agequodagis

Alla inlägg under april 2013

Av agequodagis - 8 april 2013 19:49

Måndagen började bra, lyckades med det jag hade planerat, jeei!


Det blev 45 min uteritt med Lokis. Vi var ut med Emmii och Jim, dock var underlaget inte att lita på så vi bara skrittade och travade. Lokis var lite väl pigg i början o ville int riktigt lyssna... men efter halter o ryggningar så blev det bättre.


Sen blev det 30 min spinning + lite magträning.

Nuuuu ska jag slappa i soffan med min älskling som nyss kommit hem!

Ciao!

 

Av agequodagis - 7 april 2013 18:57

Alltså nääää, det var min första tanke när jag vaknade i morse och såg all snön som kommit över natten! Blääk, men som tur var så var det inte jättekallt i alla fall. Jobbade på aftonsol 8-14, så där fick jag min träning  idag... he, he.


Sen var jag hem och sooov, var så sjukt trött o är fortfarande. Orkade egentligen int göra ngt annat än sova mer sen men var ju tvungen att åka och ta hand om herr häst. Vi tog det dock rätt lugnt... var ut och skrittade 30 min i skogen först, massa lyfta på benen skog blev det. Sen var vi 15 min på åkern och tränade lösgörande arbete i skritt.


Planerna för veckan är rätt många...


Såhär här tanken att den ska se ut:

Måndag: uteritt med Lokis, cykling 30

Tisdag: rida Petteri

Onsdag: cykling 30 + styrka, mocka åt Lokis

torsdag: uteritt med Lokis

fredag: personalfest på Smakbyn.

lördag: Petteri ? uteritt med lokis

söndag: Loke dressyr, Sophie kommer med.


Vi får väl se om all träning lyckas eftersom ja har liiite känningar i min hals, blir det int värre så går d att träna i alla fall... hoppas, hoppas d inte blir d!

 

Av agequodagis - 5 april 2013 20:52

Idag efter jobbet var jag och Samuel till Linda, Mikael o deras bebis. Vi fick veta bebis namn men glömde fråga om det är officiellt ännu... så vågar inte skriva ut det här, men kan säga att det var fint o d blir säkert bra till henne!


Ikväll var Samuel med till Petteri, vi var ut med honom i skogen, det var SVINKALLT!

Skrittade för det mesta, men travade några koooooorta travintervaller. Sen promenerade jag sista biten.

Här är en bild från idag:


 

Lite otydlig bild men d var lite fel inställningar på kameran plus att ja visst råka ha systemkameran på stallet så d blev min lilla.



Av agequodagis - 4 april 2013 21:54

sååå skönt med kort vecka! efter bara några arbetsdagar är det snart freeedag, dvs imorgon! sååå skönt!

Idag jobbade jag till typ tjugo över 5... sen hem snabbt o käka middag och så till stallet.


Hade både Cheeky och Loke idag men eftersom min snälla sambo kom hem idag så mockade han åt Lokis och jag åt Cheeky. Sen for vi ut mot Ulfsby med Emmi och Jim medan Samuel gick. Vi hade lite socialträning på schemat, vi såg både kor och får och folk som elda en brasa o en massa annat läskigt... speciellt om man är häst... Vi hade ganska mkt fart i dag men travintervaller, galoppintervaller och lite längre galopp pass. Kändes som ett bra pass och Lokis blev genomjobbad, han var riktigt trött på slutet. Men han börjar nog orka mer och mer för man märker att han är ganska så stark i början av varje pass så orken börjar faktiskt komma men håller int extremt länge ännu.


Ikväll hag jag myst med min älskling o inatt så får jag äääntligen sovsälle! så natt, natt på er!

 

Av agequodagis - 3 april 2013 20:17

Inga hästar alls idag... konstigt!

Istället blev det möte med alla speciallärare i staden till kl 16 sen hem o fixa lite o så till gymmet. Blev 30 min spinning. Vidare till mormor där jag blev bjuden på stekt lax - gott!


O efter det vidare på möte med specialpedagogiska föreningen.


Ja det var min dag d... har int så mkt roligt att berätta...


men resten av veckan ser ut såhär i alla fall:


torsdag: jobba till 16.30, rida lokis

fredag: hälsa på Linda o mikael o deras prinsessa vid 14, rida Petteri

lördag: lokis vilar, kolla på dressyrträningar

söndag: jobba på aftonsol, rida lokis


Det var resten av min vecka det, vi får väl se hur det går med planen!

 



Av agequodagis - 2 april 2013 21:25

Var till sjukhuset i morse o hade vikarie första timmen därför... att komma tillbaka efter lov på en tisdag och dessutom missa första lektionen... ja då är man förvirrad kan jag säga... MEN fick faktiskt det mesta på rätt idag ändå, impad av mig själv!


Dagens Loke: vilodag, mockade, borstade, kollade igenom o myste lite


Dagens lektion för Solveig:

Red Chic som vanligt. Han hade vilat några dagar... det märktes... springing o lite stel. När jag red fram red vi först 15 min skritt först på lång tygel och sedan genom att överdriva ställningen åt båda håll så han sku släppa lite i bogarna. Sen gjorde vi samma i traven. I galoppen tränade vi fattningar.


För Solveig blev det först arbetstrav längs långsidan o sen vid ena kortsidan en 10 m volt och så direkt efter volten fortsätta i skänkelvikning o så avsaktning på följande långsida och så samma arbete igen.

Sen blev det lite galoppfattningar i båda varven. Vi avslutade med serpentin på tre bågar i trav... Men lite annorlunda sådan. Travade första bågen, sen i andra bågen skulle det vara en 10 m volt, sen rakt ur volten och så på raka sidan en volt från raka linjen, tillbaka till serpentinen och så återigen en volt vid kortsidan o så in på serpentin direkt igen...


försökte rita en skiss i paint... den blev int så vacker... men d hjälpte int att ja ritade den! för jag fick ändå int hit den... jag är en klant på paint!


I alla fall, passet kändes helt ok trots att Chic kändes stel och hade för mkt energi. Lyckades rida ur hans nojs o få honom att gå någorlunda bra ändå.


Nu ska ja snart soooova, är himla trött!

natt, natt!

 


Av agequodagis - 1 april 2013 20:50


 Dagen i punktform:


  • kolla på hopptävling på Sleipner  med Camilla
  • Rida ut med Lokisen, vi fick sälle av Emmii och Jim
  • handla på kantis
  • middag hos föräldrarna
  • tvätta bilen på select + fylla luft i däcken
  • dammsuga bilen
  • lämna bilen till servicen
  • promenad hem från servicen

Så med andra ord tycker jag att jag fått rätt mkt gjort idag faktiskt, skööönt! Skrev ju redan tidigare att Lokis fyller 21 idag. Han firade det int så mkt... förutom att han faktiskt fick gottis från handen idag (vilket han int brukar få) o sen lämnade jag massa gottis i hans hink och även lite i alla andras hinkar också, så dom fick ha 21 års fest ikväll när dom kom in    undrar om det ser ut såhär:   ?

Hoppas inte...


Denna vecka känns lite väl fullspäckad... får svårt att hinna med att träna känner jag... hmmm...

Tisdag: lokis vilar, rida lektion på aftonsol

onsdag: spec.ped möte på kvällen, träna?!

torsdag:jobbmöte till sent, rida lokis, träna ?!

fredag: träffa linda, mikael och deras prinsessa? rida petteri

lördag: lokis vilar, träna

söndag: jobba på aftonsol, rida lokis


Ja vi får se hur det blir helt enkelt... ha en bra vecka hörni!

Ciao!


 

Bild från när vi var till Kumlinge förra helgen. 


Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards