agequodagis

Alla inlägg under augusti 2012

Av agequodagis - 21 augusti 2012 20:43

Idag började skolan igen, efter ett låååångt sommarlov! tyvärr hade man velat ha bättre väder, men man har i alla fall hunnit vila och det är ju ändå det viktigaste!


Lokisen vilar idag så var bara till stallet och mocka. Kommer ni ihåg att jag skrev igår att det var minimala bitar då? idag var det bra... vet ni vad skillnaden är? han var hungrig... stackaren! eller om vi säger såhär, antar det. För jag gav honom mer hö idag och idag har han inte snurrat runt... antagligen blev det för liiite mat på betet när han var tvungen att gå med Zack över natten i en liten hage. 


Var på aftonsol idag och red privatlektion för Solveig. Eftersom Lokis ännu är halt tack vare sin spark i armbågen så fick jag rida Chic idag. Jag har aldrig ridit honom förut o har hört en massa saker om honom, bland annat att han är tungriden, dvs tynger i händerna och så. Så jag var lite oroad över det före, eftersom min reuma gör att jag får sjukt ont om jag rider en häst som är som en cementklump i handen. 


I uppvärmningen (då jag red själv) skrittade jag först mycket på lång tygel, sen kände jag på honom i skritt och kortade lite i taget för att se till att han tog stöd på bettet redan från början. Är så himla svårt med en ny häst men han var riktigt känslig, tog vikthjälper hur bra som helst! 

Skrittade lite skänkelvikningar på långsidorna, in på diagonalen mot medellinjen, skritta på medellinjen och så skänkelvikning tillbaka till långsidan. Superbra övning kände jag. Prövade även trava lite, men då när jag var själv kändes det oooovant, dessutom kände jag att det gick lite snabbt och att han blev lite lång stundtals. 


Han var dock int alls så som folk beskrivit honom, snacka trevlig häst! alltså visst gick han emot ibland men oftast var han väldigt samarbetsvillig och försökte göra en till lags. Framför allt så gav han kvitto direkt på ens ridning. Gjorde man int rätt så gjorde int han rätt... helt enkelt! 

När Solveig kom tränade vi jättemycket på fattningar mellan skritt och trav i arbetstrav. Detta gjorde vi dels för att hästarna just vart på sommarlov och just Chic har tappat en del muskler så vi öva stärka dem eftersom han från tidig ålder är väldigt svag i sin bakdel. Det var himla lärorikt pass måste jag säga! Vi gjorde det också för att just få honom kortare som jag när jag red själv kände att var lite svårt, men genast man började med massa, massa övergångar då blev han mycket mer lyhörd och då fick jag han kortare också - kul!


Nuuu ska ja slappa framför tvn, deeet ni var länge sen!

ha en bra tisdagskväll!


Har tyvärr inga bilder på Chic men han är en fux med stor vit bläs... typ. Och faktiskt jättefin!

 

Söööt mobilbild på världens sötaste, finaste häst! 





Av agequodagis - 20 augusti 2012 21:02

Jaha så var det dags för skolvecka då! imorgon kommer eleverna till skolan! 

Idag har man planerat o förberett o nu hoppas man att man gjort allt o int glömt ngt alls... 


Har klippt mig idag också, på studio 11, hos min kusins kompis. Har aldrig vart till henne förut, men det blev nog bra, så hoppas jag är nöjd om ett tag också! Nu har jag kortare i nacken och längre fram i. 


Ikväll har jag jobbat massor, jag har tömt min kära hästs box. Eller det började såhär, han står ju inne på dagarna och då måst jag mocka på kvällen. Men idag hade han kört race inne i boxen och sprungit runt i volter så att allt hade finfördelats i minimala bitar... SUCK! tur som var så hade jag tvättat hela boxen och allt spån ska ändå bytas ut inom några dagar, så jag gjorde det idag! - smart va?! he, he! man får ju int va dum heller!

Så nu har lokis heeelt nytt fint och rent spån i sin box, härla!

Var ut och skritta barbacka en sväng ikväll också med min duracellkanin till häst... igår halta han när jag longera honom på volt så jag ringde vetrinär i morse (han har ju haltat i en vecka tack vare ett sår han har). Idag försökte han springa... han är ju liiiite mysko min kära häst! Nå för säkerhetsskull så får han skritta den här veckan i alla fall... 


 



Av agequodagis - 19 augusti 2012 21:57

Kräftskivan igår var suuuupermysig! vi hade riktigt trevligt, åt gott drack gott och pratade! riktigt trevligt alltså! Vi satt dessutom ute hela kvällen, ända tills kvart i tolv då det var dags att bege sig hemmåt! Såå skönt att få en "sommarkväll" till! Ni kan få se bilder senare när jag orkar flytta dem från kameran... 


Idag  har jag nog hunnit med rätt mycket, var till och med duktig och steg upp redan 10, det ni, det är bra för att vara mig på en ledig dag det!


Har även jobbat i två timmar- duktiga jag, he, he!

Var på gymmet och körde dag 2, såå himla kvavt o svettigt, idag orkade inga systemet kyla ner stället, fy bubblan vad det rann svett... usch att jag ens berättar detta till er... he, he men alltså jaaa... men det var sååå skönt att träna o röra på sig ändå!


Bjöd mamma på middag idag också, det var nice. Vi åt hemlagade kalkonhamburgare. Till efterrrätt blev det chokladglass (åca) som samuel köpt, mums!


Hela kvällen har tillbringats på stallet, tvätta boxväggarna, tvätta lådorna och städa lite i dem. Sen longerade vi Lokis (jossan var med) men han gick ännu int rent, typiskt! så får ringa vetrinären imorn o kolla, bläää!


Nä imorgon är d jobb så nu börjar d nog bli dags att sova!

 






Av agequodagis - 18 augusti 2012 16:56

Idag har jag känt mig lite effektiv! D   et ni, fast det är lördag o allt! 


jag var och handlade kräftor på efter jag vaknat, var nämligen så glömsk igår att jag glömde köpa dem då... i kräftor som är frysta, suck!  Var o hämtade lokes täcke till stallet och pussade på honom lite. 


Mamma var sedan snäll o kom med till båtnabben för att tvätta täcket - TACK! täckena brukar hänga hos mormor så vi var dit med det och passade på att fika där. 


Nu på eftermiddagen har jag tvättat, bakat semlor (innhållandes linfrö, solrosfrö och russin) samt även knäckebröd som är suuupergott och dessutom urenkelt att laga! 


Ikväll blir det gotti, gotti, ska nämligen på kräftskiva - mums!

Ha en trevlig kväll alla där ute!


Gammal bild, stugan är den röda på andra sidan vattnet!

Av agequodagis - 17 augusti 2012 21:22

Idag är det fredag och man har jobbat en heeeel första vecka... he, he! och vet ni, nu på momangen har man fredagsfiiilis... jätteskönt! det är sån härla känsla när man inser man är ledig i två dagar! ganska coolt att det kommer så snabbt ändå med tanke på att man typ jobbat en vecka o sen några timmar förra. 


Idag har jag suttit på förelsäning på Arken med alla lärare i staden. Vi lyssnade på John Steinberg. Helt bra föreläsning var det! 


Har även käkat glass på stan med Camilla, det var ju så hett så hett ute - vääärsta sommarvärmen! huuur härligt som helst. Dock hade gärna den fina sommarvärmen fått vara här då när man var ledig i stället... 


Vid fyra var det dags för två års kalas i Saltvik. Vi firade Nathalie och fick massa god mat och god tårta och godis! mums! på väg dit var vi via godby och jag klagade på mina ridstövlar (d hade gått sönder en tredje gång...) men han lagade dem gratis utan knussel medans jag var där! så nu hoppas jag på att de hålls hela!


Ikväll var jag på stallet o mockade, borstade, fixade med Lokis samt tvättade en boxvägg till! nu är tre klara, dvs en kvar - wohooo! Samuel var också med på stallet en stund men nu har han åkt till Kumlinge o kommer int hem förns nästa fredag! fyyyy tusans va jobbigt det ska bli då! kommer vara hemskt o för j-vligt! fyyy! 


NÅja hoppas veckan går snabbt!

Ciao på er o trevlig helg!


Ps. Filmen vi såg igår är INGET att rekomendera sen... DS


 

Av agequodagis - 16 augusti 2012 20:38

Filmen heter Hanna o är en thriller.

Av agequodagis - 16 augusti 2012 18:32

Veckorna går ryyysligt snabbt måste jag säga! jisses jag hinner knappt med alls!


I söndags: 

Hände int så mkt då... eller jooo jag jobbade i två timmar och lagade fin middag med Mamma. Jätte, jättegott blev det!

Mamma hade hittat ett recept i tidningen så vi lagade det. Grillad sik med dillsås (som innehöll vitt vin, fiskfond, massa dill, grädde osv), timjanpuré samt god sallad. Till efterrätt lagade jag blåbärspaj med vaniljsås. Goood söndagsmiddag! speciellt förtjust blev jag i såsen.



På kvällen longerade jag Lokis. han var suuuperpigg men tyvärr oren... i trav i höger varv på volten. Det är dock antagligen från hans sår. han har skurit upp ett 5 cm sår på insida armbågen... suck! så det tar emot och ömmar när man går på volt. O det är ju INTE lätt att få ett sår att läka nu i rötmånad, dessutom tar det ju i över allt när han går... suck!


Måndag: 

Jobba

Vi åt stekta aborrfileer till middag. TIll dem åt vi rotsakspré samt den goda såsen från söndagen - mums!

Utöver det var jag till Lokis o fixade åt honom men han fick vila. Dock tvättade jag ytterligare några plankor i hans box. 


Tisdag: 

Jobba, middag iform av tacos - läääänge sen sist!

Sen kalas hos mormor... rullande kalas... nä men alltså först var det salta kex o ost, sen massa kakor o till sist två olika sorters tårtor från Maries tårtor... oj oj... 

Sent på kvällen var jag och Samuel ut o gick med Lokisen. 


Onsdag: 
jobbade först hela dagen, var planeringsdag. 

Sen var jag och gymmade, sååå skönt! dag 2 körde jag idag, den dagen är riktigt rolig o bra!

Vi var och hälsade på Samuels syster Sonja till Gregersö, hon är där på konfirmationsläger. 

På kvällen var vi ut och gick med Lokisen igen samt att Samuel var sååå snäll och tvättade en boxvägg till mig! så nu är två av fyra väggar tvättade! hälften kvar då! Visst har jag snäll sambo?!


Idag

vart på föreläsning på alandica... shoppat presenter på stan o ätit goood grillad lax till middag... japp det var det d... en laaaat dag med andra ord. Men just nu behövs det känner jag. Samuel åker bort imorgon och kommer tillbaka först nästa fredag, stackars mig! huuuur ska jag klara mig?!

Nu hyra film! ciao på er!

 




Av agequodagis - 11 augusti 2012 14:39

Idag är det troligtvis den sista lördagen... eller troligtvis, vad snackar jag om? det ÄR den sista lördagen på sommarlovet... näst sista dagen förrän det är allvar alla dagar!


Igår var det den sista fredagen... 

Då var jag och lunchade på stan med Camilla, vi åt sallad på havtorn... jag hade lite konstig samk på min: ägg, majs, soltorkad tomat, tonfiskröra och räkor, he, he! men gott var det för det!


Var även till stall Eriksgård med Karin o Camilla. Var ut oc gick, hjälpte till med lite smått, gick runt o pratade osv. Trevligt var det! på hemvägen var vi en sväng via Riikka, hennes torp som hon nyss flyttat in i var riktigt mysigt!


Kvällen ägnades i stallet med min gosbjörn... he, he! jag och Emilia var ut med Jim och Lokis på en låååång tur i skogen. Vi var ute 1h och 30 minuter. Vi tränade galoppfattningar ganska mycekt och varvade det med två lite längre galoppturer samt trav. Trevlig tur var det i en tyst skog. Så härligt när solen börjar gå ner, allt är tyst och det börjar bli lite sådär svalt på kvällen! Det enda man hör är hästarnas rörelser mot marken... HÄÄÄÄRLIGT!


Idag har jag int gjort många knop... har vart med mamma och kollat möbler på alla möbelbutiker i stan...  sen utöver det har jag väl läst  o ätit... 


Men snaaart blir d andra bullar. Ska motionera min häst o ikväll blir d vin med flickorna o ngn pojke! 


På tal om ngt heeeeelt annat, imorn kommer den sötast pojken hem :) som jag saknat honom... han har vart borta sen i onsdags, fyyy stackars mig!


 

Ett litet spindelnät, taget på kobba klintar i år. 


Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards