agequodagis

Alla inlägg under oktober 2012

Av agequodagis - 25 oktober 2012 19:44

Igår skrev jag aldrig ngt på bloggen för då ar jag öm i kroppen... Vet ni varför??? nää antagligen inte men jag ska berätta. 


eller först så måst ja ju säga att söt kom hem igår! synd nog är han bara hemma några dagar... blää. 


Men i alla fall, det som hände igår... var till stallet med söt, väl där träffade vi på Malin och beslöt att ta ut hästarna i skogen. Samuel gick/sprang och jag och Malin red... hästarna var rätt pigga och så och det hela slutade med att cheeky började galoppera, loke han då inte med utan började bocka som en tok... slutade med att hans matte dök med huvudet före ner i en bergsklack... blä! så nu är man lagom öm... Jo just ja, den är vilda hästen är 20 år gammal... då borde man fatta att int hålla på sådär! samtidigt som ja ser det som rätt positivt att han är så pass pigg och glad att han gillar att busa ännu!


Idag har ja typ int gjort ngt alls... ,eller jo jag jobbade till över 5 os en när jag kom hem var middagen färdig så det var bara att sätta sig vid dukat bord - nice! sen sku vi ut till Svartsmara och lämna en sadel, men vi blev tvungna att vända på halva vägen eftersom det snöade!!! suck! 


Nå nuuu dricka lite teee! härla!


 

Kanske det ser ut såhär på marken imorn?! hoppas inte!

Av agequodagis - 23 oktober 2012 20:32

Har ju börjat rida ett 12 årigt sto, född 2000 ca 2 dagar/vecka. 


Stoet heter Campolina och ägs av Mia som är ägare av Aftonsol. 

Campolina är efter Campari M. Här har ni ett foto på honom:


 


Nå Campolina är också svart men med lite vitt i ansiktet. 


Idag var vi i ridhuset. Började med att skritta fram såklart. Eftersom det var lektion i ridhuset samtidigt kunde jag inte longera henne trots att hon verkade pigg. Började därför trava henne på de stora volterna och byta varv ofta, hon var lite sprininig men iddes inte bråka med henne i början utan låta henne på springa av sig lite, kontrollerade dock att hon gick i rätt vettig form ändå.

Galopperade sen lite i båda varv och då lät jag henne rulla på några varv i varje galopp för att få ut energin.



Saktade sen av till skritt och började göra halter vid varenda bokstav. I början fanns det typ ingen broms... d fanns d egentligen inte alls från början idag, men kände att hon måste få springa av sig lite innan hon ens kommer iddas lyssna. I början blev hon sur när vi gjorde hal o man måste göra ganska mycket förhållningar o nästan dra i henne. Men efter bara några bokstäver började hon lyssna och efter typ ett varv så gav hon eftergift också. Gjorde halter vid varje bokstav i några varv i varje varv. Sen när hon gjorde det lugnt och fint började vi skritta lite längre och göra halter och så avslutade vi passet med att trava 0,5 varv, sakta av till skritt och så halt och så fram i trav i gen och göra om samma sak. Då blev hon super fin och lyssnade riktigt bra och traven var lugn och sansad. Avslutade där med en duktig häst!


Nå, ni lär få höra rätt mycket mer om fröken Campolina i fortsättningen... men borde försöka fixa ett foto på henne. Hade tänkt fota henne med mobilen idag men d lyckades ja int så jättebra med... he, he för jag glömde det!



Av agequodagis - 23 oktober 2012 20:20

Imorgon kommer min älskling hem - det ni! det ska bli nice!


Igår var det måndag, då gjorde jag int så mkt. 

Var och mockade till min söta häst, han hade vilodag så bara borstade o gullades med honom. Var även ut och gick typ 1 h när Malin red Cheeky. Hade tänkt gå på cykling men d e kändes dumt när det för en gångs skull inte var regn ute!


Idag har jag ridit Camplina och vart ut och gått med Pernilla H. Var sköööönt att få komma ut! 

Tänkte berätta mer om Campolina och så i ett särskilt inlägg. 

Här  är en bild som är tagen av mig för ngn vecka sedan:

 


Av agequodagis - 21 oktober 2012 19:43

Fredag:


uteritt med Cheeky, fick sälle av Jossan och Loke, mest skritt lite trav

på kvällen var Camilla hit och käkade middag. Jag hade lagat tacopaj och så drack vi ltie vin till. Efteråt sku vi se film, hon hade hyrt en från select men den funkade inte!! så det blev att se Ice age som vi hade hemma istället... men d gjorde inget den är ju rolig!


Lördag: 

soooovmorgon - häääärligt! sen blev det att läsa några timmar i soffan. Mamma var hit och fikade och så iväg till stallet. Var ut och skrittade med Lokis i skogen, konstiga vägar, gick int  lite här och där och gjorde en lov i skogen och så tillbaka på vägen. På väg hem travade vi längsta biten hittills. 


Idag


fyyy vilken jobbig dag! har jobbat på aftonsol från 8-14 och det var tungt, är ju så lerigt i hagarna så d blir sjukt tungt att gå dit med massa skottkärror med ensilage. 

Efter jag jobbat longerade jag Campolina samt red en kortare sväng. Hon var en pigg liten flicka, speciellt i longeringen... Men även när jag red gick det lite för fort i början o sen bocka hon i galoppen i ena varvet. 


Var och åt middag hos mor och far ikväll, lax och potatismos - gott! kvällen avslutades med att mocka åt Lokis samt att skirtta ut en sväng barbacka på honom, testade rida lite öppna i skritt åt båda hållen idag. 


Nu håller jag typ på att somna men ska försöka hålla mig vaken till 10 i alla fall! Jag har en känsla av att jag kommer ha sån träningsvärk imorn att jag knappt kommer kunna gå... 

Ciao på er!

 


Av agequodagis - 18 oktober 2012 21:19

Veckorna går sååå snabbt, jag fattar inte! det är ju helt sjukt ju!


Snabbresume' av veckan: 


tisdag: 

mocka + kort promenad med Lokisen. Samuel var med och hjälpte till!

Ridlektion på aftonsol för Solveig. Red Rimorka och i början var det int jättekul, han kändes helt annorlunda än förra gången, stelare. Dock var det bra denna gång för jag red int fram själv utan jag red fram för Solveig och red resten själv sen, det var bra för då kunde hon hjälpa mig med det där stela och så. Blev riktigt bra sen och ännu bättre sen när jag red själv så är nöjd med passet! med solveig så red vi 10 meters volter i varje hörn och ibland två 10 meters volter innan vi red vidare till nästa hörn. Sen galoppfattningar på stor volt från skritt och efter volten skulle det vara trav, skritt halt i snabb ordning och i halten skulle han vara ställd inåt. Sen fram i skritt och så direkt galoppfattning. När jag sen red själv red ökade och minskade jag volter i trav samt bytte om volt och gjorde massa övergångar till skritt. Kändes superbra på slutet!


Onsdag. 

stressdag! handledning till 16.30 typ... slänga i sig middag och till stallet för att mocka åt Lokis. Snabbt hem och byta kläder och så till Arken för Nikonschool som varade 18.30 - 21 men det drog över tiden så var int hemma förns 21.30 Älskling for på jobb på dagen, så nu är han borta 7 dagar igen - hemska tanke! inte kul alls, stackars mig!!


Idag var jag på stan efter jobbet, köpte en grå tröjja och en stor t-shirt! 

Åt middag hos mor och far eftersom jag ju är själv hemma... men blev middag ensam hos dem också... för d sku äta sent. 

Var till gymmet och körde gärnet! 10 min uppvärmning på precoren och sedan dag 2 programmet (ryggm biceps, triceps, ben och mage). Avslutade med 15 minuter på crosstrainerne, dröp av svett efteråt - sköööööönt!


Nu är det dags att nassa! ciao på er!

 

Av agequodagis - 15 oktober 2012 21:24

Mååååndag idag då! helgen gick i lugnets tecken!


Lördag: 

Morgonfodrade hästarna vid 8.30 typ, passade på att mocka samtidigt! skönt att ha det gjort! blev ett 30 min spinningpass också - sköööönt! sen hem och duscha o lägga sig på soffan för att läsa!


På eftermiddagen var samuel med till stallet och vi var ut och gick med Lokis! Fortsatte läsa på kvällen... så sltuade dagen med att ha läst en roman på typ 350 sidor... he, he!


Söndag: 

Soooovmorgon - härla! 

Mocka åt lokis o en liiiiiten minipromenad. 

Sen lagade vi mat och bakade för på kvällen var mamma och pappa hit på middag. Vi bjöd på Bryggarstek av älg med klyftpotatis o morötter i ugn. Sås kokad på spadet från steken och till efterrätt blev det New York blueberry cake! Mums! men oj vad mätt man var sen!


idag har jag ridit Lokis med Malin och Cheeky, vi blev vääääldans blöta för det spöregnade! bläää va störd man blir på att det typ regnar ALLA dagar, fyyy!

Nattmatade hästarna sedan!


Nu ska ja nog sooova för imorgon ska jag morgonfodra hästar igen... måst alltså stiga upp tiiiidigt för jag ska ju till jobbet kl 9!

ha d!

 



Av agequodagis - 12 oktober 2012 19:45

Dag två på höstlovet. Idag har vi höststädat ballkongen, förrådet o inne. Har även bakåt en lingonkaka. Ikväll var jag o skritta en sväng med karins fyraåring Emma. Emma har int blivit riden alls sen hon kom till Åland flr ngn vecka sen. Hon har bara gått promenader. Skritturen gick bra, bar ett krumpsprång gjorde hon... Detta efter att vårt sälskap kolan o hans matte lämnat oss. Detta är Emma:

Av agequodagis - 12 oktober 2012 19:40

Red ju klasse en sväng igår. Han är sex år gammal o ägs av Karin. Tänkte att ni kanske vill veta hur han ser ut. Här är han:

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards