agequodagis

Alla inlägg under februari 2011

Av agequodagis - 5 februari 2011 23:00


vart till stallet 2 ggr

hostat

ätit halstabletter

haft ont i halsen

hostat lite till

försökt rida cheeky men slutade efter 200 m typ, för vägarna såg ut som islandia...

nattmatat hästarna

haft tråkigt

hostat ännu lite till

haft sällskap i stallet av Ulrika.

gosats me Lokisen

fortsatt att hosta

ätit sallad till middag

sett på melodifestivalen och det var inte en wow upplevelse.

bloggat


ja alltså med andra ord en väldigt givande dag... not...

Av agequodagis - 5 februari 2011 13:50

När man ridit såhär pass länge... sen typ jaa urminnestider känns d som...


Finns d hästar som påverkat en och som man fastnat för, hästar som har funnits med längre än andra... tänkte jag sku ta och räkna upp och även visa lite bilder på dessa hästar. Alla hästar finns det tyvärr int foton på digitalt men plats i hjärtat har dom ändå på ett eller annat sätt...


Så i ordningsföljd:


Hiram: Newforest. Min foderponny i 9 långa och härliga år! Gick bort 2003. Vart hagkompis med Ante och Loke i olika omgångar.


Anthrax "Ante": Hirams kompis, Nadja som ägde honom. Söt ponny! Gick bort samma dag som Hiram.


Villpeys  "Ville" :(Finnhäst som min kusin ägde, fux som likna massor på Lokisen och som ja ridit mycket i mina dagar, Lever tyvärr inte längre). Lokisens hag/stallkompis under mååånga år.


Cavetina: svenskt halvblod, skimmel som jag red 3-5 dagar i veckan och tog hand om helt och hållet då hennes ägares pappa var opererad.  LEver tyvärr int heller längre.


Eddison "Eddi": stooort svenskt halvblod, min medryttarhäst i gävle. Har tyvärr inga kort på datorn på honom. Red honom 2-3 gånger/vecka i 3 år typ.


Ellen: min kompis Karins mammas häst som jag red några dagar i veckan när karin bodde i Ryssland en vår. Underbar tjej var hon!

  


Penny: Karins yngre häst, ung dam som tyvärr inte mådde bra och tyvärr var de tvungen att ta bort henne. Red henne lite nu och då när Karin inte mådde bra eller var bortrest. Penny me örona!

  


Arsene Lupin "Aarne" Tiias jättestora häst! trevlig kille! dock funkade det int riktigt av diverse orsaker! var medryttare på honom ett tag. Aarne var lika snäll som han var stoor. Int så bra bild på Aarne dock...

  


Norrbacka Pontus "Pontus": Korsning Welch cob/New Forest. Hjälpte till att rida honom för att hans ägare skadat sitt knä. Han hade inte blivit riden på lääänge o var knappt utbildad... oj oj vilken häst! underbart gosig o underbart snäll att hantera nh och tömkörning o sådant med men på ryggen, hå, hå. Red honom typ 3-4 dagar i veckan i några år. Men Pontus var ändå söööt! Lokisen stod med Pontus ungefär 1 år.

  


Prisma: Shetlandsponny! suuupergoo! men kan bitas när hon får... gumman! söt som socker är hon i alla fall! vart hagkompis åt Pontus och även Loke. Aldrig ridit... själv klart men dock tömkört, kört, löshoppat o longerat.

  


Petter: Ninnis varmblod. Fiiin som får snäll som fåå. Men tyvärr borta tack vare fång. Gulle Petter. Lokisens hagkompis när han flytta till Karrböle.

  


Köhls Souvenir "Sovve": Welsh. Lokisens nuvarandra hagkompis. Supertrevlig o go häst att rida. Gör man rätt gör sovve rätt så e d bara! Stallets dressyrstjärna! Här är ja o Sovvisen på storabanan.

  


Cheeky Island "Cheeky" : Amerikansk travare. Lokisens nuvarande hagkompis. Cheeky är snäll o go o Lokisens flickvän...

  


Ja det var väl det d!


Oooj va mkt det blev, hi, hi!


Av agequodagis - 5 februari 2011 13:32

När jag tänker på den rubriken blir det nog Hiram


Hiram har jag skrivit om förut här på bloggen... för någon vecka sedan då han kom upp väldigt mycket i ett test.


Hiram blev jag skötare på i februari 1994 (!) jisses DET är länge sedan... var 12 år gammal och ganska så grön när det gäller ridning. Efter ngn månad så blev vi fodervärdar på honom och fortsatte så vara tills den dag det var dags för Hiram att gå vidare till dom evigt gröna ängarna... den 7 februari 2003, så 9 år av vänskap! 9 år av kärlek och slit och ja allta känslor man kan tänka! med hiram har man nog delat allt. Älskade Hilisen!      


Av agequodagis - 4 februari 2011 17:57

Har vart hemma och sjuk i tre dagar, nu börjar ja så småningom bli piggare, så vill ha ngt att göra! därför börjar jag med detta.


Min häst:


Norrbacka Loke  

Eller Loke, Lokbärt, Lokisen, Lokbebis, grisen, åsnan... osv som han också brukar kallas! Har känt honom i ja typ 11 år sku jag tro om jag inte missminner mig fel. Min kusin fick honom i 17 års present och jag har hjälpt henne med honom i alla år och haft hand om honom helt i många olika omgångar. Både utan att betala men också på foder. För 1,5 år sedan så skrev hon över honom och alla hans saker på mig så sedan dess har jag väl ägt honom då.

 

Att Loke kom till Åland från Estland via Finland har vi alltid vetat men vi har int vetat exakt ras eller när han exakt är född... men dock alltid trott han är en Tori häst eftersom han liknat en sådan. Efter mkt letande på internet kom jag i kontakt med en intresseförening för Torihästar i Estland. Mailade dit massa kort, det fakta jag visste om Loke och vips så hade jag fått svar. Så till 99 procent kan de säga vem han är. Eftersom hans mor lever ännu så kan vi bli 100 procent säkra också men anser det inte värt att ta ett DNA prov i och med att han är Valack.

 

Men det jag fick reda på i mina mail är följande.   

 

Namn: Loke

Född: 1 april 1992 i Kaiu, Estland

e Lorett ee: Lind (+ hela stamtavlan på pappas sida enda till "första torihästen")

u Ulve.


Loke är nu alltså snart 19 år gammal men pigg som en mört! Han är 165 cm hög, har stlk 4 i hovar och x-full i huvud, vissa brukar säga att hans huvud är halva jag... lätt överdrivet men otroligt nog inte sååå mkt.


Lokisen har vad jag hört inte haft ett lätt liv före han kom till Åland, vilket också satt sina spår i honom. Han har svårt att lita på nya människor och testar ofta gränser låånga tider... han märker snabbt om folk inte sätter regler för då bestämmer han dom gärna själv...

Han kommer aldrig att komma ur trotsåldern men han är go för den han är för det. Han är pigg och glad att rida ut på och älskar att få galoppera på fina skogsvägar eller att hoppa över ngt nedfallet träd. På banan märks hans ADHD (jopp jag har själv diagnostiserat honom...) dvs allt är roligt till en vis gräns men när koncentrationen tryter så då är det jobbigt att göra ngt vettigt och att orka lyfta på fötterna så mkt som matte vill. Men så länge man rider varierat så går d hur bra som helst o han är en mkt mjuk och känslig häst.


Sätter man däremot fram hinder på banan, då blir det annat krut i herrn... för att hoppa det är något han gillar, spceciellt om det är hinder han sett förr. Har han inte sätt hindrena förut då tror han ofta att där bor en krokodil...


Jag då...

 

Jag heter Janina, är 29 år gammal, bor i Mariehamn. Jobbar som specialklasslärare och bor ensam i min egen lägenhet som jag köpte sommaren 2010. Jag har en mamma och en pappa och en lillebror och såklart min häst Loke. Jag har underbara vänner och på fritiden gillar jag att träna och rida och umgås. Det är otroligt viktigt för mig att röra på mig eftersom jag har både Ledgångsreumatism och fibromyalgi.

 

Började rida när jag var 9 år gammal för att min mamma tvingade med mig till ett stall som hette Stallbacken... från dess är jag fast. Har ridit på ridskola typ hela mitt liv först på stallbacken, sedan på Sleipner, Sedan på aftonsol och i ngn veva både aftonsol och sleipner, så aftonsol igen och så Gävle fältrittklubb och så aftonsol igen... hmmm

Fick foderponny, Hiram när jag var 12 år gammal och sedan dess har nog hästarna vart min livsstil. Någe mer vet ja int va ja ska säga...

  

Av agequodagis - 2 februari 2011 20:05

har int så mkt att skriva...


dagen har gått ut på att sooova, hosta, sooova, dricka finrexin, käka halstabletter o så sova lite till! ja det var det d...


Imorgon blir d samma sak som står på schemat... kul jul!

Ciao!

Av agequodagis - 1 februari 2011 20:35

Helsen blir bara värre o värre! joo ja vet att ja e en "gnälltant" nu men alltså fy och usch. Har gjort såå ont att prata idag!


Sov två timmar efter jobbet... lyssnade på mentalträning o sen till stallet. Där en tjej var o hälsade på Lokisen. Söker ju medryttare till honom, hittills har fyra personer svarat. Så nu ska vi se vem som passar bäst me Lokisen o mig o vem som tycker om honom osv osv. Spännande men svårt tycker jag! d ska ju kännas "rätt" för alla parter.


Nu ser ja på mentalist o dricker "drink" gjord på honung, vitlök, salt, ingefära o citron, mums - not men trodde nog det skulle vara värre!


Goo natt!


Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards