agequodagis

Alla inlägg under april 2011

Av agequodagis - 13 april 2011 21:13

Det här med djur är en stooor sak, att oroa sig är en stor del av det hela! antar att det är liknande om man har barn...


Men igår t.ex så kom jag till stallet, glad i hågen, för äntligen sku jag få börja sätta igång Lokisen. Mockar i godan ro, fixar och donar i stallet och går ut i hagen. Knäpper grimman på hästen och börjar gå... då märker jag! han haltar och det REJÄLT, suck! såklart börjar 1000 miljoner tankar snurra omkring i huvudet, vad har hänt?! och såklart börjar man med att tänka det absolut värsta scenariot, ni kan ju bara tänka er...


Nåja "släpar" in häststackarn i stallet för att kunna ta reda på vad som hänt, inser att skon sitter knas! helt snett och helt vridet, suck! Så där står han min stora underbara häst i stallgången, lyfter på hoven och kollar på mig med en min som säger: hjälp mig matte, stå inga bara där och glo! För sån är han, min häst! han har åiskter om allt och han visar det TYDLIGT med hjälp av sitt minspel. Kollade in hoven men insåg att NÄ ja lyckas inga få bort den skon jag, ringer hovslagaren (fyra gånger... ups!) och Ninni och till sltu kommer Sigge ner, men d går inge bra. Traskar över till stallgrannarna och lånar verktyg... kommer tillbaka och då har Sigge fått loss skon! ja så var det med det då... suck! Lät honom sedan vila och gick istället ut med honom och Amma (lynns vovve) och kollade på när Lynn red dressyr me Sovve.


Ja det var den dagen d...


Av agequodagis - 11 april 2011 21:51

Vilken underbar solig dag idag! jeeei!

Var trött som attans på jobbet, så gick hem tidigt! satte mig ute på ballkongen för att läsa i solen! men blev så trött, tog ut gympamattan, filt och kudde! la mig för att vila en stund och vaknar upp - 2,5 timmar senare! ooooj!


Då hade ja missat spinningen som ja hade tänkt gå på... suck! så blev middag istället och sedan en promenix i solen med Mimi! sen satt vi på hennes yttertrappa i solskenet och pratade! nice!


Nu snart dags att sooova!

ciao o natt, natt!

Av agequodagis - 10 april 2011 20:43

Lördag

Soooovmorgon!

Stallet me Lynn, hon red ja gick me Amme och Lokisen.

Städa lägenheten

Grillmiddag me sommarfeelis här hos mig med Mimi, Martin och Pernilla.

Mitt i var vi och nattmata hästarna

Sen dricka lite rosé

kvällen avslutades på Archen...


Söndag

Jobb på aftonsol 8-14

Karrböle, ut och skritta me herr Lokis samt fixa lite + sola på bänken i hagen, niiiice!

Middag hos mor och far

Mimi och Pernilla hit på fika


Imorse var jag virrig när ja sku åka till Aftonsol... så dagens virriga:

tog me mig alla grejjer, satt mig i bilen och började köra, körde typ till sjukhuset, då kommer ja på: shit ja har ju inga mobilen med mig, så vände om, körde tillbaka och stanna framför huset... dååå kommer ja på: Ja just ja, ja har ju mobilen i jackfickan, som ja ju haft på mig hela tiden! braaa där!

Me andra ord en väääldigt nice helg! och såå underbart me sommarväder! satt till och med ut utemöblerna igår!


Nu se lite TV, sen dags att sooova! imorn är d måndag!

Ciao o natt!

Av agequodagis - 8 april 2011 22:19

Såå trög i morse... så irriterad över att ja lovat vicka två timmar, fast ja ville sooova! men men pengar blir d ju om man vickar så bara att bita i det sura äpplet och masa sig iväg.


Sen pratade ja återigen med killen på IT avdelninge och var återigen dit med min dator.... kul värre -NOT! skit också, ja som har hela min undervisning går utifrån datorn, typ! man känner sig helt handikappad utan dej jö... int alls samma med stationära som ja har i klassen!


Men inga gnälla mera, det är ju freeedag!


Dock kan ja erkänna min "dagens virrighet" för er! (kanske borde ha en återkommande sån fail eftersom d händer rätt ofta...  )


Dagens är i alla fall att jag och pernilla sku åka till stallet för att ta en promenad vid Lokisen, vid tjugo i tre är vi typ vid ÅCA, DÅ slår det mig att F-n ja har ju tid på banken klockan 3!! OCH jag har inter berättat för mamma om det... sååå det var bara att vända om, köra pernilla till sig och sen traska in på ÅAB i kläder gjorda för en promenad i regnet med herr pålle... dvs inte alls trevliga att traska omkring i stan med och absolut inte gjorda för att gå på bankärenden med! tur som var är min bankdam hästmänniska - jeee!


Sen hämta Pernilla och så ut till stallet där det äntligen blev en promenix me Lokbärt!


Sen handla och nu ikväll har ja vart hos Herr och fru Fagerlund och fikat tillsammans me Alex och Cina och Lynn och Amme, riktigt nice!


Alltså en bra fredag sist och slutligen... även om d höll på att sluta i pannkaka o större pinsamheter än va d blev!


Ciao och gonatt!


Av agequodagis - 7 april 2011 21:15

... är två viktiga ord!

Idag på jobbet har vi haft en temadag om det!


Vi började med att ta bussen in till stan för att se filmen: Pay it forward, den här:

 


Den handlar om att man skall göra en en godgärning till tre personer och sedan skall de tre personerna göra en god gärning till ytterliggare tre osv.

Ungefär såhär:

 


Efter det kolla vi på utställning om Godhet och sedan var det dags att ta bussen hem.

Efter jobbet var Mimi och Pernilla till mig och drack te. Sen skulle vi åka till flygfältet och käka...till Linas little Singapore, men alltså ja blev kinkig, dom hade typ tre rätter på hela menyn o hon som arbetade där verkade inga så himla positiv till att vilja servera ngt... så vi åkte hit istället:

 


Sen har ja vart på bibban o lånat en bok samt fikat hos mormor, det var den dagen d!

Nu ska jag läsa en deckare av Anna Jansson o sen sooova!

Natti, natti!

Av agequodagis - 6 april 2011 21:10

... ja det var vad Solveig kallade Cayenne idag på Aftonsol. Måste fråga va hon mena, för ja har aldrig hört ordet förut! hon mena plan me stor motor. Hon menade att Caynne var precis så elektriskt laddad som man vill att typ hästar skall vara. Att inga het så som man brukar säga utan att hon var på tårna och verkligen med. Och att d verkligen såg ut som att om ja släppte 0,5 mm på förhållningarna så skulle hon ha exploderat.


Och faktiskt, det kändes faktiskt så! man satt o tänkte, ja måst göra rätt, ja måst göra rätt för annars barkar d till skogs! jäklars va hon ladda för allt! Men jäklars va härlig känsla och jisses va coolt d kändes! Det är det där man skall sträva efter!


Måste när jag kom hem kolla upp vad ett reaplan faktiskt var... googlade! reaplan = gammal benämning på jetplan! Så ja mina damer och herrar, idag har jag suttit på ett jetplan!


Här är lånad bild på jetplanet ifråga:

 


Förutom det så har ja TRÄNINGSVÄRK, och det riktigt ordentligt också! ja som stretchat sååå ordentligt!

Nu börjar d bli dags att sova!

Ciao och natti!

Av agequodagis - 6 april 2011 16:34

Jaha så var d onsdag igen då... veckorna går och går dom och det väldigt fort. Jisses säger ja bara!


Idag har d vart en normal dag på jobbet...

Men fick skippa personalmötet för Lokbebisen sku få besök av kiropraktorn Anna. Han hade ordentlig låsning i höger bäcken och liten låsning i vänster bäcken o som följd av det lite öm rygg.


Ordination:

Idag: sjukhage

sen tre dagar promenader

tre dagar skritt!


SEN riiiida ordentligt! jeeeei! sen återbesök nästa gång hon kommer!

Hoppas det fixar sig nu!


Nu ska ja äta klart sen AFTONSOOOL!

Ciao!

Av agequodagis - 5 april 2011 21:38

Har gjort om bloggen lite... men blev int helt nöjd, men men...


förutom det så har jag:


styrketränat här:

   

och använt bland annat den här:

 


promenerat med Mimi


hämat, min nu ominstallerade jobbdator


vart på AB lantbruk o köpt mat o liniment till Lokisen


japp, det var det d... nu är ja trött så nu ska ja sooova!

Ciao!



Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards