agequodagis

Alla inlägg under december 2012

Av agequodagis - 11 december 2012 21:15

Ja vad längtar jag efter då måntro? jooo Samuel såklart!! vill ha hem han nuuuu. 


Nåja inga hjälper d ti o gnälla... inga lär d hända snabbare för d, tyvärr! 

Idag har jag ridit lektion för Solveig med Campolina. Började rida fram själv som vanligt... i framridningen var det fullt ös medvetslös som gällde... hon hade int alls lust att lyssna på mig! när vi skritta fram böraj hon springa o hoppa o ha sig. När vi trava fram så stack hon i galopp osv... Sen när vi sku galoppera så lät ja henne rulla på ett par varv så hon sku springa av sig... när vi sen bytte varv gick det bra ett tag men sen ni då kom väääärldens jäkla bocksprång... knashäst! tappade balansen rätt mkt o kändes som ja var heeelt på vänster sida av henne o tänkte: nuuu åker jag! men ja räddade situationen o satt kvar och fick stopp på hästskrället. 


Sen kom då solveig... då övade vi på att rakrikta bättre o att alltså int vingla så mkt... hon är ju så känslig så ibland blir d lätt så att ja rör henne för mkt o då blir hon som en vinglig banan... snygg värre - not! övade även på övergångar trav, skritt o halt på diagonalerna. 

Avslutade med att galoppera o då få bra fattningar, bra galopp och även kunna ha henne så att hon verkligen spårade o int var på "fel ställe" med ngn kroppsdel, t.ex ett bakben eller framben som d ofta blir. Dvs öva på att verkligen sitta still. 


På slutet fick jag en riktigt bra känsla och Solveig sa att hon aldrig sett C haft så bra o fint steg förut! så det var ju suuuuperroligt att höra! Inte ofta ja känner mig nöjd o glad över mig själv efter ett pass men idag lyckades jag faktiskt. O faktiskt det bästa av allt, jag börjar faktiskt känna själv mer och mer när jag gjort ett fel och sedan börja kunna korrigera det själv - bra! men det är ännu låååång väg att gå till att kunna säga till sig själv att man rider bra.. o d skulle jag vilja kunna uppnå!


Nå det var det om d... nu House!

 

Min finis Lokis. Bilden har jossan tagit o den är från vintern 2011. 

Av agequodagis - 10 december 2012 21:48

Ja ni, snart är d jullov och därmed snart jul! jisses så skööönt. Jag är fortfarande hiskeligt förkyld... i morse vakna jag vid kl 6 för att jag hosta som en tok, var sen ingen vits att sova längre... så vet ni vad jag gjorde? ja lade mig i soffan och såg på Mysteriet från Grevelholm (årets julkalender...) he, he. 


Efter jobbet idag var jag och klippte mig till Studio 11, klipper mig hos en tjej som heter Susann, hon är jätteduktig. 


Ikväll var jag till Lokisen och red ut med Emmii och Jim. Var ut i skogen i snön i alla gångarter, myyysigt! 


Nu ska ja häva i mig lite till finrexin o sen soooova!

Natt, natt på er!


Av agequodagis - 9 december 2012 20:41

Har vilat och vilat och vilat i en vecka, allt för att få bort förkylning, hosta, halsont o trötthet! Men det har int hjälpt ett enda dyft så idag bestämde jag mig för att pröva en ny teknik. 


Idag har jag ridit två hästar istället! vägrar ligga hemma och vila om det ändå int hjälper ngt alls. Började med att fara till Aftonsol. Eftersom jag har vart sjuk så har int C gjort ngt sen förra söndagen... 

Bestämde mig för att blandat pass för att hon sku få saker att tänka på... började med att skritta ut en sväng i skogen så hon sku få pulsa lite i snön o kanske tänka på ngt annat... sen longerade jag en stund i alla gångarter i lilla ridhuset för att hon sku få springa av sig. Avsltuade passet med att skritta och trava övningen ja fick av Solveig för att få henne rakare. 


Lokis var näste man på tur. För hans del blev det lite pulsträning. Vi var nämligen ut på storåkern och skrittade och travade samt gjorde några galoppfattningar, tuuungt var det så vi var int där så länge. Istället gick vi ut på karrbölevägen och red samma övning som jag gjorde med Campolina tidigare. Red även lite skänkelvikningar och sådant. Kändes bra på slutet!


Nu blir d nog lite tv innan läggdags! ha en bra kväll!

 

Bild från 2010, när vi rider på samma åker som idag. 

Av agequodagis - 8 december 2012 22:41

Igår gjorde jag inget vettigt alls, låg på soffan tills klockan var 19, typ... sen var jag med mamma till mormor och fikade. När jag kom hem fastna jag att läsa en bok till kl 03 ungefär... ups!


Idag har jag grävt fram min bil med pappa, vart till stallet och mockat samt gosats med min finaste häst om jag int sett på två dagar tack vare den här duma förkylningen. Väl på stallet fotade jag massa underbara snöbilder i det underbara vädret! 

Lagat pepparkakskladdkaka från ett recept jag hitta i mormors veckotidning igår- den blev goood!


Ikväll har Milla, Jocke, Mimi och Camilla vart hit och ätit tacos och druckigt Roséglögg samt smakat kakan. Riktigt trevlig kväll måst ja säga. 


eftersom ja skrev ett av världens tråkigaste inlägg just för er del... så här får ni en rolig video om Harald the horse.

ja det var väl det d... hoppas ni hade skoj!


Natt, natt!


Av agequodagis - 6 december 2012 20:18

ja som rubriken säger... en riktigt j-kla tråkdag! Vaknade sex i morse o hostade som en tok... så bestämde mig för att ha en riktigt vilodag idag. Måst ju bli frisk ngn gång!!! det är INTE kul detta... JO jag vet, jag är en gnälltant!


Men tack vare detta har jag nog inget att säga direkt... istället får ni hålla till godo med denna video som är lite cool o småsöt. 



Nu ska ja fortsätta uggla på dumburken som kallas TV... ha en bra kväll hörni!

Av agequodagis - 5 december 2012 21:55

var hemma från jobbet måndag och tisdag... då hände INGET kul! bara låg i soffan och vilade, hostade snörvlade och hade sjuuukt ont i halsen. var också väldans hes. 


Idag däremot kände jag mig int lika hes så drog till jobbet. Efter jobbet var jag och Samuel till karrböle. Var ut med Lokisen i skogen, han var pigg och glad trots att det var mkt snö att pulsa i. Vi både travade och galopperade i mörket - mysig ritt vart det!


När vi kom hem bakade vi en burk pepparkakor och åt några av dem tillsammans med glögg - mums!

Idag har min älskling presenterat sitt slutarbete och det börjar alltså vara på slutrakan för honom med det arbetet, bara finjuseringar o opponering kvar för hans del. Har int umgåtts så mkt med honom den senaste tiden, för han har typ häckat framför datorn och imorn drar han ut på jobb en vecka... blä för det!


Själv har jag ledigt i fyyyyra dagar - sååå skönt!

Ha det bra hörni!


Av agequodagis - 2 december 2012 18:57

Vart en mysig kväll hos Linda och Mikael igår, var dock hemma redan klockan halv elva eftersom en tidig uppstigning väntade. 


Steg upp vid sex i morse, åt och drack varmt och klädde på mig massa kläder eftersom termometern visade på - 9 grader. Var på Aftonsol vid 7.10 mysigt var det i kylan även om det var väääldigt mörkt ute. Gav Lina lite frukost och satte igång med att göra klar henne för morgonens ridpass. KL 08.00 satt jag på hästryggen redo för hopplektion i stora ridhuset. 


Lektionen idag började vi med att trava två bomserier på åttvolt. Bomserierna var olika så den ena måste man ha lite längre steg och i den andra lite kortare steg. 

Efter några omgångar så gjorde Sandra om bomserierna till två små rättuppståenden så då fick vi galoppera på åttvolt och hoppa de små hindrena. Gick sedan över till att hoppa två oxrar, en i taget snett. Avslutade passet med att hoppa en bana två gånger. Då var det oxer och så några galoppsprång och så en till oxer och så snett igenom två gånger på dom två rättuppstående. Det var vad vi vet Linas första gång att hoppa bana. Tycker att hon var superduktig och är jättenöjd med henne!


Jobbade sen på aftonsol i några timmar...och efter det karrböle. Dock orkade jag bara mocka åt Lokisen idag...var sååå kall och frusen och trött Hem och duschade varmt och deckade på soffan... ha en bra söndagskväll hörni!

Av agequodagis - 1 december 2012 16:48

Jaha så var det helg igen då. Skrev aldrig igår, var såååå trött när jag kom hem efter allt så jag typ bara hängde i soffan. 


Igår red jag Campolina i stora ridhuset en sväng. Blev ett rastning och lossningspass... mycket trav o volter och galopp för att få springa av sig lite. Sen gjorde vi trav/skritt övergångar på volt i båda varv samt gjorde den där "lossningsövningen" som Solveig visade i tisdags. 


Var sen till Lokisen, han hade vilodag så mockade bara samt tog in han och borstade. 


Idag har jag försökt kurera bort min förkylning på soffan ända fram tills det var dags att åka till Aftonsol och träna för Sandra. I början var fröken Campolina helt knas... så vi fick börja med att galoppera av henne runt spåret för att få bort det värsta av överskottsenergin... 

Sen red vi en bomövning i trav där man sku göra en volt trava över bommar på långsidan, göra ngn tempoväxling och sedan några bommar till och så göra en volt efter dem också. Den övningen blev jag riktigt nöjd med, där var hon duktig och ganska loss. Övning två gick ut på att galoppera på en oval och då på ena "kortsidan" galoppera över två bommar. Den övningen gick bra till vänster men var svårare i höger för då ville hon tränga sig in lite samt att ja int fick riktigt bra tempo o galoppen i början. 


Sen efter det så fick vi börja hoppa på en serie i trav. I början var det ett hider och en bom, sen ökade hon succesivt tills det var tre hinder i en serie. Rättuppstående, 1 galoppsprång, kryssoxer, två galoppsprång och så ett kryss. Efter vi hade hoppat upp oss till det så valde jag att sluta hoppa. Campolina har int hoppat så mycekt senaste tiden, eller ens mycket i sitt liv så ville sluta när det gick bra. 


Ikväll ska ja till Linda och Mikael på lilla julsfirande. Imorgon kl 08.00 blir det hoppträning igen! 


Ha en bra lilla julskväll!

 

Bild på Lokis från 2010. morbror mika som tagit det. 

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards