agequodagis

Alla inlägg under december 2011

Av agequodagis - 28 december 2011 20:10

Alltså hur sjutton kan tiden gå så snabbt???! det var ju just julafton... o nu har det typ snart gått en vecka... de e ju typ nyår om bara några dar!


Tisdag, då började jag dagen i stallet. Amandas mamma Pia var o provade Lokisen. Hon ska hjälpa mig med honom när ja ska opereras. Först red ja o sen hon, vi red på banan. Sen så for ja hem o städade papper i några timmar - bläää så tråkigt! sen middag hos mor och far o på kvällen var jag bara tröööög... slappade framför tvn. 


Idag har jag börjat dagen med att dammtorka o dammsuga, jeeei! NOT! Sen kom mamma hit o vi gjorde utfall i budget för 2011 samt en budget för 2012, attans tråååkigt men riktigt skönt att ha det gjort! middag blev det på Åsvägen idag igen o sen bar det av till stallet. Skrittade ut i kolsvarta mörket med Lokbärt, hade int ens en pannalampa för den var döööd märkt ja när ja redan börjat rida o int orka ja ju gå tillbaka heller. Men min kära ponn tyckte det var riiiiktigt läskigt att gå när han int såg ngt så han steppa fram o tebaks på karrbölevägen - tönt! sen nattmata pållar o nu SLAPPA! 


Imorn kommer min älskling hem - sååå nice! längtar tills imorn vid två!! 

 

Av agequodagis - 26 december 2011 22:17

Jaha så är julen typ över för i år då! 


Julafton började med uteritt med Ida och Zack, konstigt kändes det för det kändes som typ tidig höst eller vår... knaaas! inga julkänslor alls fick man! Sen vidare till mormor där vi besökte morfars grav, åt julmiddag, kollade på kalle (fast hälften av oss sov genom det...däribland jag... Ups! he, he). Sen kom tomtarna o då fick vi köra en lite dans... he, he. Har den nog på film men tror jag besparar er den synen... :D


Delade sen ut resterande klappar och så började vi öppna. Mitt i öppnandet var jag till stallet och släppte in dom små sötnötterna. Sen fortsätta öppna paket och innan vi åkte hem vid halv tolv så fikade vi med te o bröd. 


Det här fick jag:

kastrull

halsband

förstahjälp kit

digital termometer

hemtelefon

påslakan

+ lite mer

och så telefon, skor och short shaps

dvs dessa:

     


Juldagen var en jobbig dag... började dagen med att vara extremt förkyld men det var bara att masa sig upp vid 7 och vara på aftonsol kl 8. Jobbade till 14, snabbt till Karrböle för att mocka åt Lokbärt, bytte även innetäcke åt honom eftersom d kändes så varmt ute. 


Sen hem o fixa sig i ordning och så avslutades kvällen med traditionsenlig  tacomiddag hos alex o frelle. Mums! så skönt o äta annat än julmat på juldagskvällen. Vidare till arken o vimla med alla andra ungdomar på åland!


idag har jag hängt hemma... har bara vart en snabb sväng till elgiganten för att hämta min tele eftersom ja råka få fel på julafton. 


För övrigt idag har jag sooovit, försökt lära mig min tele, snörvlat, hostat.... jeeei! NOT!

Av agequodagis - 23 december 2011 20:28

Jaha freeedag idag då!


Steg upp vid halv elva. Käka frukost o åkte sen på ärenden med mor. Solfrukt, kantarellen, arken (juldagsbiljett!), lunch på Havtorn, massa butiker i stan, alko, bibban för att låna böcker, ab lantbruk o så hem.


Bytte snabbt om och åkte till stallet. Red dressyr i typ en timme med Lokbärt, längsta passet på bana hittills. O i värsta skitvädret! men det gick helt ok ändå!


Här är bild på min finis som min människofinis tagit!

 


God jul på er!!

Av agequodagis - 22 december 2011 19:29

igår var det onsdag... onsdagen ägnades åt att... jobba sista dagen för i år!!! härla!!! så nu är det alltså JULLOV! det ni! sen ärenden på stan med min mor! och på kvällen julgodisbak i Björsby med Erica, Nicke, Sandra, Freddy, Mika, Mamma, Carita och Samuel. Min kära bror var den enda som sku borda vart med som int närvara... vi laga 10 sorter! så nu kan man äta julgodis tills man spyr om man känner för d... 


Idag var första dagen på jullovet... men sista gången ja såg älskling på 7 dagar, blää! så fram till kl 14 umgicks jag bara med Samuel, vi var hemma o käkade frukost och pratade o myste. Sen via apoteket för att köpa kureringsmedicin, för nu ska ja bli kvitt denna förkylning - så det så! Sen vidare till stallet. Mockade åt bärta och gosades med honom. Nu ikväll har jag druckit varmt, betalat räkningar, pratat med massa torihästmänniskor på nätet och slagit in julkappar! imorn tänker ja vara frisk!!! 


Ha en bra torsdagskväl! 

Ciao!

Av agequodagis - 22 december 2011 18:05

200 st torihästar... d ni! och 70 av dem är renrasiga. Man får nämigen kallas torihäst om man är 25% tori... o ja har till 99 procent en av dom där 70... he, he! :D


Här är en film som dom gjort i estland till en minister om att rädda torihästar, rätt coolt tycker jag:


Av agequodagis - 20 december 2011 21:50

jaha så var d tisdag då!


söndagen gick rätt smärtfritt... inga konstigheter... minns int va ja gjorde heller? eller joooo jag var ut o gick med lokbärt, sen var mimi och milla hit på fika o så laga ja julgodis! ja minns - jeeei!


i går så vad hände då??? jooo jobbade o så var ja på stan o shoppa julklappar o på kvällen var det julfest.


Idag... jobbat, näst sista dagen, det ni!! wohooo lixom! sen stallet. Där insåg jag att min häst är knäppare än knäppast. Tränade massa nh grejjer. Stanna, backa, flytta o skicka iväg osv. Min pålle är ju då rädd för vattenkärr och det finns ett på ridbanan just nu. Så vi öva på att gå i det. Första gången så tog det tvärnit när vi kom dit, drog lite i honom och då gick han in i kärret o väl där hoppa han jämfota upp i luften så ja blev dyblöt- knäppahäst! hans min sen då, d såg ut att vara på pinkiv, som typ: där fick du för att du tvinga mig in i det där kärret - knaaaaashäst!

Sen när vi löslongera så kom han i full galopp o så glömde han tydligen bort d där kärret men han kom på det i sista sekunden... så då tvärnit, jämfotahopp och så tvärvände o så bocka o stregra o så full sula åt andra hållet - knasjöns!


Ikväll har ja vart på kusins 16 års kalas, trevligt!


Nu börjar d nog bli natt! så natt, natt knasar!

 

Foto från ett annat löslongeringstillfälle på min snygga kille, Elise som fotat.



Av agequodagis - 17 december 2011 20:43

Några dagar sen ja skrev här ser jag... men har vart förkyld och därmed seeeeg och trööög!


I torsdags så var det jobb... as usual. Sen till stallet, blev uteritt med Amanda o Cheeky + Sanna o Zack, vi han preciiis före det blev mörkt, eller nästan... var mörkt när vi skritta hemmåt. 


Sen blev d int så mkt gjort, mest vila hemma. 


Fredag var ja leeeedig på dagen. Så jag sooov till halv tio sen fortsatte jag sova på soffan några timmar. När herr söt kom hem så städade vi lägenheten o när han for till Kumlinge så plockade jag fram julgranen och pyntade den! 


Idag har det vart en intensiv dag... väcktes av mamma vid lite över tio. Vid elva var vi iväg på ärenden, vi var på elgiganten, feja, mp, sparis, häst o fritid.... fram tills halv 2, då åkte jag till stallet. Matade hästarna, mockade o gnugga min häst torr med handdukar eftersom han sku rakas. Sen väntade vi på tandläkaren som aldrig kom... Ringde o frågade när dom sku komma, fick beskedet, 1,5 timmar - minst! så malin o ja slet ut alla saker ur sadelkammaren o började dammsuga... när vi dammsugit halva så kom tandläkaren... 1 h före d sku komma enligt Mathias... just så. Det var bara att släppa allt o så fick loke börja. Han behövder fixas lite så d blev int sååå jättedyrt. 


Sen rakade Ninni honom, så nu är massa päls borta, även om han nu egentligen borde blivit helrakad för han har väääääldigt lång päls. 


Nu ikväll har Linda och Mikael vart här på glögg, riktigt trevligt att få umgås med lite folk!

Men nu börjar jag nog bli riiiiiktigt trött o seeeg. Men ska se lite till på Harry Potter sen får d nog bli sängen rätt tidigt!


Trevligt lördagskväll på er!

 

Bild som jossan tagit 3 december i år när hon var med mig och lokisen ut i skogen. 

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards