agequodagis

Alla inlägg under januari 2011

Av agequodagis - 7 januari 2011 21:27

märkte när ja skrev det där om hästar att Hiram blev nämnd ganska många gånger.

Så ja tänkte bärätta lite om varför han blev det.


HIRAM

F. 1974

Ras: New Forest Ponny

Far: Robin

Mor: Darlene


Lärde känna denna underbara ponny 1994, just fyllda 12 år... hade ridit några år men red absolut inte bra! Ja och min kompis PH som också red ville såå gärna ha en sköthäst. Så mamma frågade Gunnel som ägde Hiram om vi kunde få hjälpa till med honom. D fick vi! åh så glada vi var!

Dagen vi skulle rida första gången minns ja såå väl. Vi skulle rida i hagen där det fanns en äng som var platt och i storlek med en stoor ridbana. Jag red först o allt gick väl helt ok förutom att ponnyn var extreeeemt lat o hiskeligt envis. När ja sen skulle fatta galopp trillade min fluffiga hårsnodd av o hästen blev livrädd, tog världens bocksprång o där låg jag på marken... trots detta - kärlek vid första ögonkastet.


Denna ponnyn var mitt allt under många, många år. Övergav honom aldrig. Från att ha varit skötare blev vi efter 1 år fodervärdar men då hade PH för länge sedan tröttnat men det är en annan historia...


Hiram... ja vad ska ja säga. Envisare ponny har jag aldrig träffat o ingen annan som träffat honom har heller träffat envisare. Oj va arg o ledsen man kunde bli på honom, argare än på ngn annan (det är INTE kul att stå i ösregn, blåst blixtar o dunder i över 1 h för att försöka övertala sin ponny om att den har det bättre inomhus!)...


Men samtidigt var han som en människa gulle Hilisen, om man satte sig i hagen så kunde han komma o lägga sig bredvid en o lägga huvudet i ens knä, man kunde sitta inne i hans box i timmar o ha hans huvud i sin famn o bara njuta.


Jaa Hilisen fick en del av mitt hjärta och kommer alltid ha ha den delen hos sig... sån enorm saknad fortfarande trots att han inte funnits på vår jord sen den 7 februari 2003. Den dagen vi tog bort honom var han 29 år gammal o ja kommer aldrig glömma stunden då han dog, den finns fastnaglad i mina ögon men oj oj kära ponny så mkt glädje du skänkt! Men hilisen, fick ändå vara en stoor del av mitt liv i 9 års tid!


    

Av agequodagis - 7 januari 2011 21:23

Hej Hej!


Så var d fredag då, fast d känns int riktigt som det eftersom man typ vart ledig i tre veckor... dock innebär denna fredagen att d bara är två dagar kvar på ledigheten... oj oj jisses va tiden gått fort.


Idag har vart en bra dag i min värld:

Sovmorgon

Uteritt

Cykling (spinning alltså)

gymträning

hjälpa mamma städa (kanske int helt bra om ja sku bestämt men men)

Badat bastu hos mor o far, lyssnat på mysmusik o haft hemmaspa.


Jajja, nu tv o levande ljus o te sen sooova!

Ciao!



Av agequodagis - 7 januari 2011 20:50

hittade detta i E:s blogg så ja bestämde mig för att ja tänker va liiite barnslig, snart 29 åriga jag behöver också va lite löjlig ibland   


Så lite udda sak för mig att göra men faktisikt liite skoj att tänka tillbaka på gamla tider...


Nämn en häst du...

bockat med: Hiram, Loke, Sovve, Eddi, Pontus, Color, Ässä osv.

ramlat av: Kidde, Hiram, Loke, Eddi, Pontus, Pamir, Swing, Roy osv.

galopperat barbacka över en sommaräng med: Hiram, Loke, Ville, Eddi, Vinski, Cavetina  osv.

hoppat över 70 cm med: Loke, Ville, Eddi, Swing, Pamir, Charm, Robin, Salome, Simona, Bionda, Madame, Occarina, Concorde, Corsberg, Knaster, Prima, Digna, Vento osv osv....

ridit i hagen: Hiram, Ville, Loke, Cavetina osv.

galopperat över ett snöklätt fält med: Hiram, Ville, Loke, Eddi, Sovve

longerat: Hiram, Ville, Loke, Eddi, Vinski, Sovve, Monza, Prisma, osv osv

duschat: Hiram, Loke, Pontus, Eddi, Stjärna, osv osv

förlorat: Hiram, Ville, Pontus, Petter, Ellen, Penny, Cavetina

badat med: Hiram, Loke och några av Aftonsols hästar.

blivit sparkad av: Loke, Ville, Swing osv...

skenat med: Hiram, Loke, Ariel, Canon osv o ngn häst ja provridit i gävle osv.

hoppat högst med (häst): Bionda, Occarina, Digna, Prima, Concorde, Knaster

hoppat högst med (ponny): Ja du... d minns ja inga... säkert Adde eller Nerissa eller ngn.

tävlat hoppning med: Bionda, Loke, Kalle, Charm o säkert ngn till.

tävlat i annan kategori: Loke, Lester, Bionda, Star Man, Adde, Hilda, Cayse osv.

bäst: Loke just nu för han lever. Finns många som lämnat spår kvar.

största hästen du ridit: Jag vet int vem som är störst av Bionda, Aarne eller Vento.


Var rätt kul att minnas tillbaka så lägger till lite till...

tömkört: Loke, Ville, Sovve, Hiram, Pontus, Prisma,

Löshoppat: Dior, Penny, Loke, Pontus, Prisma,

Ridit två på: Loke

shoppat på rökka med: Hiram, Loke

Haft som handhäst: Anthrax (alla gångarter), satt på Hiram.

Ridit på picknick med: Hiram, Eddi, Loke






Av agequodagis - 6 januari 2011 21:14

Jaha nu har d vart lite dött igen här, inget inlägg igår, skäms på mig :)

Nää men d blir väl lite så när d e lov om man int riktigt har samma rutiner som vanligt.


Igår:

Började dagen på stallet, var på myysig uteritt me E och Monza o så jag och Lokisen då. Skritt o lite trav! riktigt nice.

Sen stan o fika me Mr o P, var en sväng på svarta katten, för mig blev det dock bara te, är d hälsosamt så är d hälsosamt som gäller! köpte en sak på staden o d var omgega 3 kapslar.

Lyssnade på lite mentalträning

Aftonsol, red Cayenne som vanligt o hon var om möjligt ännu stelare än vanligt, därav ovanligt mkt nojs men d släppte tydligen på slutet för då blev hon helt bra. Hade dock ångest där ett tag o var tvungen att fråga Solveig va ja gjorde för feel men hon sa att ja red henne bra bara det att hästen är så himla stel o sned så hon protesterar rejält när ngn kommer åt att faktiskt rida henne. Så får väl ta det som bra då antar jag!


Idag

Började med stallet idag igen och även idag med uteritt även om vi idag var tre ekipage, trevligt dock väääälldigt kallt o väääldigt blåsigt! så d var skönt sen när vi kom in i skogen.

Förutom det har ja int gjort så mkt... eller jo vart hos mormor o fikat (endast te) och nu har jag just tränat med mitt wii personal trainer (har tagit hem d från mor o far när ja nu fått stooor TV så ja kan använda det hemma!)


Ja det var det d!


Ciao!

Av agequodagis - 4 januari 2011 21:06

... kvar av lovet! men d känns ganska ok, men bara ganska... tur d är några dagar kvar ännu att vila på! vet ju hur mkt man har att göra sen!


så tisdag alltså...

började dagen med att åka till stallet o mocka... men blev bara det, min mage var konstig så herr häst fick vila idag!

sen hem o sova + lyssna på mental träning.

promenad med stallchefen N o hennes hund M

o ikväll fika hos henne med d andra stallflickorna, M, E och L o så lilla L.


Riktigt trevlig dag även om den var halvjobbig på förmiddagen, men lite sömn o mentalträning gjorde suuusen! Har lovat mig själv att försöka vända tillbaka dygnet på rätt, så ska försöka gå 30 min tidigare i säng varje dag. Då borde ja vara ganska nära normaltid innan måndag!


Nä nu NCIS o sen sooova!

Ciao!

Av agequodagis - 3 januari 2011 23:53

en vecka kvar av lovet då... uj uj d där lät verkligen depriemerande... men e faktiskt på riktigt lite tungt att gå tillbaka när man vet hur mkt man har att göra... men men that's life!


För övrigt så har d vart en riktigt bra dag!


Började dagen med C, vi for till Djurvik o mockade + hälsade på hästarna o hästbebisarna (korten får bli senare idag... jo klockan är igen 0053 o ja borde sovit för länge sedan... )

Sen åkte vi till Karrböle, var ut o red typ en timme i skogen. Jag hade lånat Cheeky o C red Lokisen. Myyystur. Sen mocka vi o så bar d hemmåt.


Sen blev d promenix med fröken P, riktigt sköönt att får röra på sig o så avslutade vi kvällen i soffan hos Mr


sammanfattningsvis en trevliger dag!


För övrigt hade min vän en superb kommentar idag... " jag kan banta sen när jag är mätt"   


Ja ja nu är d nog dags att sooova! måååste omvända dygnet, måste omvända dygnet...


Ciao!



Av agequodagis - 2 januari 2011 21:53

har velat lääänge o väl om detta... men ja har bestämt mig

Ja har ett litet mål för 2011 om att bli mer vältränad, detta tack vare min reuma o min fibromyalgi o även för min egen känsla.


har velat o velat fram o tillbaka om ja ska lägga ut siffrorna här men har kommit fram till att d nog är bra för mig själv


så vad jag gjort är:

gått med i en facbookgrupp som "förbjuder" kakor, glass, godis, läsk o chips fram till 30 juni 2011


börjat tänka lite mer på vad jag äter försöka hinna träna mer, därför har jag nu två tjejer som hjälper mig med min häst så ja i alla fall får vara ledig 2 dagar i veckan o därmed hinna träna mer


såhär såg läget ut den 28 december 2010


höger lår: 56

höger överarm 26

midja 90

stuss 102

vikt 78 kg

fettprocent 29,5

längd 175


vi får väl se nu då hur d ser ut 1 gång i månaden som är min fina plan på att uppdatera detta...! usch va hemskt d känns nu när man vart såhär brutalt ärlig...


Idag:

steg upp 14 av att mamma väckte mig...

satt o såg på tv samt städade kvitton o papper

promenad till mor o far efter bilen o sen promenad med fröken Mr runt stan

uteritt med Lokbebisen + nattmatade hästar

tvättat 2 maskiner tvätt

haft diskmaskinen igång 1 gång

film


Ja d var väl det d!

Ciao!





Av agequodagis - 1 januari 2011 21:32

Kolla va ja hitta på ålandstidningens hemsida!

ett citat från en artikel:


"I Polen finns ett talesätt som säger att det nya året kommer att bli som den första dagen efter nyårsafton."


Alltså om detta stämmer... då blir d nog ett skitår... eftersom jag började det nya året med magsjuka! så ja väljer att ignorera dett o hoppas på ett kanonbra år i år!


2010 hände d för övrigt massa saker för mig o mina vänner, undrans just om 2011 kommer uppväga detta?!


fick min speciallärarexamen - äntligen!

A o F fick sin son N o flyttade in i hus

P o J fick barn nummer två, E

jag köpte lägenhet och flyttade, vuxet riktigt... :)

Petter dog och for till Trappalanda :(

Pontus dog och for till Trappalanda :(

jag har varit på tre nära vänners bröllop:)

började umgås med P o Mr och har fått två till underbara vänner - tack för det

L köpte tomt o ska snart börja bygga hus

L o F köpte tomt o ska snart bygga hus

S o F fick sin dotter M o köpte hus

C o A berättade att d ska få barn

S o O köpte en fabrik o kom igång med den

E o M flyttade sina hästar till Karrböle o även där kom två jättrevliga tjejer in i mitt liv

hopptävlingsdebuterade med Lokisen i våras

dressyrtävlingdebuterade med Lokisen i höstas


tror d var d... men oooj va mycket, vilken tur ja haft!


go natt o kram på er!







Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards