agequodagis

Alla inlägg under januari 2013

Av agequodagis - 8 januari 2013 20:19

Idag har jag ridit Campolina för Solveig. Som vanligt red jag fram själv i 30 min först i alla gångarter. 

När Solveig kom så fick jag rida med ett spö mellan båda händerna... för att träna på att ha händerna helt stilla... he, he. Mina händer är ett problem MEN dom har blivit mycket bättre. 


Red i alla fall i trav runt fyrkanten och gjorde fyra 10 m volter /varv och nu och då snett igenom. När vi red snett igenom så varierade vi med att ibland göra en övergång till skritt och ibland skänkelvikning från medellinjen. Sen gjorde vi galopparbete och på slutet travade jag av i lite snabbare tempo. 


Passet kändes som det blev bara bättre och bättre. I galopparbetet var hon lite spänd i början dock o då blev d lite typisk campolina, dvs lite för kort i galoppen men fick fram d sen när jag slappnade av lite. 


Så passet kändes överlag bra. Solveig tyckte att det var bästa passet jag gjort på henne! så det var ju himla kul att höra!!!


Nu ska ja se på sveriges mästerkock! så ha d!





Av agequodagis - 8 januari 2013 14:58

Haft massa att göra...


Torsdag: Började dagen med att åka till Lokisen eftersom han skulle bli skodd o få nya skor. Efter det så var jag till tandläkaren o lagade en tand, bläääk! På eftermiddagen red jag Campolina. Vi gjorde ett lugnt pass eftersom hon skulle gå på kurs på helgen. Travade bara i några få  minuter och resten blev skritt. Övningen vi gjorde var att skritta upp på medellinjen o försöka vara så raka som möjligt, sen göra 10 meters volt ut mot långsidan och i den försöka få att hon inte faller ut o vinglar som hon lätt gör. Sen rakrikta och så göra en till 10 m volt åt andra hållet med samma syfte. På långsidorna gjorde flyttade vi skänkelvikning några steg, sen rakrikta och så skänkelvikning igen. Det gjorde vi bara för att hon int skulle bli uttråkad, man måste hela tiden hitta på ngt med fröken för att få henne att gå bra, annars tappar hon koncentrationen o så blir d pannkaka av allt. På slutet gjorde vi massa, massa halter.


Fredag: var i alla fall till tandläkaren kl 8 o sen hem o sova igen... men vad jag gjorde mer vet jag inte?! dåligt minne eller tro?


Lördag: Hoppträning med Campolina för den svenska tränaren Sandra. Fröken var inte det minsta samarbetsvillig... så träningen gick till fanders! Galopperade över bommar o fröken C var mer vild en tam och vägrade lyssna på ngt.


Söndag: hoppträning igen. Den här gången hade vi bytt till ett rakt bett eftersom Sandra rekomenderade det. Gick bättre men inte bra, fortfarande var fröken väääldigt osamarbetsvillig.


Sandras kommentar: träna massor på att hon ska lyssna på folk eftersom hon gärna ignorerar hjälper och dylikt. När det gäller hoppningen ska hon bara hoppa extremt lågt eller galoppera bommar tills dess att hon lär sig att lyssna på sin ryttare. Det var ju en bra sammanfattning av hela helgen d...


For ut och skrittade med Lokis senare på eftermiddagen, gick bara att skritta eftersom vädret var som det var. Var i alla fall skönt att komma ut på lokisen som är lugn o fin o lyssnar på sin matte, till skillnad fårn vissa andra...


Igår, måndag: Lokis hade vilodag, så var bara till stallet med älskling och mockade samt borstade.

På kvällen var vi till mormor och fika.


Nu ni ska ja åka hem o fixa mat och ikväll blir det privat dressyrträning för Solveig med fröken C.


Ha det bra så hörs vi!



Av agequodagis - 2 januari 2013 20:08

Idag blev det int så mkt gjort... vaknade sent, åkte till stallet, mockade och var sen med Lokbärt ut på stora banan där det faktiskt gick att göra lite dressyrarbete i skritt och trav. Dock var det rätt mkt snö kvar så blev bara där 20 minuter och sedan skrittade vi ut en sväng på det. Stel lite herre satt jag på, man märker att man int rider på samma sätt nu när det är snö/is.


Sen hade vi stallmöte och diskuterade massa saker. Avslutade stalldagen med att vi alla var ute och fixade staketen. Stängde av en del i hagen och öppnade upp en annan, allt för att hästarna int ska trampa sönder när snön/isen nu försvinner.


Ikväll har jag vart lat och bara läst, läste faktiskt ut min sista julklappsbok, så måst nog till bibban imorn och låna nya böcker!


Ha en bra kväll!

Av agequodagis - 1 januari 2013 21:31

Här är två bilder från när vi löshoppade Campolina idag. Vi tänkte att det var en bra ide eftersom hon behöver träna lite på hoppning. Eftersom jag också var med och hjälpte till så blev det bara några bilder på slutet tagna. Hon fick hoppa upp till 1m oxer. 


         

Av agequodagis - 1 januari 2013 21:18

Jossans som fotat dessa, är från när vi hoppade före jul... men hoppbilderna är nog hemligstämplade tills vi kan hoppa vettigt... fröken C gillar att dra tyglarna ur händerna om vi säger så... 


         


Av agequodagis - 1 januari 2013 21:01

           

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards