agequodagis

Alla inlägg under juli 2011

Av agequodagis - 11 juli 2011 00:17

Var som sagt o fikade till mormor igår, trevligt! Sen iväg tilll stallet för dagen dagliga sak just nu, promenad med Lokisen och mockning av hans minimala hage. Samt såklart beta lite me honom så han ska få lite gräs i alla fall.


Middag blev d mer mor, grillade plättare och färska jordgubbar som vi åt i lusthuset eftersom d var så extremt varmt så d int gick att sitta vid bordet ute. Mumsigt värre var det i alla fall! d e ngt speciellt med grillade plättar, dom e MYCKET godare än stekta!


På kvällen blev det gott rose på en brygga i Kalmarnäs i solnedgången med Malin och Johanna - sååå nice och värsta sommarfeeeling! slutade kvällen i hettan på arken...


På arken träffade jag en person som stått mig MYCKET nära... mitt ex... har helt ärligt int sätt honom på över två år, konstigt att d kan ta sååå lång tid när vi nu ändå bor på Åland som ju int e jättestort! kändes konstigt att träffa honom men ändå bra, för d kändes behövligt för ja har lite gjort en grej av d eftersom vi int sätts, att ja lixom målat upp och trott att ja ska bli värsta nervös eller vilja ha honom igen eller ngt... men d va ju skönt att d int var så - även om dju var trevligt att se honom!


Idag blev d sova läääänge, mamma väckte mig tio före tolv. Sen stranden i några timmar, var dock int världens sooo, moln om vartannat, vi gav upp när d började smådugga!!


grillmiddag me mor och så den dagliga promenaden med sötaste L. Mockade även stora hagarna idag, så nu är min tur över för den här gången, nu dröjer d återigen några veckor till nästa gång!


Kvällen har avslutats me spel hos Milla med henne och Mia - trevligt!


nä nu är d natt! go natt!

Av agequodagis - 9 juli 2011 11:50

Gårdagen blev en varm dag, det tog mor och jag till vara genom att åka ut på sjön med båte, sååå nice!


Vi var bara ute och körde så tog inga iland ngn stans, var meningen att träna sjömärken och sådant och att känna igen öar och sådant. Vi far nämligen oftast bara på platser vi känner tilll men nu åkte vi ut för att lära oss mer så for i ena farleden ända bort söder om Nyhamn o sen tillbaka samma väg och så i en annan farled bort till Rönnskär, vi åkte väääldigt långsamt för att vara vår båt, så ofta körde vi bara typ 6 knop för att kunna kolla öarna och sådant. Men på hemvägen körde ja e bit på maxfart, vilket är drygt 40 knop, de faktiskt cooolt när d går så snabbt, härlig känsla!


Detta är vår båt som vi var ute med.


När vi kom iland cykla ja iväg till träningsverket på 30 min spinning o sedan styrketränade jag efteråt - sköööönt men svettigt!


Hem och duscha och så middag och vin på Arken Garden med Mikael, Linda och Lynn. Himla nice och värsta södernkänslan är det att sitta där.


Just ja... när jag var på väg till Arken Garden så mötte jag i rondellen en träningscyklist som kom i racertempo på fel sida i rondellen... så ja åkt omkull, tyyypiskt! så resultatet: vind cykel, sår på handen, uppskrapad armbåge, uppskrapat på armen och hålig tröjja... niiice - NOT! nå tur i alla falll att inget värre hände!


Nu dags att åka tilll mormor och fika, ha re!

Av agequodagis - 7 juli 2011 22:06

jaha så var den här dagen snart borta då...

idag blev det seeen uppstigning, närmare bestämt 11.30 Men det är ju kanske int så konstigt... var nämligen så att ja somna i soffan när ja sov på tv igår... somna väl vid typ 20.00 o vakna vid halv tov, PIGG. Så la mig i sängen o så blev d att läsa tilll kl 3 innan ja återfick sömnen igen, suck!


Vart och solat hos Camilla idag, på hennes o Calles gård, suuupervarmt var det. Vi var till och med tvungna att gå och spola av oss med trädgårdsslangen...


Har även vart och svettats ännu meeeer, var till träningsverket på Shake it! sååå kul!


Ikväll blev det stallet med Jospehine. Vi promenerade me Lokisen o betade me honom o mockade osv. Han trivs sååå bra i sitt fina "hus"


      

Idas ponny Zack, har int riktigt lärt sig d här me flyveils ännu...


Nu börjar d bli dags att sooova, imorn är d tidig morgon igen!

Ciao o gonatt!

Av agequodagis - 6 juli 2011 18:10

Morgonpromenad med mamma i morse - nice! börjar ju nästan bli en vana när det är tredje morgonen på raken   


Sen mentalträning, men somna visste ett tag...


Åkte till stallet vid 12, vid halv 2 tiden kom vetrinären, Elisabet.

Så vi sprang, longera, gjorde böjprov osv. Blev kraftig hälta på vänster bakknä som diagnos. Därefter blev det behandling av den leden samt finadyne i muskeln. Nu är det sjukhage 2 veckor med 20 min promenad varje dag som gäller. Sedan 2 veckor med uppsutten skritt i 30 min o sen återkommer hon för att kolla igen.


Ja sen var det bara att fixa i lösdriften åt honom och sätta honom i sjukhagen och där får han bo nu, stackars Lokisen, men det är nog fint så han klarar sig!


Ikväll blev d grillade plättar till middag - mums, mums!


Nu ska ja bara lata mig, så det så!


Men neeeej, ja var så uppe i Lokisens sjukdom idag så ja glömde ringa hälsocentralen om svaret på mitt halsprov, var dit igår och tog provet för ja har ju haft ont i halsen från och till sen april, tycker inga det är vettigt!





Av agequodagis - 5 juli 2011 21:32

Idag har jag:


morgonpromenerat

lyssnat på mentalträning

skivat jordgubbar, satt dem i burk och skrivit på vad det är

fikat hos moster i Björsby

ätit sushi från Nordic Blue till middag, take away blev det, INTE min grej, sushi alltså!

Var til hälsocentralen och tog halsprov, får svar imorn! har ju haft ont i halsen till och fråns en APRIL!

Övningskört med volvo + hästsläpet me Camilla, vi har som mål att ta lilla e kortet innan sommaren.

Nattmatat hästarna o borstat lokisen.


Ja e förresten virrigare än virrigast, min hjärna fungerar int iband på sommaren tror ja...


1. camilla kunde int få växeln att flytta från P, ja fatta int varför, hängde över henne o fick int heller bort den, satt mig i bilen, fick int ännu bort den. Ringde bror... o PLING... han bara, har du trampat i bromsen då? hallå fröken hur tänkte du? ja som BARA kör automatbilar och helt plötsligt vet ja inga hur man gör, hå, hå! PIIINSAMT


2. var till mor och lämnade volvon, sku fara hem, satt saker i min trunk, sätter fast locket och tänker, fan ja glömde nycklarna i trunken = ja kan int komma hem, utan måste fixa nya nycklar. In o hämta en tröjja till mor så ja kan gå hem o sedan hämta bilen imorn,.. när ja nu ändå traskar hem så går ja via bilen. Och vad hänger int i låset? jooo nycklarna... PUCKO IGEN! så in me mammas tröjja o så var d bara att köra hem... jisses vart är mitt minne ngnstans?


För övrigt är ja extreeeeeemt nervös för imorn. Vetrinär ska komma och se på min lilla skrutt och gå igenom en hältundersökning, lääääskigt. Hoppas, hoppas, hoppas att det går bra!!


  


Nu är d snart dags att sussa o hoppas på att morgondagen blir till min och Lokisens fördel!

Tja, tja!



Av agequodagis - 5 juli 2011 09:04

Combaten igår var sååå kul! jeeei va skönt d var att svettas massa! härligt att ja äntigen kunde gå på det.


Efteråt kom mimi hit och drack te - trevligt me sälle!


Idag var ja återigen uppe vid halv nio. Har vart ute och gått 50 min med mor min, i regn - det ni, det känns duktigt d! :)


Tråkigt att d är så trist väder dock, sku gärna vara ute o sola och sådant.


Snart ska ja åka och rensa såna här:

 

Ha en bra dag!

Av agequodagis - 4 juli 2011 16:15

Idag blev det en tidigt morgon! för att vara jag alltså. Var uppe vid tjugo över 8. Då var ja på en 50 min morgonpromenix med mor min, sen kom hon me hit och ja käkade frukost o hon käkade mellis, alltå i mysig anda på min ballkong :)


Har även gjort ärenden på stan o handlat käk. Diskmaskin o tvättmaskin har även de vart igång. Till middag blev d lax (från fina fisken) och sallad + varma grönsaker- gott!


Nu sitter ja o taggar kvällens Body Combat pass! ska bli såååå kul!


Av agequodagis - 3 juli 2011 22:33

30 års partyt hos Kicke i går var riktigt nice! sååå varmt dock! vi lekte, badade, pratade, åt hemlagade hamburgare, drack alkoholhaltiga drycker, käkade glass, badade bastu, badade tunna, lekte me Nick osv osv.

Men eftersom d började redan 3 så var ja typ färdig o nöjd vid lite över tio... börjar ja bli gammal tro?! Neeee! Pernilla var superjuste o hämtade mig därifrån sen! jeeei!


Idag blidde ja väckt tio i 12... av mamma. Bakade sista marängtårtsbottnen, så sen var 4/4  klara! via mormor på ärenden o så har ja hjälpt mamma HELA DAGEN! i köket! fixat klart tårtorna osv osv. Sen halv 7 var d kalas, vid 20 gick ja från köket idag- sköööönt var det då!


Har nattat hästarna o borstat på världens bästa Lokis!


Jo just ja, stöööör mig massa på att ja int had kameran med ute idag, Loke, Sovve, Zack drack vatten tilllsammans ur baljan - såååå sött! tills Zack fick nog efter några minuter o körde bort sovve o Loke... dumma Zack!


Nu börjar d bli natt! ciao!



Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards