agequodagis

Alla inlägg under februari 2011

Av agequodagis - 9 februari 2011 20:46

Jaha så var äntligen den här dagen över, har känts som den vart evighetslång...

arbetsdag 8 -17. Men elevmöte + kollegiemöte.


Snabbt hem för att typ slänga i sig middag (inte bra, inte bra), till Karrböle. Mocka åt Lokisen och gosa med honom.


Och nu har ja nyss kommit hem från Aftonsol. Reda Cayenne som vanligt. Dock ska vi börja vara varannan vecka i lilla ridhuset eftersom Rolles nybörjar grupps om går samtidigt som oss är jättestor. Konstigt litet det kändes idag när vi var i lilla... man är ju så van med platsen i stora.


För övrigt så vakna ja med nackspärr i morse o d har inte gett me sig än. Tog just en varm dusch som ja tyckte sku hjälpa lite men icke, har även stretchat i många omgångar. Så nu är det dags för mitt sista hopp, min älskade spikmatta!


Nä gonatt! ciao!

Av agequodagis - 9 februari 2011 20:25


Jaha... så var d mat då. Har INTE fotat, tänker bara skriva, så det så.


Kraftfoder:

1,5 liter havre

1 3/4 dl torr betfor (som såklart blötlägges)

3/4 mått sureblim (mineraler)

1 mått biotin

2 mått Hilton herbs, reflex (örter för äldre hästar)

1 skvätt linfröolja

1 skvätt melass


vid pälslossning och pälssättning även B vitamin.


Morgon: 2 kg hö + hälften av kraftfodret

Dag 2 kg hö

Kväll 3-3,5 kg hö + hälften av kraftfodret + 7 ml munkpeppar


Ja det var väl det det...

Jo min häst äter rätt liiite hö för sin storlek, men det räcker bra åt honom eftersom vi har över 80 procent råprotein i vårt hö, så det är ganska så bra med kräcka i det i alla fall.




Av agequodagis - 8 februari 2011 20:05

Var seeeg i morse men när ja väl kom till jobbet gick det riktigt bra och är väldigt nöjd med nästan alla lektioner under dagen, skönt!


Sen var ja o klippte mig... blev koooort! tyvärr täcks ja inga sätta upp någe bilder... e lite för "blyg" för såna egopix... ha, ha! men d blev kort i nacken och mkt längre fram i.


Iväg till gymmet för att träffa Johan, min pt. Fick faktiskt riktigt roligt program! massa kettlebellövningar samt övningar på bosubollen (upp och ner). Samt även lite övningar på deras nya magmaskin, supereffektiv kändes den! blir nog kanoners detta!


Stallet var sist på schemat för dagen. Hade tänkt att inte rida för han hade gått tre dagar på raken, men inga jobbiga pass så när ja såg att Malin hade messat mig när ja kom ut från gymmet och undra om ja ville rida... ringde henne och då sa hon att hon kunde ta in min häst o borsta medans ja masade mig dit. Sagt o gjort!  Blev en härlig uteritt i den stjärnklara kvällen, myyys! massa pulsande i snö!


Nu mentalist, sen sooova!


Ciao!

Av agequodagis - 8 februari 2011 19:57

Jaha så var det dag 5 då...


Men jag har ingen ryktlåda... för vi har ryktkorgar  i vårt stall, så ni får se den istället!


  


Översta "hyllan": dubbelverkande liniment (whalstens såklart, enda som är bra!), koksaltslösning för Lokisens ögon, sax, svamp, bomullsrondeller i påse.


Mitten "hyllan" borstar i olika former + ryktborste


Nedersta "hyllan": man/svansborste, två hovkratsar, massageborste, piggborste, gummiskrapa, ryktskrapa och mankam. Då det är pälslossning finns där även ryktsten och ngn slags grej som man "krattar" hårremmen med


hänger: firefox pälsglans (sommartid även flug/myggspray)


OCH Jo det är alltid sådär snyggt.... är manisk på det, blir tokig om folk sätter borstarna huller om buller...

Av agequodagis - 7 februari 2011 20:19

Idag var det dags att gå på jobb igen då... efter några dagar hemma sjuk.

Var en allmän dag på jobbet, inget speciellt direkt. Var dock rätt trött o seg så fick int så mkt gjort efter lektionerna.


Sov en stund hemma, åt middag o så stallet. Eva - Lotta, mammas väninna var med till stallet, lyx. Så hon mockade och jag tog int Lokfisen o borstade o fixade. Sen gick vi ut en sväng, jag red barbacka o hon gick. Trevligt med sällskap.


Sen efter d var ja på möte o nu är d inget mer än tv o soffa som gäller...


Ha d! ciao!



Av agequodagis - 7 februari 2011 20:14

Den här rubriken var inte svår...


Jag har ju haft reumatism sen jag var 1 år och 7 månader och har man det så måste man röra på sig. Min mamma hade hört ngnstans att det var bra att rida med min sjukdom. Sagt och gjort när jag var typ 9 år så släpade hon med mig till Stallbacken, en ridskola som då fanns här på Åland. Hade aldrig ens önskat att få börja rida, var bara mamma som tyckte det var en ryyysligt bra ide.


Första halvåret kunde ja typ rida 5-10 min innan ja måste sluta för att jag hade så ont... Stallbacken var heller int sådär jättevettigt stall o d brydde sig inte alls om min reuma eller att ja hade ont eller dylikt, ridläraren tyckte det var löjligt att ja int kunde göra exakt samma saker som de andra.


Så efter det halvåret red jag några gånger på Sleipner. Innan ja fick börja på Aftonsol (om då inte existerade, utan Mia, aftonsols ägare hade lektioner för mig på sin egen häst Mitz tills ridningen där började på hösten sen. Jaa så på den vägen är det...

Av agequodagis - 6 februari 2011 19:44

Jaha... kanske börjar bli dags att gå på jobb nu då! är betydligt piggare och mer frisk men inte frisk alls ännu!


Malin på stallet påstod idag att jag har Whiskeyröst och Rökhosta, låter väl alldeles urtjusigt och fint!


Har för övrigt tagit det rätt lugnt idag. Dock har jag vart i stallet i två omgångar! först var en tjej och hälsade på Lokisen på dagen, jag mockade o vi pratade o sen var hon ut en sväng o skritta medans jag gick bredvid.


Sen nu ikväll så var det en tjej till och hälsade på och hon verkade också tycka om stallet så hon sku väl komma i slutet på veckan och rida lite.

Får vällan se hur det slutar det hela. Är i alla fall ryyysligt glad att Jenny kunde ta Aftonsol istället för mig idag för det hade jag inte orkat göra, är fortfarande helt slut i kroppen!  Jag som har tid bokat på TV med Johan på tisdag, som det ser ut nu får jag nog boka om den tiden, attans!


Nää ha en bra söndagskväll! jag ska se Bones nu jag!


Ciao!

Av agequodagis - 6 februari 2011 19:38

Ja när d gäller ridning e väl d att det skall hända ngt dumt med min kära pålle... han är ju ändå till åren kommen trots han ju just nu är väldrigt pigg och fräch men sånt kan ju ändra med vad som helst när som helst.


För övrigt så har jag nog aldrig haft vett att vara rädd eller så... både på gott och ont antar jag. Är nog först nu dom senaste åren som ja insett att ja faktiskt inte är odödlig som ja ju trodde förr...


Men hade jag inte vart orädd hade ja ju int heller fått rida dom fina hästar jag nu fått chans att rida på tack vare att jag vågat... Eddi är ett ex, Pontus ett annat och Loke det tredje. Alla tre hade jag aldrig ens drömt om att rida om ja var det minsta lite rädd så det är ju bra!


Ja någe mer om d vet ja int va ja ska säga så att...


Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards