var för att Emmii longerade Jim så vi hade int sååå jätte mycket plats. Men min kära häst var helt trevlig och rätt bra i både skritt och trav. Galoppen känner man att man behöver hjälpa rätt mkt ännu, det tar tiiiid att få muskler o balans tillbaka efter att ha stått i sjukhage länge märker man. 


Ikväll har vi sett på bonde söker fru! o nu börjar d bli dags att gå o soooova. 


Förresten ja, det var ju första natten med nya sängen i natt. Det var sååååå skönt! O härligt värre att ha så mycekt plats, he, he!

 



Av agequodagis - 20 november 2012 21:01

Idag har vi fått vår nya säng, den är stooor o jag längtar nästa efter att gå och sova så man får pröva om vi gjort ett bra köp!


Efter jobbet idag var jag till Aftonsol och red Campolina. Damen var på rätt knashumör idag, sååå pigg och ville knappt lyssna. Flera gånger fattade hon galopp självmant o började busa... kansfia! Travade först fram så som jag brukar, dvs med int så mkt krav men ändå krav med att ställa och att gå någorlunda i form. Sen galopperade vi lite längre i varje varv för att få upp flåset lite. I galoppen var hon väldans stel och springig i vänser varv och det var folk där inne och dom tyckte int att hon var riktigt bra heller i vänster så beslöt då att försöka rida loss henne eftersom det såg ut som att hon spände sig uppe ngnstans. Så red skänkelvikningar från långsida till medellinjen och så tillbaka, dvs ganska kraftiga skänkelvikningar. I början tog hon int ena bak benet ordentligt med sig när vi gjorde undan för vänster skänkel, men det blev bättre efter en stund. Travade av en kort stund och då kändes hon bättre. När vi kom in i stallet stretchade vi och så masserade jag henne över rygg och kors och rumpa för att mjuka upp lite. 


Ska prata med mia lite och kolla vad hon säger eller om hon kan komma och kolla nästa gång jag rider. 


Nu ikväll var jag sjuuuukt trött så har sovit på soffan ett tag, inte bra inte bra!

Men men! ha en bra natt hörni! det ska jag!


 

Gammal mobilbild på Lokis. Han väntar på mat när han står i Sund. 

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards