agequodagis

Alla inlägg under februari 2012

Av agequodagis - 9 februari 2012 23:03

Jaha... så var det torsdag då! ingen vanlig torsdag... fast älsklinge min säger att det är fredag. Men han ljuuuuuger! det har ju vart torsdag (klockan är nu 0004) o d har vart torsdag så ja har RÄTT!! för ja e bäst! bäver på det ni!


Nämen ni, mormor var hit på besök o försökte underhålla mig i några timmar - treeevligt!

Sen vila ja lite o sen börja jag med mat. Snälla Milla var hit på middag o snälla samuel var även han hemma o käkade. Så det så! vi åt köttfärssås och potatis. Japp ni läste rätt, ja äter kött... men tydligen bara älg... för d e tydligen int odåligt (eller vad heter d?!). Det är med andra ord helt bra för mig att äta, tydligen. 


Sen åkte Milla o ja till Mimi. Där hade Freud (mimis kisse) 6 månaders kalas, fast en dag för tidigt. Vi drack te o lite vin... o pratade massa fiint! bäver på det ni!


Näää nu ska ja fortsätta vänta på att mitt favvo kvällssnacks ska bli klart - kalkoooooon!


Natt på er bävrar!

(LÅNAD BILD, FÖRLÅÅÅÅT!)  

Av agequodagis - 8 februari 2012 20:26

Hej hallå! 


Idag har jag sovit till klockan halv ett... sen har jag häckat på soffan o vilat mina fötter. 

Sov en stund, kolla på tv, surfa på datorn, typ. 


Ikväll var ja en sväng på enjoparty till Lynn, beställde en ny flaska med tvättmedel.


Nu är d mys o tv som gäller! ha d!

 

Av agequodagis - 7 februari 2012 18:29

Idag kl 13 var det 9 år sedan Hiram dog... läskigt snabbt vad tiden går. 

Två timmar senare dog hans kompis Anthrax... läskigt sammanträffande! 


O i helgen har Loke haft kolik (också en av hirams kompisar), vilken konstig helg o dagar detta är! det är ngt märkligt över början på februari... Hoppas, hoppas, hoppas verkligen att Lokisen klarar sig nu! men han har vart ut i hagen en stund i dag o även om han blev trött så hade han orkat vara ute lite o faktiskt vart lite glad o även druckit lite ur ämbaret ute- skööönt!


SJälv sitter ja ju hemma i min soffa o ugglar... har ju infektion i min vänstra lilltå... så knaprar antibiotika o värkmedicin o ugglar - tråååkigt!


Här är bild på älskade hilisen!

   

 


Hiram 1974 - 7 februari 2003 kl 13.05 Älskad o saknad!  


Hilisen o ja fick en lång och fin tid tillsammans, vi träffades första gången i februari 1994 när han var 20 och jag 12... vi fick 9 långa o fina år tillsammans. Nu har han vart borta lika många år som ja kände honom... konstigt!


Av agequodagis - 6 februari 2012 11:32

som förhoppningsvis kommer sluta bra! håller alla tummar i världen!


Kom hem vid 15.30 på lördagen, sov en liten stund, började baka paj o inväntade flickorna som sku komma på besök. Vid 19 kom Camilla o så åkt vi till stallet, gav linfrökross + pasta för magen. Allt såg helt ok ut, tills vi hade krattat klart... dååå börja han sparka o ha sig, bara för Camilla att ta med honom ut o gå. Sen senare kom mamma. Lördagen slutade med att jag och mamma stannade i stallet... 20 minuter varje timme var sedan mamma ut och gick med Lokbärt i 17 minusgrader... stackars mamma o stackars Lokbebisen. Mycket tung natt var det med mååånga oroliga timmar med 0 sömn på kontot. Var ändå helt ok hela natten men vid typ 7, halv 8 började han sparka igen en gång o så ut på promenad sen såg d lugnt ut igen. Vi åkte hem för att sooova lite och Ninni löste av oss. Vid 9 ringde ninni o sa att d nog var kris, ring vetrinär igen! jag sooov lite för var helt färdig. Vetrinär kom o hon slanga honom med 5 liter parafinolja o 5 liter vatten. Sen fick han dropp som han hade hela dagen. Lite nu och då under hela kvällen var ngn ute och gick med honom. För folk brydde sig. Jag, Lynn, Jossan, Emmii, Ida, Amanda, Camilla, Malin o Samuel o ibland Ninni var på stallet... vissa längre o andra kortare. Men härligt att folk bryr sig om lilla lokisen!


Började se mkt bättre ut senare så vid 20:40 bestämde vi att vi kunde åka hem liiiite. Vid 23 var ninni dit, då var det lugnt. Vid 3:30 var jag o samuel dit, då var det ännu lite bättre. Vid 8 var Ninni dit, gick en promenad med honom medans ja ringde vet. Vet Erica kom ut o gav han ännu mer dropp för säkerhetsskull... jag och samuel kom också dit. Så nu har han fått droppen o samuel har gått med honom o han har fått liiite hö utspritt i boxen o han har både kissat o bajsat! suuuperskönt att det verkar gå åt rätt håll. Men ännu vågar man int ropa hej!


För utom det verkar mitt sår infekterat i foten, har väl gått för mkt, stått för mkt o vart för mkt i kallt o vilat på toook för lite i och med bara 7 timmar sömn sen i lördags  morse 8.30... 


Nu lunch, sen hälsocentralen med mitt sår o sen tillbaka för att kolla Bärta! 


hoppas ni haft en betyyydligt bättre helg!

Ciao!

Av agequodagis - 4 februari 2012 17:02

Jaha... hade klockan att ringa vid halv nio i morse, vid kvart i nio ringde Ninni, min häst hade feber ännu, närmare bestämt 39,67, suck! dessutom åt han inget, hon var ut o gick med honom för att kolla lite. Hon tyckt han gick rent med verka ha lite ont i typ magen. 


Klädde på mig snabbt, packade massa extra kläder och mat och ringde vetrinären på vägen. Hon kom vid 20 över tio. Hon såg fortfarande inget fel på honom men tyckte int det var bra att han ännu hade hög feber. Han fick t.ex en antibiotika kur o så bad hon mig ge honom kokat linfrö till hans mage. Han var ut en stund eftersom han såg lite piggare ut men blev snabbt trött igen, in o tvinga i honom linfrö med hjälp av spruta... jeei va kul - not! åkte hem sen för finns in tså mkt att göra mer men är sjukt orolig... älskade Lokbärt du måst klara detta! 


Snart blir det att åka till stallet igen o kolla hur han mår o hoppas att man får honom att äta lite mer och i alla fall dricka! snälla bärta!


 

Finaste älsklingen. Jag som fotat i februari för typ två år sen. 

Av agequodagis - 3 februari 2012 23:12

Varför då för?


  • tog bort stygn i morse = aj!
  • Samuel åkte till kumlinge = jag måst vara ensam heeeela helgen
  • Lokisen har haft över 40 graders feber = jourhavande vetrinär har vart ute på stallet, jag är orolig såklart, han har fått medicin osv. Varken, jag, Ninni eller vetrinär hittade fel på honom! bara att han har massa feber och är hängig.. tyyypiskt! oroande någge vettlöst!!

på kvällen efter ja kom från stallet så var mamma, kicki och zorry hit o fikade. Sen har jag även pratat med älskling över en timme på skype! jeeei!


Älskade plutten bli frisk nuuuu!

   

Bli frisk älskade häst, du betyder sååå himla mycket, hoppas du förstår det!!   

Av agequodagis - 3 februari 2012 14:21

d blir lixom int samma feelis på finska... 


Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards