agequodagis

Direktlänk till inlägg 6 februari 2014

en vanlig torsdag som blev en inte helt så vanlig torsdag

Av agequodagis - 6 februari 2014 22:19

En torsdag i februari, man tror att int så mkt annorlunda ska hända... men tjena så ska man int tänka tydligen...

Var till Pettson efter jobbet idag. Är ju int så kul ridväder ute så det blev bestämt att jag o Pettson skulle skritta ut med stallägarens dotter. Hon red deras andra häst, en 22 årig fd travare. Det var rätt halt på vägarna men efter en bra bit gick det faktiskt att trava en liten bit och det gick riktigt bra. Skrittade igen och så en liten bit trav till. När vi sen kommit upp för en backe så börjar Salama (som 22åringen heter) att spänna sig och blåsa och ha sig (som att han var rädd). Heeelt plötsligt väder han runt och sticker.


Eftersom ja får stopp på Pettson nästan direkt så inser Salama ju efter en stund, att oj jag skenar ju här för mig själv så han stannar ju faktiskt. Tjejen som ju int är så gammal (typ tio eller elva). Blir rädd o vill av, men som tur var lyckas jag övertala henne att vara kvar (pratar bort henne). Och säger att ja kan leda salama. Sagt och gjort rider Pettson och har Salamas tyglar i handen (fast dom är över halsen så tjejen också kan hålla i). Så där går vi hem.


Petteri fick faktiskt guldstjärna i kanten idag, för han skötte sig super. Fast han ogillar Salama skarpt så lät han honom gå bredvid utan allt för sura miner o han accepterade att gå mycket långsammare än vanligt så att Salama sku hänga med. Duktig häst!


O till slut vågade hon ta tyglarna själv och skritta hem den sista biten utan att jag höll i. På slutet tackade hon mig för att jag tvingat henne att stanna kvar på hästryggen. Tror faktiskt såhär i efterhand att ifall jag inte hade tvingat henne att vara kvar på ryggen så hade hon nog kanske aldrig satt sig upp igen (så rädd var hon). Det var hennes första ordentliga skentur någonsin.


Nå det hela slutade bra så sen hem o äta middag. Kvällen avslutades med 45 min promenad med mamsen o sen soffan.


Imorn är det freeeeddag, jeeei!


Här får ni ett foto på dagens 22 åriga fjant...

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av agequodagis - 21 mars 2015 17:25

Idag har jag o Russin ridit för Linda E. Vi skrittade mkt först. Kollade att allt fungerade på längre tygel o kortade sen upp o gjorde en ny sorts övning med öppna. Gick bra i ena varvet men sjukt svårt för oss båda i andra varvet... Prövade sen samm...

Av agequodagis - 16 mars 2015 20:54

Var hurtig o cyklade till stallet idag. Red sen Russin på banan. Började som vanligt med att andas ner bowlingklotey, hitta 8an o rida fyrkantiga hörn o serpentiner på långtygla. Tog sen tyglarna o fortsatte hitta detsamma samtidigt som jag började t...

Av agequodagis - 15 mars 2015 20:10

Blev en paus i alla fall... Russin visade tecken på att ha träningsvärk... Så han fick vila måndag - onsdag, promenad torsdag o så skrittade jag barbacka fredag o lördag. Idag har jag testat rida mes sadel igen. Var ut 1 h i skogen med Tini o hans f...

Av agequodagis - 28 februari 2015 21:35

Tänker mig till att börja blogga igen. Som förut kommer det att handla om hela livet, men mycket fokus kommer också läggas vid min "nya" ridning. Har frångått det traditionella o rider nu mer för två Lindor. Lindah Nilsson (logisk ridning,WWW.lindah....

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards