agequodagis

Alla inlägg under november 2012

Av agequodagis - 19 november 2012 19:51

eller njäää, den började väl natten som var jue... men men idag är första dagen på vecka 47 i alla fall. 

Flummigt värre eller va... till saken då kanske!


Var och mockade till Lokis efter jobbet, borstade även av honom  men gjorde inget mer för det är ju hans vilodag på måndagar. Hans box såg för övrigt heeeemsk ut, jäkla råddkopp!


Efter stallet var jag direkt till TV och tränade. Idag blev det dag 1 passet. Det innebär bren, bröst, mage. Dock var jag tvungen att skippa en benövning eftersom jag slog mina vänstra tår i soffhörnet igår... har därmed haltat hela dagen och därför kunde jag inte göra min utfallsövning. Allt annat gjorde jag dock! sköööönt var det att träna!


Imorn kommer vår säng... det innebär att vi har en 120 säng till övers, ngn som vill ha?!


Ha en bra kväll, det ska jag! ciao!

 

Pontus får vara dagens bild. Pontus var en häst jag red mycket för några år sedan, utbildade honom! dock dog han bara typ 10 år gammal i fång, detta hände dock för ngt år sedan! 

Av agequodagis - 18 november 2012 19:48

Igår skrev jag inget... men gjorde int så mkt heller... sooov länge, såg på film på dagen... (hur ofta gör man det lixom?). Var o handlade och sen var det dags att göra sig iordning för Lindas och Mikaels 30 + 30 års fest. Det var barnkalas som tema och vi tillbringande kvällen ute på Sportkila i Sund. Det var ballonger och serpentiner upp. Till middag fick vi hemlagade hamburgare med Sallad på barnfat! man fick välja mellan Blixten Mcqueen eller Nalle Puh. Jag valde såklart nalle puh - ingen tvekan heller! TIll efterrätt var det marsipantårta med Musse Pigg på. Alla fick även varsin godispåse vid sin plats med namn på. Det var en riktigt trevlig fest och det var trevligt att prata med folk man int pratar med så ofta eller träffar så ofta. Var hemma i lägenheten vid 3.30 typ... så sent vart det!


Idag har jag ridit ut med två hästar. 


Pass 1: Campolina. Red ut med En mamma och hennes dotter, de red Chic och Nick. Vi var ute typ en timme i skogen men det blev bara skritt och trav. Dock gick det bättre än vad jag väntat mig. Vi träffade även en supervettig ung kille i skogen, han kom körandes på cross men vände när vi bad honom- superjuste!


Pass 2: Loke. Red ut regnande, blåsande mörker... blä! Samuel var med som sälle så det var skööönt att slippa vara ensam i mörket! Eftersom det Var sånt oväder var vi bara ute i 30 minuter men både skrittade och travade. När vi kom hem blev det avputsning av både sadel och träns samt nattmatning av hästarna!


Nu te i soffan för att värma upp sig igen!

Hoppas ni med haft en bra söndag!

 

Gammal bild på Lokisen. 

Av agequodagis - 16 november 2012 19:25

Nu är det bestämt, på tisdag får vi vår nya säng, jeei!

Idag efter jobbet var jag och mockade till Lokisen. Tog även in han och borstade och myste lite. Dock var inte min kära häst på myshumör direkt... knasboll. Han tyckte istället att han sku gå ut och äta dagmatsrester... 


Efter maten var jag och red Campolina. Gruppen som hade ridit före hade hoppat men int plockat undan det. Så jag plockade undan lite men lät två bommar vara på diagonalen och så ett litet kryss på ena långsidan. Så började med att trava fram och hon var lite ovillig o sur som i tisdags men ändå int lika. Dock blev hon ännu surare sen när vi sku galoppera, galoppen var aslångsam o så fort man försökte få henne mer fram blev hon sur och drog öronen bakåt och ville int alls. Beslöt att testa om hindrena kunde vilseleda henne lite. Har ju aldrig hoppat fröken förut o satt i dressyrsadel, man va tusan. Travhoppade krysset några gånger åt varje håll. Sen på sltuet fick hon testa galoppera över det också. Oj, oj vad kul hon tyckte det var! hade världens sug mot hindret och busa massa efter hindret. Vågade inte hoppa föör många språng eftersom det var länge sen hon hoppade. Galopeprade sen några gånger över diagonalen och då även över bommarna som låg där, hon tagga massa. Avslutade passet med att trava runt på volter och snett igenom och sakta av till skritt med jämna mellanrum. 


Nu ska ja fredagsmysa i soffan med min älskling! 

Så natt, natt på er!

   

Hoppbild har jag ju inte på C så det får bli en på Lokisen istället. Den är från 2010.  

Av agequodagis - 15 november 2012 21:01

Hästfri dag idag... blir inte många såna inte... Efter jobbet var vi och prövade massa sängar... Sååå svårt att veta vad man ska ha osv. Men vi har reserverat en säng från EM tills imorn och ikväll har vi bestämt att det blir den. Så, såhär ser den ut:

 

Så har vi tur så har vi antagligen en ny säng imorn... istället för 120 så en som är 180... vårt sovrum kommer kännas minimalt!!


Ikäll har jag vart o tränat mitt dag 2 program på gymmet. Dvs. ben, rygg, mage, axlar o armar. Sköööönt! När jag kom hem var jag och Samuel ut och gick 30 min! 

Blev alltså en rätt bra hästfri dag!


Nu mys i soffan! ciao på er!

Av agequodagis - 14 november 2012 20:15

Efter jobbet idag var det styrelsemöte med bolaget, men jag hann bara vara med en timme typ. 

Ikväll var jag och S till stallet. Han var snäll och mockade för att jag skulle hinna rida. Ändå nattmatade vi 30 min senare än vanligt. 


Efter framskrittningen började jag trava lite, travade typ volt o sen snett igenom, skrittade typ ett havlt varv o så samma igen o så höll ja på några gånger i varje varv. Sen blev det galoppfattningar, tre stycken i varje varv. Skrittade sen skänkelvikningar på långsidan, några steg skänkelvikning o så rakt ut och så några steg till så man han med två stycken/långsida. Avslutade med att gra lite travövergångar... Gjorde int så länge av varje grej eftersom det är uppbyggnad av muskler och kondition som gäller. Blev typ 40 min på banan sammanlagt. Lokis var mycket positivare och gladare än jag trodde. Han brukar nämligen vara på extremt dåligt humör då det regnar ute... Däremot märker man att han int riktigt har orken att göra olika saker ännu, men det kommer väl!


Nu hade jag velat se Bonde söker fru... men d gick inga d inga... för det är fotboll i stället! så ska väl slöa. 


 

Bild som Jossan fotat typ 2011. 

Av agequodagis - 13 november 2012 21:12

Alltså gud i himelen vad seg jag vart idag! brukar börja kl 9 på tisdagar men idag var ja tvungen att börja 8, fy bubblan va ja hatar 8 mornar, har vart trött heeeeela dagen! till på köpet var ja på ett två timmar långt möte också idag. Sen när jag kom hem så somna jag på soffan. När ja vakna var ja fortfarande trött o så frös jag massor. Men det var bara att pallra sig upp, klä på sig massa kläder och åka till aftonsol. Hade faktiskt en fleece, en tunnare jacka + en tjockare jacka på mig... he, he. 


Nåja skulle rida Campolina för Solveig så gick upp i ridhuset och började värma upp. Fröken var INTE på bra humör, sur och tvär och osamarbetsvillig och ingen motor alls. Då vet man att man måste se upp och tänka på vad man gör. Berättade för Solveig om damens humör när hon kom. Då sa hon att det är bäst vi börjar från början o bara skrittar. Så i skritt skar vi av hörnen och gjorde skänkelvikning i några steg längs långsidan, sen en liten båge och så några steg skänkelvikning i gen. I början var hon sur o för jävlig och irriterad o det gick int alls undan för höger skänkel... hon bara protesera och var arg. Så bytte vi arg för att försöka avlede henne och det gick bättre. När vänster funka i skritt och trav så bytte vi tillbaka till höger, då gick höger också! skööönt! sen när hon gett med sig då kunde vi börja tänka på annat, som att trava vettigt och till och med galoppera. Då gick hon suuuperfint o som en klocka typ! duktig tjej!


Så från att passet känns om ja vet int vad... så slutade det med att både jag och hästen var himla nöjda! avsltuade med att massera henne lite och stretcha samt att putsa av tränset. 


Var sen via mormor och fikade med henne och mamma. Även Caesar var med eftersom han är hos mormor på semester nu när mamma o pappa lackar o slipar golvet hemma. 


 

Ooooj vad jag putar med magen.. nåja det får ni ha överseende med... he, he!



Av agequodagis - 12 november 2012 21:37

Foton från den 3 november då jossan var med till Aftonsol. 

                                   

Av agequodagis - 12 november 2012 19:24

Hästkväll blev det ikväl... ja förresten, hur ovanligt är det då? fick det ju som att låta som att det är ngt ovanligt o det är det ju definitivt inte... 


Var till Aftonsol efter jobbet och red Campolina. Vi var ensamma i stora ridhuset. Red två huvudövningar idag. Först galopp över en bom på volter - det tyckte hon var rolig märkte man. Sen skrittade vi två bågar på ovalen, fortsatte i skritt och red snett igenom på näst längsta diagonalen, när vi var framme vid medellinjen så gjorde vi skänkelvikning ut till långsidan. Sen en volt på kortsidan och så bågar på nästa långsida osv. Avslutade passet med att träna på övergångar från trav till skritt och halter från skritt. Helt nöjd över passet. 


For vidare till Karrböle för att mocka åt Lokisen samt borsta lite och gosa. Vi nattmatade även hästarna. 

Ja det var min dag d... inget speciellt alls som hänt typ...

Eller jooo nu ljög jag, Samuel har ju åkt på jobb och han kommer hem på onsdag så blir bara en kort färjvistelse för honom denna gången. 


ciao på er!

 

Gammal bild från 2010 från när lokis och jag var på tanthoppning. 

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards