agequodagis

Direktlänk till inlägg 8 november 2013

veckans ridning o saker

Av agequodagis - 8 november 2013 21:05

   lömde blogga i onsdags så berättade aldrig om tisdagens äventyr.

Vi var i alla fall till Aftonsol med Russin (samuel var med som sälle).

Han var lätt att lasta hemma, stod snällt i släpet hela vägen dit men hade liite bråttom ut från släpet.

Var helt lugn att göra iordning o var nyfiken och tittade sig omkring.


Väl i ridhuset (vilket nog var första gången för hans del)  var det ryyysligt spännande, speciellt spegeln! Han som aldrig sett sig själv förut!

Började med att leda runt honom flera varv för att han skulle få vänja sig. Sen satte jag mig upp och skrittade på lång tygel ett bra tag. Sen testade vi trav och även galopp. Rider ju själv i ca 30 min innan Solveig dyker upp.


Solveig kom o när hon kom så fick jag först visa honom lite (hon har ju int träffat honom tidigare). Så vi gjorde som så att ja fick korta traven på kortsidorna och öka traven på långsidorna. Sen gjorde vi samma i galopp. Övergick sen till att göra skänkelvikningar på diagonalerna. Först i skritt o sen även i trav. Duktig var han men han blev rätt flåsig. Vinterpäls eller vad kan det vara tänkter jag/vi för sååå dålig kondis borde han ju inte ha.


Solveig tyckte att han var en riktig Charmör o att han kommer bli värsta charmören bara han går ner i vikt o tränar mer!


   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av agequodagis - 21 mars 2015 17:25

Idag har jag o Russin ridit för Linda E. Vi skrittade mkt först. Kollade att allt fungerade på längre tygel o kortade sen upp o gjorde en ny sorts övning med öppna. Gick bra i ena varvet men sjukt svårt för oss båda i andra varvet... Prövade sen samm...

Av agequodagis - 16 mars 2015 20:54

Var hurtig o cyklade till stallet idag. Red sen Russin på banan. Började som vanligt med att andas ner bowlingklotey, hitta 8an o rida fyrkantiga hörn o serpentiner på långtygla. Tog sen tyglarna o fortsatte hitta detsamma samtidigt som jag började t...

Av agequodagis - 15 mars 2015 20:10

Blev en paus i alla fall... Russin visade tecken på att ha träningsvärk... Så han fick vila måndag - onsdag, promenad torsdag o så skrittade jag barbacka fredag o lördag. Idag har jag testat rida mes sadel igen. Var ut 1 h i skogen med Tini o hans f...

Av agequodagis - 28 februari 2015 21:35

Tänker mig till att börja blogga igen. Som förut kommer det att handla om hela livet, men mycket fokus kommer också läggas vid min "nya" ridning. Har frångått det traditionella o rider nu mer för två Lindor. Lindah Nilsson (logisk ridning,WWW.lindah....

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards