agequodagis

Alla inlägg under juni 2012

Av agequodagis - 12 juni 2012 10:00

Vecka 24: 


Igår: lunch på stan med Camilla, loke skoddes, Dressyr på aftonsol med loke

Idag: gymma, till jobbet och ha möte med Victoria, grillmiddag hos föräldrarna (jossan rider Lokis)

onsdag: spinning, bara mys med L-han vilar,  rida Långben med Karin och Rocky, enjoparty hos Lynn

Torsdag: promenad, städa (jossan rider lokis)

Fredag: rida ut med Lokis, spinning, kolla list till sovrummet

Lördag: bara mys med Lokis- han vilar,  budgetfix, sola?

Söndag: tömköra eller markarbete med Lokisen, promenad


Sen får vi väl se om ngt ändras, men hoppas inte det!

Ciao!


Av agequodagis - 11 juni 2012 22:51

Oj vad jag kände mig duktig i morse, jag steg upp 9.10 DET är duktigt för att vara jag d!


Lunchade på stan med Camilla idag, vi var på svarta katten och satt ute i solen och åt sallad, värsta semesterkänslan! speicellt eftersom man int kan åka ut på stan och äta lunch på en vardag när man jobbar. 


Resten av dagen o kvällen spenderades på stallet. Lokis blev skodd, sen var han o beta och sen var vi till Aftonsol och red lektion för Solveig. Första lektionen på över 1 år för vår del tillsammans o speciellt för Lokes del. Oj vad vi behöver träna! men men ja har extreeeeemt höga krav på mig själv och borde ju int ha det nu när vi int ridit för ngn på länge utan bara lallat runt själva, då får man ju massa dumma grejjer som man gör, fyyy. Nog för att jag ridit lektion ändå men det är ju på en annan häst och därmed inte samma sak. 


Nå här är ett liiiiiiitet smakprov från idag:

 


ni får fler en annan dag, för nu ska ja gå och sova!


vecka 26 skall vi rida för Solveig igen och då får vi mer hjälp, det kan vi verkligen behöva!

Natt, natt! 


Ps: bilderna är fotade av Jossan!

Av agequodagis - 10 juni 2012 20:31

Söndag idag då. Jag var uppe med tuppen, för kl 8 var det jobb på aftonsol som gällde. Jobbade själv hela dagen. Började med att fodra alla och ta ut dem som skulle ut. Sen har jag mockat, fixat mat, krattat, sopat och städat sadelkammaren i många timmar. Kl 14 åkte jag iväg till Björsby, kusin Freddy har gått ut 9an så vi grattade honom och åt jordgubbstårta - mums!


Sen bar det av till stallet, Lokis har vilodag idag men mockade och sedan hade jag in honom. Var tänkt att et skulle bli dag 3 på träning av badandet... det blev dag 3 men inget tränande för hästskrället totalvägrade ens gå in i spolspiltan idag... var tvungen att ge upp efter 30 minuter då jag var genomvåg av svett... SUCK! jäkla häst! han är envisare en sin matte trots att jag är extremt envis... suck alltså! mitt tålamod höll verkligen på att försvinna och jag som allt som oftast brukar ha en ängels tålamod med honom... Borsta av han lite och kollade ben samt tog av back on track damasker + knäskydd. 


Ikväll var mimmi hit och drack te en sväng, trevligt med sälle! nu börjar det snart bli dags att sova... jooo ja vet sova är typ det enda jag tänker på nuförtiden... lat liten fröken är jag... ,he, he. 


Imorn ska ja förresten ta med min tjockis till häst till aftonsol för att rida dressyr med Solveig... hoppas hon int klagar allt för mycket och hoppas vi int gör bort oss allt för mycket... men men det är morgondagens problem det. 


För övrigt hoppas jag att min häst skall hålla för hoppning igen... vi har ju börjat lite smått med markarbete nu. Den som lever får se antar jag! denna bild är från förra våren.   

Av agequodagis - 9 juni 2012 22:17

Vilken trött tjej jag vart idag... helt sjukt egentligen. 

Blev väckt av mamma vid 12, pratade med henne länge i telefon, åt "frukost", åkte i väg till stallet. 

Red markarbete på banan med Lokisen. Vi fick sälle av Sanna och Zack. Hade tre stycken travbommar på mittvolten och sedan en galoppbom på ena kortsidan. Min häst var suuuuperpigg idag och fåååånig. 

Känner min häst väldigt bra tror jag... började med att skritta över bommen, kan ju säga att han vägrade!!! tönt! så fick göra volt o komma på nytt... över en bom lixom!! knashäst! sen hoppade han över den från stillastående o stack i väg i galopp x 2...  


Testade skritta över bommarna, samma sak där, två vägringar! på träfärgade bommar lixom, hå, hå! sen gick i emellan dem o tränade o sen hoppade han kaninhopp över dem... efter det gick det att trava över dem. Märks att vi int sysslat med bommar så mycket på sista tiden... hå, hå


Blev jätte jättepigg av bomarbetet, fick rida massor med sitsen för att han int sku dra iväg bara över dem. Min roliga häst... 

På slutet däremot gick det super, då lugnade han sig och kunde gå som folk, gick i rätt bra form och använde faktiskt baken och orkade trampa under sig - bra!


Även idag blev det övning av spolspiltan... dag 2 alltså. 

Satte på repgrimman och så gick vi dit... men det tyckte inte han, idag var det tvärtstopp! han ville inte alls. Backade honom i stallgången, gick fram, backade osv och prövade att vi faktiskt hade kommunikation men när vi kom fram till tröskeln in till spolspiltan var det stopp! ( vi har e typ 10 cm hög tröskel dit in eftersom vi har spån på stallgolvet, inte så bra om det kommer vatten på spånet lixom. 

Nåja efter 5 min utan att det hände ngt kom jag på att vända honom o backa in. Inte så lätt det heller eftersom det är en vägg 1 meter framför spolspiltans tröskel, så man måste backa jättesnett in. Men det gick mycket bättre ändå! min häst gillar bäst att backa egentligen. 


Så backade in, stod där och pratae lugnande och gav godis. Idag gick vi bara så långt att vi satt på kranen o lät vattnet rinna, tyckte det räckte eftersom han är så pass ogillande till det hela. Vi skall öva jätteofta nu och kanske bara borsta där ibland så att platsen int blir så skrämmande i sig. 


Ikväll så soooov jag... somnade vid halv 8 och vaknade tjugo i elva... ups! så nu har jag vart vaken en stund o nu är det dags att sooova igen, för imorn är det jobb på aftonsol som väntar!


natt, natt på er!

Bild på Lokis när Jim kom till stallet för ett tag sen. En lite smalare men mindre musklad häst... Nu är han tjock och mer musklad... så det kan gå! bra med musklerna men skit med gräset som göder!


Nu ska ja sooova!

natt. natt! 

Av agequodagis - 9 juni 2012 22:05

Igår var det skolavslutning! sååå skönt! fast man har nog knappt fattat att det är sommarlov, det är väl först på måndag när man går på jobb till 10 o inser att d int finns några elever där som man inser att det är sommar på riktigt. 


Igår efter avslutningen var jag till stallet och red Lokbärt, vi var ut i skogen i solen. Var nog lite varmt att rida men hade int så många val, han måste motioneras och på kvällen skulle jag bort så att. Men det gick bra o han var piggelin. 


Efter ridturen bestämde jag mig för att lära honom att bli tvättad... han hatar vår spolspilta och hatar typ vatten... när vi bodde i sund gick det att tvätta honom, men då var han ute, i bara grimma och kunde steppa lite utan att det gjorde ngt. Sådant kan man ju däremot inte göra inomhus i en spolspilta. 


Han gick in väldigt snällt i alla fall o väne sig duktigt. Använde massa godis och massa beröm. Kom så pass långt att jag först satt på kranen o lät den rinna och stod och pratade med honom osv osv, Han var värsta duktig för till slut kunde jag spola av benen o vänstra bogen. Men sen mitt i allt bara fick han nog och stack... Hade honom int fast för tänkte att det skulle vara farligt ifall han sku få panik, min kära häst är ju int speciellt liten... 


Hämtade honom tillbaka, denna gången krävdes det lite övertalning att gå in igen. Väl tillbaka inne så stod vi bara där och pratade osv. Avslutade gårdagens träning med att spola hovarna bara. 


Konstaterande: jag var lite för snabb, blev så glad när det gick så bra att jag blev övermodig. 


På kvällen var vi några kolleger till Åss på ett glas och pratade och så, sen gick vi vidare till Nautical och mötte upp de andra kollegerna. Blev en treräters middag där som var väldigt god. 


Fortsatte till Indigo och avslutade sedan kvällen på Arken... dock var det en flicka som var väääldigt trött, så vid halv tre tog jag cykeln hemmåt... Trevlig dag och kväll blev det i alla fall! det otroligt fina vädret som gjorde att man kunde ha klänning gjorde mycket åt att dagen blev så lyckad!


Bild från Kumlinge.   

Av agequodagis - 6 juni 2012 21:12

Igår: 

Städade massa kökksskåp när jag kom hem och ändrade plats på lite saker, sköööönt att få sånt gjort. Jag är sån så jag måste göra sådant när jag får lust, alltså när andan faller på, då måste man utnyttja den där städenergin som int kommer så ofta. 


Vi sextiden kom Milla och så grillade vi lax och fixade massa annat gott, till efterrrätt åt vi hallon/jordgubbssorbet, marränger o chokladprickar - mums!


Idag: 

Var och gjorde ärenden på stan efter jobbet o efter middagen följde Samuel med till stallet, mockade tillsammans och sedan släppte vi ut hästarna på betet. Medans de var där var vi ut och gick i det soliga vädret! Städade på framsidan när vi kom hem, sopade bort spindelnäst, torkade av postlådan, sopade osv osv. Så nu är där fint också!


Nu ska ja tydligen sooooa... Samuel som stiger upp vid sex på morgonen vill ha sälle! stackars sambo som int kan sooova själv   

Av agequodagis - 4 juni 2012 21:48

Måndag en 4 juni har snart varit! det betyder att det bara är några dagar kvar sen är det SOMMARLOV!


Idag har jag  jobbat till kl 17, sen snabbt hem o slänga i sig lite mat och så iväg till stallet. 

På stallet var jag och Lokis på uteritt med Emmi och Jim samt Ida och Zack. Vi tränade intervaller i skritt och trav o sen lade vi in ngt kort galopp pass. Gick riktigt bra faktiskt!

Vi släppte ut hästarna på betet i 45 minuter innan vi tog in dem för att natta. 


Nu är d nästan soooovdags! natt natt på er!

 

Gammal bild från vårvintern på Lokisen. 



Av agequodagis - 3 juni 2012 22:09

Lördag:

Jag och Samuel var på stallet vid halv nio på morgonen, morgonfodrade hästarna, mockade, fixade fram släpet osv. Vid halv elva for i iväg med bil, släp och häst. Loke skulle nämligen till tandläkaren. 

Loke var lite spänd när i kom dit, det var ju nytt ställe, han har aldrig vart på travbanan förr. 

Uffe (tandläkaren) tyckte att han var lite kantig och han ansåg att han kanske vart lite mesig förra gången Loke var dit, så nu åtgärdade han lite mer än då. 


Väl hemma efter att ha städat ur släpet och fixat klart stallet osv så var vi aptrötta... skulle egentligen ha åkt till Kumlinge på kvällen men ingen av oss orkade, vi orkade int ens laga mat så var via Niska och köpte varsin pizza, mums! de har nog absolut godaste pizzorna i stan de!


Idag. 

Åkte till Kumlinge på förmiddagen. Där var vi i Kyrkan (!), för Samuels lillebror skulle sjunga i kören... och så var det en ny präst på Kumlinge. 

Efter det åkte vi hem till dem och jag fick träffa hans morfar, usch vad jag glömt bort finskan på tal om det besöket...  nåja så är d ju när man int använder saker, känner att jag kan fragment men det blir ju inga direkta sammahang av det. 


Var ut till stallet sen och hämtade in hästarna. Hade med en sadel på prov till Ooli som vi prövade, bytte till olika koppjärn för att kolla att det blev bra och så. När jag hade bestämt mig för det som satt bäst fixae vi klart hästarna och så red Sonja Ooli och jag och Samuel åkte häst och vagn med Russin, Samuels pappa körde. På typ halva vägen bytte jag och Sonja för att Ooli var konstig... sadeln hade åkt frammåt och jag funderade om det var tack vare det, hon gick ordentligen men var allmänt sur och irriterad. Så beslöt mig för att testa barbacka o se om det var sadeln hon störde sig på... men så var int fallet, hon var sur även när jag red barbacka, hmmm. Antingen hade hon en sur dag eller så är det ngt... 


Nu är klockan typ halv tolv och vi har just kommit hem, börjar väl bli dags att soooova!

Natt, natt!


Bil på när OOli och Russin går i par från körkursen de var på som jag fotade. Och sedan bil på en uppspelt Loke, fast denna från ett annat tillfälle ( kiropraktorbesök)


     

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards