agequodagis

Alla inlägg under juni 2013

Av agequodagis - 30 juni 2013 20:22

Jisses amalia vad tiden gått!


Vad har hänt sen sist då?

Det har var midsommar. Den firades ute på Kumlinge. På dagen var det resande av midsommarstång och sen efter det åkte vi ut med tre båtar till en ö utanför Kumlinge. Vi grillade, solade, badade, drack lite vin och njöt i det fina vädret. Senare på kvällen åkte vi till ett båthus och hämtade fler folk och så vidare till Seglinge på dans. En riktigt trevlig midsommar!

     

Midsommardagen var rätt lugn på dagen, vi städade lite i båten o båthuset. Senare på kvällen åkte vi dock ut med båten igen till Restaurang Glada laxen som ligger på Bärö (ö utanför Kumlinge). Superfint väder o härligt med ännu en båttur! Efter middagen lämnade vi båten i båthuset och gick till Restaurang Kastören för några drinkar innan jag och Samuel gick hem i natten.


I veckan som gått har jag försökt börja träna för mina knän.

Såhär vart träningsveckan: Måndag spinning, Tisdag: styrketräning, Onsdag 45 min promenad o fredag spinning. Känns riktigt bra att jag klarade genomföra det!


Förutom min träning o har jag även hunnit vara o hälsa på halta Petteri i tisdags o börjat sätta igång Lokis. Började trava förra söndagen o har nu ridit honom måndag, tisdag, torsdag, fredag. Har gått bättre och bättre måste jag säga men ingen vits att ropa hej ännu. Tiden får utvisa vad Lokisens öde blir. 11 juli kommer domen i vilket fall och dit är det ju ännu 11 dagar.


I fredags var vi till stugan och städade och gjorde den fin, då beslöt vi även att sova där. Så i lördags begav vi oss dit. Först på kvällen var Mimi och Milla över och grillade. När de for vid 1 var jag ute och fotade i den nästan magiskt fina kvällen, såå underbart. Var tvungen att gå och hämta Samuel och så rodde vi ut på den spegelblanka viken vid 2 på natten, uuuunderbart!

       


Idag efter en god natts sömn på stugan vakande vi och åt frukost på terassen. Sen krattade vi lite på tomten och så for vi ut och rodden runt ön. Sedan läsning o solning på terassen och avslutade vistelsen med att mamma och Eva- Lotta kom och fikade.


Söndagen o helgen avslutades med grillmiddag hos föräldrarna tillsammans med mormor.

Nu är en härlig helg till enda och från imorn blir jag ensam i två hela veckor eftersom älskling ska ut och jobba på en lastbåt.





Av agequodagis - 19 juni 2013 23:37

Snacka om bra onsdag!


Jobb 9-12.30, då förgylldes min dag av att det var sista dagen före semester och att de ringde från Gefoto och sade att min kamera hade kommit tillbaka, jeeei!

Klippning på Studio 11 kl 13 och så via Gefoto för att hämta kameran!


Hem en stund och slappa. Sen blev det spinning 30, var ett test för att kolla om mitt knä pallade (ngn som längtar efter att få börja träna här!). I början gjorde det sjukt ont o ja tänkte typ sluta men sen blev det bara bättre och bättre så det värmde ur, kul jul!

Så från nästa vecka ska ja försöka få in 3 spinningpass/vecka. 


Hem via och äta middag samt pratade på fb med Mimi. Efter ngn timme vidare till stallet. Mockade åt Lokis som vart inne idag, mockade lite i hagen samt tog bort gammalt hö. Avslutade det hela med att skritta ut 30 min på Lokis (på söndag får jag börja trava). När jag var på stallet höll dom på att ta in hö (jag kan ju int hjälpa till tack vare reuman) o efter det var det dags för grillning hos Ninni och sigge. Så det blev en trevlig avslut på sommarkvällen på deras altan. Härligt med sommarkväll ute som slutar vid 23.30 dock var det nog lite kallt å slutet. 


Det var min dag det!

Nu kan ni snart börja få lite bilder igen (ny alltså!) kul va?!


Om vi int hörs så ha en trevlig midsommar, det tänker jag ha!

Ciao!q

   

Av agequodagis - 18 juni 2013 21:54

Började dagen med 35 min promenad och lite mag + ryggövningar. Sen frukost och så försökte jag sola på ballkongen... gick sådär lagom bra... fungerade typ 30 min men sen blev det KALLT!


Var sen o fickade till Linda, Mikael o Wilma. Dock var det bara Linda och Wilma hemma. Vi fikade goda kakor och pratade om allt möjligt, trevligt!


Vidare till Hammarland för att mocka och fixa åt Babsan. Hade även in henne för att borsta lite. Dagen fortsatte med stalluppgifter i Karrböle. Lokis hade fått vara inne och sova idag på dagen så behövde mocka hans box o sen var jag ut och skrittade honom. Vi hade sälle av Emmii som promenerade med Jm. 


Det var min tisdag det!


Imorgon är det jobb igen... bläk, börjar faktiskt tröttna nu!!!


Förresten... Petteri har ni ju int fått höra om på ett tag, det finns en annledning. Han var halt i onsdags o har vilat sen dess... idag ringde hans ägare o sa att han slutat halta i skritt men fortarande haltar i trav. Så han skulle få vila en vecka till o blir det int bättre då så får det bli veterinär... Så nu har jag uppdaterat er om det också! 

Ciao!

 



Av agequodagis - 17 juni 2013 22:45

Denna måndag har vart bra!


Först jobb 9-15, sen till Lokis. Lokisen fick vila men hade in honom och tvättade ögon, gav linfrögröt och brostade osv. 


Vidare till föräldrarna. Där var det överrraskningskalas för min moster och hennes man. De fick fåtvård av min kusins fru, Erica. Även jag hade sån tur att jag också fick! skönt var det!


Sen blev det middag med tre rätter ute i solen. Härlig måndag med andra ord! 

Fotade förrätten med mobilen men lade bara ut bilden på Instagram. 


Blev med andra ord en supermåndag, hoppas hela veckan blir lika bra!


Ciao!

   


Av agequodagis - 16 juni 2013 21:24

Här är veckans planering... vi får väl se om den håller.


Måndag: jobba 9- ?, kolla till Lokisen, trerätters middag hos föräldrarna, promenad?

Tisdag: promenad med älskling, hälsa på hos Linda och Wilma, Skritta med Lokisen, Babsan? Samuel till 

           Kumlinge

Onsdag: klippning, planera midsommar, testa gå på spinning 30, skritta Lokisen

Torsdag: styrketräna, skritta Lokisen, åka till Kumlinge

Fredag: Emmii tar Lokis, midsommarfirande på Kumlinge

Lördag: Emmii tar Lokis, till stan ? annars båttur till Jurmo för att dansa till Conny Henrix

Söndag:  till stan om vi int redan är där... skritta + trava med Lokisen.


Vi får väl se om min plan håller... d som är mest osäkert är väl d där när vi far hem från Kumlinge och mitt tränande... har ju börjat äta kortisontabletter och hoppas verkligen dom hjälper snart. 


Ha en bra vecka!

Av agequodagis - 16 juni 2013 21:18

Oj vilken lat dag det var i början... vissa steg upp 12:45, uuuups! men vet ni jag är ganska nöjd ändå, det är huuuur länge som helst sen jag sov så länge o det är jag faktiskt väldigt impad av själv!


Vi var ut och testade gå en sväng... kollade mitt knä liksom. Vi var ute 30 min, hade nog ont men jag överlevde, dock är uppförsbackar direkt för j-vliga! När vi kom hem gjorde vi mag och ryggövningar - skööönt och välbehövligt. 


Var till mamma och hjälpte henne städa lusthuset samt planterade våra tomatplantor i större krukor så dom stackarna inte ska dö. 


Ikväll blev det skrittur med Lokisen. Stackars honom, han hade fått vänsteröga väääldigt uppsvullet, min sötnöt! Dessutom var han sjuuukt trött... hästarna har nämligen sovit ute första natten i natt... då brukar dom alltid bli väldans trötta. 


Hoppas ni får ha bra ny vecka!

Ciao!


 

Av agequodagis - 15 juni 2013 22:24

SÅ har tiden gått igen, det är int klokt heller... ja förstår int jag... 


Onsdag: 

var till Camillas Babsan efter jobbet. Vi var ut och skrittade i Hammarlandsskogarna i ca 1 h, gick lugnt och fint till o hon var snäll. 

När jag körde därifrån började jag må illa o få ont överallt... så Samuel var snäll och åkte till Lokis och jag gick och lade mig. 


Torsdag: 

Promenad med Lokis, jobb o ja int så mkt mer... 


Fredag:

Ut och skritta med Lokisen sen film här hemma med Samuel, väldigt konstig film så det är nog int värd att nämna med namn...Vi var även till syrrans, dom hade utförsäljning eftersom dom ska flytta. Vi var ute efter vardagsrumsgardiner (som jag letat i typ 2 år..). Men vi kom hem med sovrumsgardiner... ups! för 25 euro så det var ju int så dyrt.  


idag har jag skrittat lokis och så har vi gjort ärenden på stan. Ikväll var vi till Sea Point och åt midag med mamma, där fick man varmrätt och efterrätt för 20 euro. Det har nämligen vart ngt här på ön som heter restaurangdagarna, då fick man köpa två rätter för 20 euro på 17 olika restauranger på Åland, kul idé va? efter middagen var vi till mormor för att dricka lite te/kaffe. 


Det var mina dagar det... jag är lite blödig, tycker synd om Lokisen... han ska sova ute första natten i natt... stackars häst! (jo jag vet jag är lite knäpp).


Nåja fortsatt trevlig helg på er!

   



Av agequodagis - 11 juni 2013 20:32

Oj, det har nästan gått en vecka! jisses vad tiden runnit iväg.. Men det har vart å himla mycket att göra så det är inte klokt... 


Torsdag. 

Dressyrpass med Petteri på banan. Vi tränade galoppfattningar, trav på volt o fyrkanten (halt före hörnet, skritt genom hörnet, halt efter hörnet skritta typ 10 meter o så göra ett likadant hörn osv.). 

Promenad med Lokis på kvällen. 


Fredag: 

Skolavslutning!! jeeei så skönt! Lokis vilade. Jag var på middag till Indigo med Kollegerna. 


Lördag: 

Lokis vilade igen (han blev sparkad på torsdagskvällen o var halt på fredagen). Vi var hem till mina föräldrar och grillade o en på kvällen såg vi på film. 


Söndag: 

Jobbade på Aftonsol 9-14. Åkte till Kumlinge, var ut och körde Russin då Sonja red Ooli, tog det lugnt. 


Måndag: 

På kumlinge, regnade hela dagen så gjorde int så mkt... på väg hem var färjan 1h försenad... bläk!


Idag har jag jobbat med Åsa, 9-16, vi har burit, burit och åter burit... fy tusans vad tung att flytta klassrum! Sen var jag på promenad med Lokis. Vidare till Aftonsol, red privatlektion för Solevig på Can Can. Var en bra lektion. Vi red mest på en stor 20 meters volt och varierade rakriktning, ställning o att flytta. Vid den öppna delen av volten gjorde jag en 10 meters volt utåt. 


Ja det var mina dagar det... ganska hektiska har dom varit, men helt trevligt har det varit! Men SNAAART lugnar det nog ner sig ska ni se...! Fat denna vecka är nog väldigt fullspäckad ändå... 


Här är lite schema: 

onsdag: tandläkare, jobba, Skritta Babsan, Promenad med Lokis

Torsdag: Promenad med Lokis, Dressyr med Petteri

Fredag: möte på jobbet, fixa lite annat på jobbet, spinning, promenad med Lokis

Lördag: ? Lokis promenad, titta när Camilla rider för Bruno? 

Söndag: Lokis? Uteritt med Petteri. 


Ja det var det d... 

 

Bild från midsommar förra året. 

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards