agequodagis

Alla inlägg under februari 2011

Av agequodagis - 16 februari 2011 20:38

Jaha.... har några stycken jag... men får väl välja ut typ två eller ngt.


1. Det var sommar och väldigt varmt ute, bestämde mig för att sola i hagen, dvs göra Hilisen sällskap. Tog en filt med mig och satt mig i hagen för att sola och titta på honom medans han betade. Helt plötsligt kommer han gåendes fram till mig, tittar på mig, frustar lite och så lägger han sig ner. Sedan sitter jag där med honom liggandes nääära bredvid mig, såå mysigt och då kände man verkligen att han litade helt på mig.


2. Hade typ lovat min kusin att ja sku "fixa" Lokisens rädsla för allt. En sak som han var jätterädd för var bilar och vi tränade och vi tränade, men segern kom en dag när jag var ute och red på och det kommer en långtradeare med två släp körandes förbi och hästen står står kvar, då kändes det verkligen som om jag införlivat mitt löfte!


Ja det var det d.... finns mååånga fler fina minnen men dessa var två!

Av agequodagis - 15 februari 2011 20:39

Superkallt idag igen, suck! kan int den här vintern ge med sig!

Var till stallet och mockade direkt efter jobbet, hästarna kan ju int stå ute enda till 20 när det är typ -20 ute så att... Åt middag på stallet, hade med mig kycklingsallad. Konstigt nog var ja int hungrig idag, ja som alltid brukar vara det.

Gosade lite me Lokisen men han fick vila idag.


Sen direkt till gymmet och körde igenom mitt nya styrkeprogram, som är superroligt! jag som vart extremt trött hela dagen fick världens adrenalinkick! så nu sitter ja här nyduschad i soffan o e pigg... men ja borde sooova! dumt! men såå skönt att äntligen kunna ta ut sig igen, såå skönt att förkylningen äntligen är borta!


Nää dags att försöka sova i alla fall, betydligt bättre orkar man imorgon då!


Ha d! Ciao!

Av agequodagis - 14 februari 2011 22:11

 Ja som rubriken sgäer, alla ans dag idag!  Mamma var hit via med en mini krukros och fredags fick jag alla hjärtansdagskort av moster med familj.


Alltså mitt klassrum brukar jag kalla för frysen ibland, för det br)kar kunna vara så attans kallt där, speciellt eftersom jag är så frusen av mig. Men idag när det var 21 minusgrader ute, då är klassrummet plötsligt som värsta bastun, var nästan hemskt att vara där inne, blää! hade faktiskt till och med fönstret öppet en stund (men looova att int skvallra till någon om det   ).


Efter jobbet var det dags för ännu en tjej att komma och provrida Lokisen. Idag hade vi ju tillgång till ridbanan så det var ju bra, dock var det ju så himla kallt så blev ingen lång ridtur.


Ikväll har jag vart till Wirrans och hör och häpna, käkat pizza. Blev tonfisk och ananas, mums! sen hade vi tjejkväll hos Mimi. Jag, Pernilla, Camilla och Karin, fikade och pratade - nice!


Näää nu sooova! börjar 8 imorn, blä!

Ciao!

Av agequodagis - 13 februari 2011 19:47

Lördag

uteritt över 1 h med Johanna och Cheeky, vi red till Andersböle och det blev alla gångarter

baka klart

kalas här hos mig, trevligt folk och lite vin blev det.

kvällen slutade på arken, hemma vid 04.


Söndag.

jobb på aftonsol 8-14

karrböle, dressyr + ut med Lokisen som tyvärr hade orolig mage, fatta inga varför, sen var han ovillig när jag red och när vi var klara var han riktigt lös i magen, pratade me Ninni om saken och hon informerade mig om att han nog kanske ätit av ruttna äppel, fyyy dumma häst! i stormen hade nämligen stängslet till dygnhögen rasat ner och då hade ngn häst gått dit in och tagit för sig av dessa slängda äpplen. Nu fattar vi ju att det är herr L, suck! int undra på han var ovillig att göra någe avancerat.


Ikväll har jag ätit spenatsoppa och pratat i telefon... i två timmar med Karin, herre min je! d va låångt d.


Nu ska ja se på bones, sen sooova!

Ciao!

Av agequodagis - 13 februari 2011 19:15

Såhär ser Lokisen ut en vanligt dag, när vi ska gå ut. Såhär vinterid:

     

Och utan täcke, dvs icke vintertid: 


  


Och jo jag vet att han står lite fult här...

Här har han dressyrsadel + gjord + lindor


när vi hoppar har vi allround mot hopp och senskydd + bakbensskydd.

Av agequodagis - 11 februari 2011 22:39

freeedag, såå skönt!


Mormor ringde och väckte mig imorse, skulle till tandis, men hosta massor så var tvungen att ringa tandis o säga att ja int kommer, int så kul att hosta när d ska laga saker i ens mun och därmed proppa munnen ens full med saker.


Somnade efter ja pratade me tandis och vaknade 11! härligt med sovmorgon, duscha och så till jobbet!


Efter jobbet, var ja trött ( jo faktiskt... !), så ja lyssnade på mentalträning och så sov jag lite... och åt middag.


Var till stalle och mocka, Loke hade vilodag. Men han var en komplett tok och skenade omkring i hagen som om ngn satt eld i baken på honom... galning! fick bara stå och vänta tills han lugnat ner sig och ja därmed kunde ta in honom för att gosa lite och kolla igenom honom. Längtar verkligen tills man kan göra ngt vettigt när man rider, min häst visar alltid extremt tydligt när han får för lite motion! dagens okontrollerande rundspringande är ett sådant tecken. Men suck, snön och isen gör ju så att man knappt kan rida ngnstans o typ bara skritta och liiite trav på vissa små korta platsen, typiskt! inte bra, inte bra!


Nåja... ikväll har jag bakat tårta tills imorn då ja får gäster!

Nu är d dags att sova, IGEN!


Natti, natti!

Av agequodagis - 11 februari 2011 22:31

Oj, det var en kluring....


Alltså egentligen vill ja ju säga Loke, men han är ju ingen pryl. Han är ju en häst, en egen person och egen individ.


Kanske måste jag säga flera saker.


Tycker om:

Lokisens back on track ryggplatta

wahlstens dubbelverkande liniment

elastic/fleece lindor (himla smart uppfinning, att slippa använda paddar!)

min dressyrsadel

att vi har spånet inomhus, guldvärt nu när det är minusgrader ute

att vi kan tömma skiten direkt utanför dörren.

horswaretäcken, guld värda!


Här är en bild på vårt spånrum:

  





Av agequodagis - 10 februari 2011 21:41

Jaha så var snart torsdagen över då, skööönt! har vart såå seg vecka men antar att det är för att förkylningen fortfarande ligger i kroppen! detta innebär alltså att jag endast har 1 lektion kvar innan det är dags för helg - skööönt!


Idag gick jag hem från jobbet tidigt, skulle träffa den fjärde potentiella medryttaren vid 2 så. Mocka och prata och sedan red hon ut en sväng och jag gick, vid ngn tillfälle var det så förbaskat med snö så ja orkade verkligen INTE gå så jag gjorde ngt som jag aldrig brukar göra (har int gjort sen jag och Nadja red våra knasiga uteritter runt västerkalmare), jag red utan hjälm! jag hoppade upp så vi red två genom det värsta snöpartiet som int var så långt men ack så jobbigt.

Tur för mig att jag har en viktbärande, kraftig häst som orkar tung och som dessutom är i bra kondtion och bra musklad! hade det inte vart så hade jag snällt fått gått i alla fall! och jo jag vet, rysligt dumt att rida utan hjälm! ska inte upprepas!


Förutom det så har jag ätit sallad med kräftstjärtar i, vart och fikat hos fröken Camilla (dvs vart ut i snöööstormen, blä för snö och blä för storm!). Har även påbörjat en kaka som skall vara till lördagen, men den måste börjas på ngn dag i förväg.


Ja d va väl min dag d, nu är klockan kvart i 11 och det är hööög tid att gå och sussa och stänga sina blå!


Natti, natti!

Ciao!

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards