agequodagis

Alla inlägg under februari 2011

Av agequodagis - 22 februari 2011 21:36

Min foderponny Hiram som ja hade när jag var liten och han var född på Tunarps säteri och brukar ibland återkomma till deras hemsia för att kolla lite och för att jag tycker stället verkar så himla mysigt.


Nu har dom börjat blogg och hittade Hirams namn i ett av deras inlägg och kommenterade då åt dem att han blivit 29 år gammal osv. Idag kollade jag bloggen igen. Hade fått svar av Tunarp, Hilisens mamma Darlene hade tydligen blivit 34 år gammal, så det låg tydligen i släkten att bli gammal   Kanske det blir så med vildhästblod i generna (mamma Darlene var nämligen född vildhäst i New Forest skogen!


På tal om Hiram och på tal om hans mamma så måste ni ju bara få se hans pappa, en riktig snygging, får tyvärr dock inte kopiera bilden men här är länken till fotot på honom i alla fall: www.newforest.g.se/hingstarsok.asp?do=visa&id=29


Hans mamma har jag tyvärr inga foton på datorn på men hon såg ut som en kopia av Hiram själv så att...







Av agequodagis - 22 februari 2011 20:29

Ja alltså ja börjar bli lite småskraj för mitt minne... det är INTE att leka med.


Idag har jag:

  • tappat bort ett lock till läderfettet och letat massor efter det, hitta det efter typ 15 min eller ngt
  • tappat bort min mössa i sådär 5 min
  • glömt vart jag satt Lokisens kalender, borttappad i några minuter
  • glömt hemnycklarna på stallet, kom på det när jag körde in på gården hemma... dvs bara att åka tillbaka till Karrböle, hå, hå säger jag bara

Förutom detta har jag vart på stallet... Jospehine red och jag mockade, tvättade vattenkopp + krubba samt putsade. Hon hjälpte till med putsandet när hon kom tillbaka från ridturen. Vi putsa sammanlagt: 2 träns, 3 sadlar och 1 grimma.


Har även:

vart på 30 min spinning + kört mitt eget styrkepass

handlat på kantarellen

kvällsfikat hos mormor


Nähä... om man sku glo lite på TV nu o så sooova! ciao!

Av agequodagis - 21 februari 2011 22:50

Hade bestämt mig för att stiga upp vid 10 i morse för att sedan fara till stallet, men som alltid när jag är ledig så failar det! sov och sov och sov och kom mig upp vid typ 13, suck! typiskt mig alltså! så fick ja inget vettigt gjort idag heller! Fast massa skojsigt dock... hi, hi


Var på uteritt me bästaste Lokisen! Det var urmysigt!

Här är lite bilder, var tvungen att fota när det var så soligt och vacker ute.


      


Blev int sååå jättefina bilder eftersom de är fotade med mobilkameran.

Ikväll har jag vart ut på skön promenad med Pernilla och sedan var vi och drack te hos Mimi. Som sagt... int så mkt vettigt gjort idag! men egentligen kanske man int ska ha sån "Ångest" för det... det är ju trots allt LOV! Lov är väl egentligen kanske till för att man skall vila upp sig och göra roliga saker så man orkar med resten av terminen sen?!


Nåja nu ska ja sooova!

CIao!

Av agequodagis - 20 februari 2011 20:39

Jaha, Magnetröntgen i morse då! blev insläppt 20 min sent, sen blev det att ligga blickstilla där i 90 minuter, jei! NOT!


Sen sku jag hem och äta lunch, sku äta gröt med blåbär i + ägg. Tog blåbären från frysen och sen när ja sku äta gröten smaka det peck, frysta blåbären hade tydligen blivit konstiga, uä! blev istället konstig lunch: ägg, tonfisk, banan, kalkon... man tager vad man haver eller ngt!


Sen sku ja sova... d sluta i pannkaka, sku sova 30 min, det blev 3h och 30 min (!) ups! så det blev skynda sig till stallet för att hinna mocka och kolla till Lokisen och gosa med honom, för att hinna med det fick jag locka ner hästarna från skogen med hö.


Spinning stod sen på schemat, sååå skönt! var fullproppat och så himla nice att få svettas!  Sist men inte minst middag hos mor och far med mormor och morbror Mika, trevligt!


Så fast int min söndag började så himla bra så blev den ju rätt bra till sluts om tur var!


Imorgon är man ledig - sooovmorgon på en måndag - LYX!

Ciao!

Av agequodagis - 19 februari 2011 22:43

Blev ingen film igår... blev massa snack o vin istället! treevligt var det nog, men blidde seeent. Mimi och Robin drog härifrån vid typ halv 2...


På förmiddagen idag blev det stallet med Jospehine. Hon red Lokisen och jag Cheeky. Blev lite konstig ritt för ett träd på Måsen hade trillat ner så vi var tvungna att rida tillbaka och sen rida fram och tillbaka på en annan väg och så avsluta vi det hela med en kort stund på banan. Härligt väder var det i alla fall! Och int så farligt kallt trots att Ninni sade att det i morse vid 8 hade vart -28 grader, fyyy!


Blev filmkväll ikväll istället. Först såg jag Ensam hemma 2 på TV4 film och sedan kom Mimi och Robin och då blev det Up och Wall E och sedan lite melodifestival.


Nu är det nog dags att sooova för imorgon 08.40 skall jag befinna mig på sjukhuset för Magnet Röntgen, fyyy!


Ciao!

Av agequodagis - 18 februari 2011 18:34

Mormor väckte mig halv 9 imorse, första gången på länge som ja faktiskt var pigg när ja vakna!  Hon berätta att det var -20 grader ute, huuu, så beslöt mig för att sova lite till sen...


Hade ovanligt mycket energi på jobbet idag, vickade en timme och hade min enda lektion och sen jobbade jag några timmar och fick hur mycket som helst gjort - SKÖNT!


Sen hem och så iväg till stallet! Tömkörde Lokisen på stora banan som vi ju har plogad. Han var väldigt ofokuserad i början, funderade och kollade på allt runt omkring. Fast det var otroligt härligt väder! för hur mkt jag än tröttnat på snön så är det rätt nice när det är strålande sol och gnistrande snö! vackert! fast det behöver ju int vara -20 grader ute för det!


Här är Lokisen idag när han står och kollar efter Cheeky! Fotad me min mobilkamera.

  


Nu blir de filmtime och lite röttvin med lite vänner! Hoppas ni får en trevlig kväll!

Ciao!


För övrigt... så är det SPORTLOV nu!!! såå nice!

Av agequodagis - 17 februari 2011 21:38

Åh va nice! efter idag är d bara en dag kvar att jobba, sen looov! ska bli sååå härligt! sooova!


Idag på jobbet var en annorlunda dag, vår skola hade studiebesök och jag hade som uppgift att visa dem runt och vara social.


Efter jobbet blidde det Karrböle med Camilla. Vi var ut på nästan 1h promenad med Lokisen, den kan beskrivas med två ord Hurtig och KALL! fyyy attans va kallt det var, frös nästan bort näsan!


Sen duscha snabbt och så iväg på tjejmiddag till Karin! vi fick supergod mat och det var trevligt att umgås med flickorna! Trots att vi bara var hästtjejer så blev det ovanligt mycket annat prat också! Var ju första gången jag var till Karin och Moz och dom har faktiskt fått ett riktigt fint hem!


Nää nu soova!
Ciao!

Av agequodagis - 16 februari 2011 20:44

Helt ok dag på jobbet, vi hade skidkul så var en timme ute i snön med barna, dock skidade ju inte jag, det är ju int så bra för min reuma. Men var ändå skönt att få vara ute ett tag.


Efter jobbet var jag till Karrböle, mockade åt Lokisen och gosade med honom samt kollade igenom honom, men eftersom ja kom ganska sent från jobbet fick jag lov att göra detta ute i hagen.


Snabbt iväg till Aftonsol. Fick Cayenne som vanligt! och idag sa det klick! tänk i flera år tjatar ens ridlärare på en hur man skall göra och man försöker och man försöker och det blir ändå int bra. Hjärnan fattar men det är kroppen som int klarar av att utföra det hela. Men så en dag, utan att någon säger något väldigt annorlunda så händer det! Solveig till och med ropa till! jamen Janina, nuuu!!! och hon sa det flera gånger, ja fick alltså till det inte bara en utan läänge och flera gånger! sååå skönt!


Och bara för att jag satt på Cayenne känns det extra bra, eftersom hon ju vart så himla svår att förstå sig på och hon har verkligen kämpat emot mig för allt vad hon varit värd, hoppat, studsat, stegrat o tvärnitat och så bara händer det! hästen går som en klocka och man själv sitter där! fick till och med förklara för resten av gruppen hur jag gjort för att ja int sku glömma bort det! Ha!


Nu maaat sen sooova!


Ciao och godnatt!


Som avslut får d bli en bild från dressyrtävling med bästaste herr Lokis:

  


Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards