agequodagis

Alla inlägg under november 2012

Av agequodagis - 11 november 2012 20:16

uj uj vad seg och trött och mör jag är... men det är int så konstigt antar jag! har nämligen jobbat på aftonsol idag och det tog tiiiiid idag så vi var först klara halv 3. Har mockat boxar, fyllt ensilage, fodrat och klippt Chic. 


Efter jag jobbat red jag Campolina. Vi gick till stora ridhuset eftersom det var hundträning i lilla. Började med att rida igång henne först på volter, byta om volter och snett igenom både långa och kortare diagonaler (man har ju värsta platsen eftersom vi bara var två ekipage i ett 20 *6O ridhus). Började sen galoppera lite mer ihållande, typ en volt och så en långsida, avsaktning till trav och så samma igen typ. Sen övergick vi till skrittarbete. Red öppna på långsidan mot spegeln på varje långsida gjorde jag sen tre 10 meters volter sen trava jag ett varv på volten på kortsidan och så travade vi andra långsidan, sakta av till skritt och så började vi öppnor o volter igen. Gjorde detta på båda sidor. 

Sen travade vi lite serpentiner med fyra bågar över hela ridhuset, gjorde lite galoppfattningar och avslutade passet med att trava en halv volter, skritta några steg och så trava en halv volt igen. Det var det passet det! hon var lite väl pigg o frammåt i början, kan bero på att det var länge sen hon var i stora ridhuset. 


Ikväll var vi på middag till mamma och pappa eftersom det är farsdag. Samuel hjälpte även dem att bära lite möbler eftersom de skall slipa och lacka golv i veckan. 


Nu bara se lite TV sen är det tack och gonatt!

 

Av agequodagis - 10 november 2012 20:12

Vilken lat dag det vart idag... vi vaknade vid typ halv tio i morse... o då mådde jag illa (tog min medicin igår) så valde att fortsätta sova, trodde samuel skulle vara vaken.... men sen blev vi väckta av mamma vid typ halv ett... uuuuups! så det kan gå... var visst tröttare än vi trodde. 


Så vad har vi gjort idag då? vart på stallet, handlat,lagat middag och segat i soffan... he, he! 

Lokis fick en uteritt mot Ulfsby idag, det panga i alla skogar idag så det vart typ det enda stället vi vågade gå till. NÄr vi hade vänt i Ulfsby och var på väg tillbaka så var vägen spärrad av en massa bilar... tur jag inte var själv, fick skicka in Samuel i huset för att be dem flytta en bil så jag och Lokis skulle kunna gå förbi... så kan det gå när man är stor...

Var en helt bra ridtur, dock var han vääääldans okoncentrerad till en början, antagligen pga allt pangande. Men på slutet fick jag honom att lyssna jättefint. Vi travade intervaller på en grusväg mellan åkrarna samt tog ngn galoppfattning där också. 


Handlade på kantis och sen hem och laga mat, hemlagad pizza - mums!

Nu har vi segat i soffan... efter ett glas rött vin så somnade till och med vissa i soffan.... så med andra ord seg och lat dag! men det var skööööönt!


Häj häj på er!

Av agequodagis - 9 november 2012 19:20

Freeeeeedag, sköööönt!


Idag har jag först vart till karrböle och ridit Lokis. Det var ju stelfruset i marken så jag och Lokis var ut och skrittade med Emmii och Jim i skogarna runt om, blev väl typ 45 min skrittur kors och tvärs. 


Hem och äta gooood middag, laxbitar, sallad, stekt chevre ost och sallad - muuuums!

Skyndade sen vidare till Aftonsol. Red där ett dressyrpass på Campolina i ridhuset. Vi Började med att trava volter, snett igenom och sådant för att få igång värmen i henne. Sen galopperade vi lite, först runt hela ridhuset för att få igång henne, hon var på dåligt humör idag och då är det bättre att galoppera på för att få henne att fokusera på ngt annat istället för att bråka. 


Valde två olika övningar idag. Först skrittade vi på medellinjen och gjorde 10 meters volter åt båda håll och så bytte man var och gjorde samma sak igen. När vi började trava gjorde vi då även 1 10 meters volt åt varje håll och sen skulle det vara skritt före kortsidan. 


Den andra övningen vi gjorde var att vända snett igenom och göra skänkelvikning, på kortsidan en 15 meters volt och så snett igenom med skänkelvikning igen, gjorde sen samma sak i trav. 


Avslutade med att galoppfattningar på volt och så travade vi av. Blev just över 1 timmes pass. 

Nu är det myskävll i soffan med älskling som väntar!


ha en bra fredagskväll!

 

Av agequodagis - 8 november 2012 20:21

Jaha det har gått två dagar nu då! igår var en stressig dag! åkte direkt från jobbet till stallet för att Lokbärt skulle skos. Valde att sätta på vintersulor... lite knas kanke men han ska ju int skos förns till jul nästa gång o då kan d ju ha kommit massa snö jue, eller hur?! visst? äh, sak samma egentligen, vi är ju i alla fall förberedda nu! O vet ni, min kära sambo kom till stallet och överraskade mig! han kom hem från jobbet igår och då kom han direkt till stallet - min sötnöt! 


Efter skoningen skynda o göra massa ärenden o sen hem. Väl hemma så fick jag parfym och bodylotion från båten i present av Samuel. På kvällen kom massa gäster över eftersom Samuel fyller år idag. Jag hade nämligen bjudit massa folk utan hans kännedom. Så vid halv sju dök de upp en massa o han blev nog riktigt glad, i alla fall verkar d så och han säger så så jag antar det! Hade bakat yogurtkaka och lingonkaka samt att mormor hade bakat bullar som vi bjöd på. 


I dag när jag kom hem var det massa folk hemma, Samuel hade bjudit hit sina klasskompisar för att vi sku bli av med lite fika och för att de inte träffats på ett tag. Annorlunda att komma hem o ha hela lägenheten full med folk man int känner... eller ens vet vem är. Men men nu vet jag!


Efter gästerna hans åkt så gick vi ut och gick 1h, vi var bland annat upp till fågelberget och tittade. Skönt att få röra på sig. Ikväll hade vi möte med ålands specialpedagogiska förening också, sitter ju i styrelsen påd en föreningen. Nu sitter jag och ser på tv o är väldans tragisk... programmet heter Aldrig mera fet och jag äter yogurtkaka... hå, hå jag är hopplös... 


Här är en bild från när vi tömkörde lokis i lördags:

 

Av agequodagis - 6 november 2012 21:28

Idag har jag haft en stressig men rolig dag! Har fått göra saker som jag gillar och det är skönt!


Gjorde först lite ärenden på stan, var bland annat till Feja och köpte en Orkide, den kosta 11,90 när jag sen kom till Citylivs fanns där miniorkideer för 12,50! observera att min från Feja var typ tre gånger större!  ja jisses ja vilken prisskillnad! 


Var och red Campolina idag också. Först var vi ut och gick på promenad. Efter det var vi i ridhuset och tränade galoppfattningar samt att vi ökade och minskade volt i skritt och när vi ökade ut så blev det genom att flytta undan för skänkeln tillbaka till voltspåret, väl på voltspåret blev det trav och så sen skritt och så började vi om igen. Sen gjorde vi om det till att göra skänkelvikningar från långidan fram till kvartslinjen och å rakt ut, allt i skritt. Avslutade med att trava av lång och låg med att byta om volt och rida snett igenom. När vi skrittade av fick hon var lös o då öva vi stanna, svänga o snurra. Gick riktigt bra! 


Även Lokisen fick sig ett dressyrpass idag! eftersom han int har så bra kondis o så mkt muskler ännu så fokuserade vi på skritten. Skrittade volter och snett igenom o sen gjorde vi öppna i skritt på långsidorna. Travade även lite på volt men då gjorde vi korta travintervaller för att sen sakta av till skritt och sen börja om igen. Tog även två galoppfattningar i varje varv. Man märker på honom att han int har orken än och då framförallt i galoppen. För eftersom vår ena lampa på banan har valt att vända sida och lysa upp i himlen är det bara ljus på ena delen av ridbanan. Därför vågar man ju int göra så mkt snabbare än skritt på den andra halvan. Nåja är faktiskt nöjd över passet och det verkade även lokisen själv vara i efterhand!


Väl hemma kom Pernilla H hit på fika, vi drack te och pratade, riktigt trevligt! skönt att träffa vänner och bara prata och ta det lugnt - skön avslutning på en bra dag med andra ord!


Här är bilder på Lokis från i lördags när vi tömkörde. 

     


Man ser hur mkt vi har att jobba med i alla fall... rätt många muskler som saknas... men men träning ger muskler så det skall väl ordna sig inom sinom tid!


Nu är jag trött så nu ska ja sooova! 

Ciao! 


Ps. Imorn kommer älsklingen hem!! DS






Av agequodagis - 5 november 2012 18:28

Har int så mkt att skriva idag... hade magsjuka inatt så har vart hemma från jobbet idag. Det är ju int precis kul så har inte direkt ngt vettigt att säga... Så godnatt!


Av agequodagis - 4 november 2012 19:23

Steg upp vid typ halv tio i morse, ganska tidigt för att vara mig på en helg. Men ja gick ju o la mig väääääldans tidigt igår så kunde ju int sova hur länge som helst heller!


Vid 11 redan så var jag på stallet, var då på uteritt med Lokisen. Vi fick sälle av Maria och Cheeky. Skrittade mest men tog en trav på slutet. 


Vilade min arm på soffan när jag kom hem. Min en armmuskel är helt konstig, tex så hade jag svårt att borsta lokis med höger arm idag, orkade lixom int lyfta den, var som att man fick mjölksyra direkt. Mysko. 


Till middag idag blev det sushi på Nordic blues. Eller rättare sagt från eftersom vi nu var dit och hämtade och tog hem. Jag vart mätt redan efter 6 bitar... 


Nu ikväll har jag umgåtts lite med mormor och nu är det dags att lägga sig på spikisen!


natt, natt på er!


Ciao!

 

Bild  på min söta gris, bilden är från 2010! visst är han fiiin?! ;)

Av agequodagis - 3 november 2012 20:25

LOKE

Det blev mycket stall idag... först till Lokisen med Jossan. Vi tömkörde honom på lilla banan. Gick faktiskt riktigt bra i traven o skritten, galopp vågade vi inte ta så himla mycket men typ en fattning i varje varv blev det i alla fall. Mycket volter i båda varv men även lite på rakt spår, vågade ännu inte börja med öppnor och sådant. Men duktig häst var han i alla fall. På slutet övade vi lite löst och det gick bra trots att vi inte nh tränat före. Dock märkte man att han var lite tröttis då. Ni får nog säkert foton senare på dagens pass, jossan fotade men har int fått dem ännu. 


CAMPOLINA

Jossan var med till Campolina också. Red dressyr/markarbete i lilla ridhuset. Idag försökte jag mest hitta knapparna bara, dvs få ett vettigt tempo och kunna få till bra övergångar o halter. En liten stund travade vi dock över bommar för att träna ryggen lite extra. Hon var duktig på det. När vi travade av så vart hon mjuk och fin och bra så det var ju tur. För detta passet kändes nog sämre än det pass jag red igår. Borde dock pröva på att klippa damen ifråga... men ingen har gjort det ngnsin vad vi vet så är int säker på att det skulle fungera... hade tänkt pröva i alla fall sätta på maskinen idag för att kolla vad hon säger om ljudet... men hittade inte klippmaskinen. Jossan fotade detta pass också så får nog foton sen ngn dag. 


Ikväll var jag ut och åt middag med Mimi- trevligt! nu är klockan typ halv tio på kvällen o ja vill typ sova... men borde nog vänta liiiite till i alla fall!

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards