agequodagis

Alla inlägg under november 2013

Av agequodagis - 24 november 2013 23:16

Tänk att dessa två bilder är tagna idag! Liiite skillnad i väder eller va?
Först Petteri på fm. Uteritt i strålande sol o typ +2 o sen barbacka med Russin i halvt snöoväder...

Av agequodagis - 17 november 2013 17:51

Red en sväng dressyr på åkern med Russin igår.

Här är lite bilder

       


Förutom att rida dressyr har jag i helgen ridit ut med Russin i fredags, långtylat idag  och igår var jag och Samuel ut på middag på Park med Gunilla och Micke - trevligt! Den kvällen avslutades med styrdans på arken,jättetrevligt o roligt men min nacke, rygg axlar gillade inte danskvällen alls... så idag har jag mest tagit det lugnt o legat på spikmattan, linimentat ryggen o så ha Samuel masserat... typiskt! tur att man int dansar så himla ofta så då klarar man av en dag med smärta lite bättre.


Nuuu är det luuugn söndagskväll som gäller!


Min planering för den här veckan:

Måndag: övningsköra med hästtransporten o plugga körkortsteori + mocka åt Russin

Tisdag: Russin till Aftonsol o ridas för Solevig, övningsköra hästtransporten

Onsdag: rida petteri

Torsdag: Julkonsert på Alandica

Fredag: uteritt med Russin + julbord på Silverskär

Lördag: rida russin + petteri

Söndag: rida russin


Tyvärr ska min älskling åka på jobb i veckan, bläääk! dock vet vi int ännu när han åker... onsdag, torsdag eller lördag... det beror på vad flygstrejken säger.


Ha en bra vecka!


Av agequodagis - 9 november 2013 21:02

Sitter med värmefilten o ett glas rött uppkrupen i soffan o pratar med älskling på fb. Detta är jag bär efter en intensiv dag.

Började med c antal timmar på stan med mor. Presenter o ärenden o fika stod på schemat.

Detta följdes av uteritt med Petteri. Vi fick sälle av Madde o Salama.

Sen hem o slänga i sig mat o så motionering av Russin. Russin o jag var ute o mörkret/regnet/vinden med Malin, Cheeky o Mila. Russins första gång i mörker var det men det gick dunderbra!

Vädret under ridturen är det som föranleder min vistelse under värmefilten i soffan! Trevlig lördagskväll!!

Av agequodagis - 8 november 2013 21:58

Var ut med Russin efter jobbet idag. Vi var ute 45 min o galopperade intervaller med halter emellan för att vila lite. Han blev svettig så fick sen stå ett tag med fleecetävke. Då beslöt jag mig för att öva med klippmaskinen igen. Men det gick så bra att jag till slut hade klippt hela halsen, lite av bogen o lite mellan benen. Suuperduktigt Russin! Impad som tusan av honom!

Vill oxå säga Grattis till min älskade Samuel som fyller år idag! Synd nog är han på Kumlinge o jagar älg så jag får int umgås med honom på flera dagar!!!

Ha en bra helg!

Av agequodagis - 8 november 2013 21:44

Igår körde jag släpet till Lemland, lastade på Petteri och så åkte vi till nära Söderby för att hyra en ridbana. Vi kom fram, lastade ur och så började jag först leda honom runt o sen även skritta runt. Det var lite läskigt o han var väldans okoncentrerad så tog det lugnt. När vi började trava så travade jag bara några steg o sen skritt igen o så trav igen några steg osv... Det sättet fungerade bra när vi var till aftonsol så tänkte att det var samma här. Jag hade rätt.

Prövade sel galoppera lite i båda varv. Höööger är svåååårt på ridbana för han har lite svårt med balansen när han ska svänga i höger varv på ridbana. Men vänster galopp gick riktigt bra.


Sen plockade Carita fram en färgad bom. En sån har han ju int gått över förut så vi tänkte testa. Den var lääääskig, det bodde elaka krokodiler vid den... så han trampa o trampa o upp på två ben o sku kasta sig åt sidan. Sen med mkt stöd o så så tog han världens jäkla skutt över den, fyyy vad läskig sa han! skakade sen på sig o bara fyyy... gick över den flera gånger till o varje gång hoppade han den... började sen trava över den o även då hoppade han. Han verkar tycka det är såååå roligt att hoppa så carita plockade fram två dunkar o satt under bommen så det blev ett min 30 cm hinder. Jeeei vad kul sa Petson o hoppade för kung o fosterland... Så jag var nöjd med det hela!

När vi kom tillbaka lastade vi ut o städade o fixade o så skulle jag åka hem... d gick inge bra för bilen var dööööööd! skit också! försökte starta den med startkablar men NEJ sa bilen... vi ringde deras granne som är duktig på bilar o han kom o försökte starta med startkablar men NEJ sa bilen igen... SUCK!

Men sen kom han på ett fel o testade... han kopplade ur släpet, låste bilen, låste upp bilen o sen startade den! knaaaasbil! kopplade i släpet snabbt som attans o så körde jag hem... den fick helt enkelt ngt ryck! eller så var den trött på mig... ja har ju kört släp söndag, tisdag, torsdag...


Det var min torsdag det!




Av agequodagis - 8 november 2013 21:05

   lömde blogga i onsdags så berättade aldrig om tisdagens äventyr.

Vi var i alla fall till Aftonsol med Russin (samuel var med som sälle).

Han var lätt att lasta hemma, stod snällt i släpet hela vägen dit men hade liite bråttom ut från släpet.

Var helt lugn att göra iordning o var nyfiken och tittade sig omkring.


Väl i ridhuset (vilket nog var första gången för hans del)  var det ryyysligt spännande, speciellt spegeln! Han som aldrig sett sig själv förut!

Började med att leda runt honom flera varv för att han skulle få vänja sig. Sen satte jag mig upp och skrittade på lång tygel ett bra tag. Sen testade vi trav och även galopp. Rider ju själv i ca 30 min innan Solveig dyker upp.


Solveig kom o när hon kom så fick jag först visa honom lite (hon har ju int träffat honom tidigare). Så vi gjorde som så att ja fick korta traven på kortsidorna och öka traven på långsidorna. Sen gjorde vi samma i galopp. Övergick sen till att göra skänkelvikningar på diagonalerna. Först i skritt o sen även i trav. Duktig var han men han blev rätt flåsig. Vinterpäls eller vad kan det vara tänkter jag/vi för sååå dålig kondis borde han ju inte ha.


Solveig tyckte att han var en riktig Charmör o att han kommer bli värsta charmören bara han går ner i vikt o tränar mer!


   


Av agequodagis - 5 november 2013 22:30

Idag har Russin vart ut på äventyr. Mer om det får ni veta imorgon för nu är jag trött. Här är en liten ledtråd...

Av agequodagis - 4 november 2013 21:30

         

Min fina snygging! tänk att vi aldrig ses mer, jobbigt är det....


Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards