agequodagis

Alla inlägg under maj 2012

Av agequodagis - 22 maj 2012 21:03



Idag red jag dressyr med Lokisen. Samuel var med och fotade. Gick väl rätt bra i skritt och galopp men han orkar int riktigt bära sig själv i traven ännu. Nåja det kommer, det kommer! Dock när jag sett på alla dessa foton som Samuel tagit så inser jag huuuur mkt ja måste träna på mina armbågar o mina fötter... blää hur det ser ut! nåja enjoy eller nåt! Bilderna är tagna med min kamera.


                         

Av agequodagis - 21 maj 2012 17:16

Jo, jag vet att det gått några dagar men har int haft tid eller så att blogga. 


Fredag: 

sov rätt länge på dagen

sen var jag och Samuel ut med Lokbärt i typ en timme. Jag red mest man Samuel red också lite

på kvällen var vi på middag till mamma, vi grillade älg o mamma hade fixat potatis o morötter o så hade vi sparris med bacon, gott blev det. Till efterrätten kom mormor också och tills dessa hag jag bakat kladdkaka som vi åt med glass - mums!


Lördag: 

till staden o göra ärenden. 

30 års kalas hos Marias föräldrar i sviby, riktigt nice. Vi satt ute i solen o stekte- härla!

på kvällen var vi till indigo med maria o henke, linda o mikael samt sara o tomas.


Söndag

jobbade på aftonsol - själv! oj vad jobbigt det var vissa tider

ut o skritta med bärta och sedan ett dressyrpass på stora ridbanan. 

hem o käka middag o så byta om igen för på kvällen var jag med Karin ut till Roalds stall, var nämligen ut o skritta med Chinano som i vanligt tal oftast heter Lånben. Jag skall nämligen skritta långben nu några gånger när Karin åker till Italien. Igår när det var premiärtur fick vi sällskap av Karin och Rocky. 


Idag:

har vart såå jäkla trött o seeeg. Jobbet kändes som jag vet int vad, var sååå trött. Sen var jag till stallet och mockade åt lokbärt samt borstade av honom och satt på back on track skydden. Blev faktiskt inge bättre alls med min trötthet o känner mig allmänt hängig så blev faktiskt hemma från aftonsol idag, känner att jag verkligen inte hade orkat anstränga mig så mkt som ja behöver när man rider dressyr för Solveig, min förkylning har nämligen blivit värre igen, bläää!


Nä nu ska ja häcka på soffan så ha en bra måndagskväll!

Av agequodagis - 17 maj 2012 20:40

Japp idag är d torsdag men trots det har man vart ledig, skööönt! jag har ju blivit extremt förkyld så sov faktiskt enda till över 13 idag, he, he! var nog behövligt tror jag! 


Idag har ja typ int gjort ngt alls, vilat i sängen, vilat på soffan typ. Har dock plockat ur lite kläder ur garderoben. 


Ikväll var jag och S till stallet, borstade Lokbärt och mockade. 


Finland vann mot USA i hockeyn idag... 3-2 till finland blev det så nu är dom vidare och på lördag spelar dom semifinal mot Ryssland, hoppas d går bra då me!


Nu ska ja dricka te, sen börjar d väl bli dags att sova! här är en bild från helgen:

 


Av agequodagis - 16 maj 2012 19:37

i måndags var det åter dags för jobb, jobbade till 14, sen snabbt hem o byta kläder och så till stallet för att mocka åt Bärta samt borsta honom. Borstade inte honom så länge men han ändå komma så pass mycket hår så att det såg ut som om jag helrakat honom, oj oj vad han lossar!


Sen iväg till aftonsol för att rida lektion, blev Fröken som vanligt. Gick riktigt bra nästan hela lektionen, vi hade en rolig övning. Om vi tex säger vänster varv. Så skulle man skära av hörnet genom att göra en skänkelvikning undan för höger skänkel ställd mot väggen. Sen när man kom till väggen skulle man göra en båge ut mot kvartslinjen och så skänkelvikning tillbaka till väggen undan för höger skänkel och med ställning mot väggen, sen rida igenom hörnet och så göra samma på nästa långsida. Den övningen gick riktigt bra men hon blev trött så sen när det var dags för galoppen då var hon en surtant och tyckte int alls som jag... snarare tyckte hon att hon skulle gå in o sova...


Avslutade kvällen med att fara till mamma o deklarera. 


Tiiiiisdag:

Samuel kom hem! vi städade hela lägenheten- skööönt o välbehövligt, sen storhandla på Smarket och så till mamma med foton o sitta framför hennes dator och pröva olika markiser för att se vilken som passar bäst. Blev förkyld! bläää!


Idag:

Förkyld som attans, fyyy tusans va jobbigt! snörvlat och haft ont i halsen o vart trött o hängig hela dagen. Sov läääänge efter jobbet, käkade bara en macka till middag för var int sugen på ngt. Sen iväg till stallet. Hade behövt rida dressyr med bärta men orkade inte. Så blev lite NH träning på ridbanan, backa, flytta, följa john, löslongera. 

Ikväll har jag tagit en låååååång dusch o nu sitter ja framför tvn med filt o vatten o försöker hålla mig vaken liiiite till. S är på fest så han lär väl drälla in om vääääääldigt länge. 


ha d!



Av agequodagis - 16 maj 2012 19:19

Vart en helg ute i skärgården. Åkte i fredags och kom hem i söndags. 


Hann med följande


cykeltur med älskling ner till deras båthus, där fotade jag regnbågen, såhär blev det:



här är en hjärtliknande sten som jag hittade på marken utanför deras båthus.  






 


På lördagen hjälpte jag Samuels syster att longera deras hästar. På bilderna är det mest jag och Ooli. Har massa bilder på när Uffe och Sonja longerar också men vet int om dom vill vara med på min blogg.

     


På kvällen var vi på musikal till Vikingalid. Där var det även trerätters middag och dans. 


På söndagen sov vi rätt länge eftersom vi kom hem först vid 2 från Samuels vänner. Sen var vi ut med båten, Samuel skulle skjuta fågel. 

   



Föree jag for hem så åt grillade vi nere vid deras båthus, riktigt mysig dag vart det. Vid 3 var det dags att bege sig hem. Jag hann int vara hemma mer än fem minuter för sen var det dags för morsdagsmiddag hos mormor.   


Ja det var den helgen det! riktigt trevligt var det!

Av agequodagis - 8 maj 2012 21:10

heeej!


Idag är det tisdag, jobbade och var jättetrött, dock var det ryyysligt skönt att det var soool idag! hade å mig ballerina och tunna strumpor för första gången idag, utan att frysa - skööönt!


Efter jobbet var vi o hämtade hm paket från posten, apoteket och hämta meduciner och så till stallet.

Var på uteritt runt tjurbetet med emmii och jim och samuel som gick/sprang.


Handlade efter stallet, var så hungrig så ja höll på att gå åt, så blev snabb middag ikväll. Ikväll har jag vart lat o suttit framför tvn medans Samuel vart duktig och vart x antal timmar och målat botten på sin brors snipa. snäll bror måste jag säga!


O vet ni, för första gången ngnsin så gillade jag ALLT jag hade beställt! det är rätt imponerande det!


Detta fick jag hem och skall även behålla:


3 st kjolar (svart, grön och caramell)

2 par shorts (ett par korta vita och ett par längre svarta)

1 chockrosa linne

1 flerfärgad topp

1 chockrosa klänning


Supernöjd är jag, kanske klarar sommaren rätt bra nu då! jeeei!

Här är några av sakerna ja beställde och fick idag:

     

Så här är en kjol (den gröna) toppen och så linnet. Resten får ni väl se när jag använder d!

Hoppas nu bara det blir fint väder i sommar!

(bilder lånade från H&m hemsida.


Ha en bra tisdagskväll! Ciao!

Av agequodagis - 7 maj 2012 22:03

Oj, sommarlovet närmar sig med stoooormsteg! Det märks för min energi håller verkligen på att försvinna... usch och blä! vill faktiskt int vara såhär trött och seg och sugen på masa skit, det är int bra för mig.


Jobbat idag precis som dom flesta andra måndagar såklart. Sen snabbt iväg till stallet, mocka åt Lokisen samt gå en kort promenad med honom. Blev ju ett lite jobbigare dressyrpass igår så tänkte att det var bra för honom med en 15 minuters promenad fast det är vilodag. Hem o slänga i sig mat och så kl 17 var det styrelsemöte för bolaget, dock hann jag vara med bara 30 min innan det var dags att rusa iväg till Aftonsol.


På aftonsol blev det ridning av Fröken Fräken, preciiiis som vanligt. Är dock int nöjd med dagens pass, kände mig dålig och kass osv, det gjorde jag igår med när jag red Lokisen, förstår itn vad jag sysslar med, gör en massa dåliga misstag o skit - int bra!


Hade nattmatning av Lokbärt o gänget ikväll så åkte till det stallet direkt efter aftonsol, släppte in alla fyra, gav dem käk och fixade för imorn så nu sover dom gott i sina sängar.


Nu ska här sovas så man ork med morgondagen!

natt, natt på er!

Bild på fröken och mig från förra veckan, dock ingen vacker sådan... eller inget fel på fotografen, det är ryttaren som tydligen int kan rida ordentligt (i vanlig ordning!).

 


Av agequodagis - 6 maj 2012 18:22

lördag:

Steg upp seeent, åt brunch hemma, Sonja kom hit och sedan åkte vi till Djurvik för att kolla på körkurs. Sonjas och Samuels pappa Uffe var där på körkurs med deras hästar Ooli och Russin. Jag fotade lite, hästarna kördes i par,andra gången ngnsin, dom var duktiga. här är lite bilder:

         

Sen blev det bara att vara hemma, äta lite choklad och dricka ett glas vin, nice!


Idag, söndag:

Cyklade till travbanan för att ja sku se när ida och zack sku tävla men missade dem, tävlingen hade gått racersnabbt tydligen... just så. Men såg 80, 90 och 1m klasserna och sedan cyklade jag hem igen. Byta kläder och så iväg till Lokisen. För honom blev det ett dressyrpass på lilla banan. Vi galopperade första gången på volt på gud vet när, dock bara typ två meter i taget, men ändå - framsteg. Sen så travade vi lite på volt men var ngt där för i höger varv bet han sig fast som attans, drygt var det. Så tänkte att han kanske var stel eller trött eller ngt så red igenomd et liiiiite och sedan avslutade vi. Väl inne var han nog rätt trött, stod och sov medans jag masserade, stretchade och linimentade honom.


Väl hemma igen var det bara att sätta sig till dukat bort - niiice d händer int så ofta direkt, oftast jag som lagar middag hemma hos oss. Sen blev samuel sugen på efterrätt, han tänkte baka men insåg han in hann så då var han till glassbaren oh hämtade glass till oss - mums! choklad och jordgubb blev det!


Ikväll har mimi vart här och fikat och pratat, även det har varit trevligt. Nu väntar jag bara på att S skall komma hem så snart blir det att sooooova!


Hoppas ni också haft en trevlig helg!



Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards