agequodagis

Direktlänk till inlägg 9 mars 2014

vägen mot bättre mående

Av agequodagis - 9 mars 2014 21:22

Nu har jag under en väääldigt lång period tränat o sen har det brakat ihop o så har det vart dåligt ett tag o så har ja försökt ta nya tag som håller en stund o så har det åter i gen brakat ihop. 

Varför brakar det då? jo ibland är det min fibromyalgi som sätter stopp och ibland är det min reuma som sätter stopp. 


Jag har i alla fall insätt att ingen av d pt jag går till har så mkt koll egentligen... hela tiden pressar dom en o tycker att jo det ska nog gå o så farligt kan det inte var. Men den som inte haft fibro fattar int grejjen, fattar int att man int kan o att det int går... värken from hell är det verkligen! 


Nåja, nog nojsat om det. Jag har ju stryketränat mycket under min tid. Började när jag var 18 o har gått o tränat själv o även gått hos pt var tredje månad i typ 5 år osv osv. Desstuom, vem känner min kropp mer än jag själv? ingen.. 


så nu ska jag ge detta ett försök, ja ska själv försöka få bukt med de problem som stjälper mig på vägen. 


Mål: 

1. få bättre coremuskulatur o därmed minska svanken som jag fått nu när jag inte tränat så mycket

2. få bättre muskulatur i och kring axlarna eftersom jag nu när jag tränat mindre börjat sätta fram axlarna vilket gör att fibron blir mer och mer sjuk för att ja int har så bra hållning

3. få bättre styrka i hela kroppen

4. få bättre kondis

5. plus i kanten är om jag kan gå ner i fettprocent på köpet


Så hur skall jag komma dit: 

1 dag i veckan köra minst 20 min crosstrainer + benstyrkeövningar + coreövningar

1 dag i veckan köra minst 20 min crosstrainer + axlar, rygg, mage övningar

om jag hinner: köra 1 spinningpass eller ett till crosstrainerpass i veckan


Kör på detta 1 månad nu och ser om det ger resultat eller om d blir sämre. Blir det inga resultat eller blir sämre så blir det fysioterapi som gäller o får ett schema av en fysioterapeut. 


För övrigt så har jag idag:

Hjälp camilla lasta hilda och sen fara med henne på långtyglingskurs till Aftonsol. 

Fått hjälp av Camilla med att börja med straightnesstraining med Russin

Skrittat ut med Russin

Fått middag hos föräldrarna

Kör runt o kollat med mamma och mormor

Crosstrainer 20 min + benstyrka + corestyrka på TV. 


Ja det var min dag det! en perfekt söndag sku jag villa påstå!

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av agequodagis - 21 mars 2015 17:25

Idag har jag o Russin ridit för Linda E. Vi skrittade mkt först. Kollade att allt fungerade på längre tygel o kortade sen upp o gjorde en ny sorts övning med öppna. Gick bra i ena varvet men sjukt svårt för oss båda i andra varvet... Prövade sen samm...

Av agequodagis - 16 mars 2015 20:54

Var hurtig o cyklade till stallet idag. Red sen Russin på banan. Började som vanligt med att andas ner bowlingklotey, hitta 8an o rida fyrkantiga hörn o serpentiner på långtygla. Tog sen tyglarna o fortsatte hitta detsamma samtidigt som jag började t...

Av agequodagis - 15 mars 2015 20:10

Blev en paus i alla fall... Russin visade tecken på att ha träningsvärk... Så han fick vila måndag - onsdag, promenad torsdag o så skrittade jag barbacka fredag o lördag. Idag har jag testat rida mes sadel igen. Var ut 1 h i skogen med Tini o hans f...

Av agequodagis - 28 februari 2015 21:35

Tänker mig till att börja blogga igen. Som förut kommer det att handla om hela livet, men mycket fokus kommer också läggas vid min "nya" ridning. Har frångått det traditionella o rider nu mer för två Lindor. Lindah Nilsson (logisk ridning,WWW.lindah....

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards