agequodagis

Alla inlägg under september 2013

Av agequodagis - 9 september 2013 21:22

Fyyy tusan rent ut sagt, idag har vart en skitdag! O varför det? jooo för att jag vart sjuuukt trött utan ngn som helst orsak och för att jag haft värsta värken i rygg, axlar och nacke hela dagen. När jag kom hem kvart över tre däckade jag i sängen var bara upp sen en sväng o åt middag och sen fortsatte jag sova till 18.30

Hade egentligen inte velat stiga upp då heller... men det fanns ju en häst som gärna ville ha mockat o bli motionerad.


Tog värkmedicin, smorde in mig med wahlstens hästliniment och åkte till stallet nästan snurrig i huvudet av all värk. Var sen ut i skogen 1 h med Emmii och Jim. Vi travade och skrittade lång och låg och tränade på att faktiskt gå rakt. Russin gillar nämligen att peta ut bogarna och/eller gå som en banan... så vi övade mycket på det idag.


Det kändes faktiskt mycket bättre efter min egna behandling, ridning brukar lindra ganska mycket när man har sån där monster värk. Dock for jag till föräldrarna efter stallet för att få bort roten till problemet, en vääääldans stor låsning i ryggen. Både pappa OCH mamma fick trycka på min rygg!


Lite lindrade det också. Så nu ska väl den sista hjälpen till och sen kanske morgondagen blir en bra dag! först lite te och sen spikisen!   


Hoppas ni haft en betyyydligt bättre måndag än mig!

Ciao!

Av agequodagis - 8 september 2013 21:24

Oj vilken fin lördag det var igår! Sååå himla härligt väder. Jag passade verkligen på att njuta av vädret. Var först ut 55 min i skogen med Russin. Vi var mycket i skogen o lyfte på fötterna o mellan det travade vi lite längre sträckor. Sen ut till Petteri. Han var överpigg! Vi var ut i skogen räven timme. Vi övade på att öka o minska traven samt på galoppfattningar från trav. De börjar sitta bättre nu!

Dagen avslutades med mysig kräftskiva med släkten i föräldrarnas lusthus.

Av agequodagis - 8 september 2013 21:18

Vädret fortsätter att leverera! hääärla! idag har det var lika varmt som på sommaren, uuunderbart!

jag har jobbat på Aftonsol idag, 8-15 o vi fick vara mycket ute idag så det var bra!


Ikväll byggde jag, Ninni och Emmii en rundkorall. Den blev skitfin fast vi byggde den av vita elstolpar o vitt elband. Ska ta kort på den ngn dag så får ni se! Måste ju självklart prövas så jag och Russin var där och tränade, den var skitbra! Så den får vi nog bra användning för! väääldigt bra kommunikationsträning är det ju!


Hoppas ni också haft en helt bra söndag!

Ciao!


Ps. Eeen sak som inte var bra idag... tvättade kläder o flera av dem ville jag ha imorgon så beslöt mig för att torka dem en stund i torktumlaren... satt torktumlaren på styrktorrt, dvs att det int sku bli helt torrt men ändå ganska. Gick in o väntade de 40 min det skulle ta. Kom ut igen efter 45 och det stod att det var 11 min kvar... myyysko!. Gick tillbaka in igen och kom ut efter 15 min... då stod det fortfarande 11 min kvar!öppnade torktumlaren o inne var kläderna brännheta men fortfarande lika våta! Vaaa?! Så vågade inte ha dem mer där... så fick ta ut dem med handskar på... o sen hänga upp dem där brännheta och fortfarande våta! knaaas! Måst nog ringa imorn om att den int mår helt bra. DS 

Av agequodagis - 6 september 2013 21:54

Sååå skönt med fredag, det är nog veckans bästa dag det!

Idag har dagen gått i ett men med trevliga saker!

kl 14 kom Micke Nyqvist och gick igenom Russin (han är massör, laser o manipulerar) och hittade lite smått och gått som vi ska stretcha o fixa med. Russin verkade gilla det hela ganska mycket för han stod typ o sov större delen av tiden.


Sen gjorde jag dagens duktiga och tvättade min hästtransport, shit vilken skillnad det blir! helt sjukt vad grönt det kommer under sommaren på den. Detta blev dagens motion också. Tyvärr hade jag ingen stege så taket blev tyvärr ogjort men jag har ju i alla fall gjort sidorna och det blev MYCKET bättre så det är bra!


Var sen till Emma och Johan och hämtade min nya klocka som Emma köpt ombord på Birka. Den var jättesnygg så det var ju ett bra val av mig efter att bara sett en bild av den! he, he! Stannade även kvar där ett tag och fikade med dem på ballkongen i solskenet, sköönt väder!


Kvällen avslutades hos Pernilla och Johan med rött vin, mumiga bake off bröd, sallad med tomat, mozarella och ruccola. Gott! Tack för en trevlig kväll hörni!


Nu börjar det bli dags att sooova för imorgon är en lååång men antagligen trevlig dag!

Natt, natt på er!

 


Av agequodagis - 5 september 2013 22:04

Ridit Petteri idag. Gick helt bra. Skulle rida på em stubbåker men det var lite väl mkt stora stenar där. Så det blev uteritt i stället. Tränade halter o övergångar samt galoppfattningar. Men det är ju sånt basic som man måst träna med en femåringen.

Nu blev jag dock på dåligt humör. Samuel måst vara SEX veckor på jobb istället för fyra. Fyyy o usch! Gillar det inte alls!

Av agequodagis - 4 september 2013 21:06

Goddagens!


Idag är det onsdag. Den här dagen har gått ganska i ett... efter jobbet blev det träning iform av 30 min spinning, skööönt! middag blev det hos föräldrarna. Dessutom fick jag middag tills imorn med mig hem, LYX!


Russin har idag fått haft markjobb. Vi började med en kort stund långtygling i både skritt och trav. Vågar int göra så länge eftersom han ännu int är så musklad o int har världens bästa kondis.

Efter ett tag bytte jag till Nh träning. Vi tränade att flytta för tryck, att backa o att kunda hålla sig på sin plats när man går, springer, stannar. Avslutade med att träna utskick o varvbyten. Lite dryg är han allt... han försöker verkligen att få bestämma själv. Man måst vara så jäkla bestämd med honom.


Var skkööönt sen att sätta sig ner i soffan och ta det lugnt och se lite på TV.

Nu väntar jag på att min älskling ska ringa på Skype... men det verkar som att han int gör det, typiskt! Får väl gå o sooova då! natt, natt!


 

Har faktiskt prövat Lokisens peewee bett på Russin och han gillar det massor, till och med mer än tredelade. Så nu ska vi börja använda detta lite nu och då. Det verkar som han behöver ganska tunna bett för så fort man prövar något liiiite grövre så börjar han tugga och ha sig.


Nåja fundera vidare på det här med bett senare. Nu sooova!

Av agequodagis - 3 september 2013 21:31

Russin igår fick först en skrittrunda till en åker, där travarbete på stooooor volt i båda varv i 15 min och sen skritt hem igen. Gick helt bra faktiskt, speciellt när han blev lite uppmjukad. Han verkade ha lite träningsvärk sen söndagens joggingpass. 


På kvällen var moster med man på fika. Vi fick ett superfint virkad grytunderlägg som moster virkat i våra köksfärger. Sen fick vi en superfin ljuslykta från Dimoda som spred jättemysigt ljus! TACK!


Idag har jag vart på en kurs för jobbets räkning. Appar i specialundervisningen hette den. Bra att det ordnas en sån kurs så slipper alla leta upp appar o gå igenom i betala för saker som kanske int är jättebra! nu fick vi massor av tips på appar som faktiskt är bra och användbara, suuuperbra!


Ikväll har jag vart social, Milla var hit och vi var ut och gick och var faktiskt och hälsade på till Pernilla och Johans hus. Johan var där så vi fick en fin rundvanding, kul! 


Nu börjar det bli dags att soooova. Lååång dag imorgon igen!


Plan för veckan: 

Onsdag: jobb, spinning 30, middag hos mor och far, tömköra Russin

Torsdag: jobb, Rida Petteri, promenad

Fredag: jobb, Micke N kommer till Russin. Spinning 30? om jag hinner dit. 

Lördag: Rida Petteri, promenad med Russin, Nattmata hästarna

Söndag: jobba på aftonsol, promenad med Russin 


Någon som har lust o umgå med mig på fredag på kvällen?! 


Veeet ni, min älskling, han befinner sig just nu nere på Palma de Mallorca! han ska jobba på en båt där som heter Miranda... idag skickade han ett mess om att det var juuukt varmt (avis? jag? näää!). 

Kommer sakna honom såååå himla mycket! 


Nä nu är det att sooova som gäller! Hoppas ni haft en bra tidag!


Ciao!








Av agequodagis - 1 september 2013 12:40

Promenad med Petteri 8 mars 2013  


En bit på väg... 29 augusti 2013

 


Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards