agequodagis

Alla inlägg under september 2012

Av agequodagis - 10 september 2012 20:30

Igår var en jobbig dag, fysiskt alltså!


Jobbade på aftonsol på dagen mellan 8 o 14. Först fixade vi boxar o mat och dylikt men eftersom de flesta hästarna går ute ännu så tog det int så länge. Då fick vi nytt uppdrag. Jag skulle helklippa plexus... sen sku vi fixa man och svans på de hästar vi hann. Jag klippte Plexus och fixade hans man och svans, hann även med Bon Bons man och svan. 

Borde ha tagit före bild på plexus... han gick från att se ut som en björn till att bli ett fint halvblod, jag är nöjd över min klippning faktiskt. Var lääänge sen jag gjorde en helklippning på en häst. 

Här är bild på Plexus från sommarens kvällskurs, då hade jag honom. 

 

Int så jättewow bild men men nu vet ni hur hans er ut i alla fall. Samuel har fotat. 


På eftermiddagen kom Samuel hem och då var vi och åt middag hos föräldrarna, mamma var dock int hemma men vi åt med pappa och så var även kusin Freddy där. 


Kvällens senare del tillbringades på stallet med världens bästa sötaste häst! var ut och skrittade 45 minuter med Samuel som sälle. Suuuperhärla väder i skogen, älskar att rida på hösten!



Av agequodagis - 8 september 2012 23:15

Jag o Samuel åkte till kumlinge igår. Jag kom hem idag, han imorn. Jag har ridit med Sonja o åkt traktor. Samuel har nämligen bakåt halm. Uj, Uj vad trött jag blev av åkandet. Båtfärden hem var pest o pina, du bubblan vad det gunga! Nu nassa sött! Ciao

Av agequodagis - 6 september 2012 21:45

Torsdag idag... var nervös heeela dagen! 

Lokis hade nämligen tid bokad till att Micke Nyqvist skulle komma vid 15... helt konstig var jag hela dagne, bläää!


Hade nog annledning att vara nervös också... för resultatet blev 3 veckor i egen hage, arnica kur med 7 tabletter om dagen tills burken är slut och så skritt för hand eller uppsuttet. Dvs ingen trav, ingen galopp, inget bus. 


Varför det då? Jooo 1 sträckning i magmuskulaturen... stora spänningar i nacke, hals, armbåge, rygg och insida/utsida bakknä. Dock ENDAST högersida av honom... Varför det då kan man ju undra sig?

Kommer ni ihåg att jag berätta att han typ blev "skuren" för ngn vecka sen...? jo antagligen har han typ stegrat svängt o stegringen o då sträckt sig. Sen har han i samband med detta antingen skurit upp sig före eller efter...  så allt är ngt som hänt i hagen... antingen att han busat eller klantat sig... 


Nåja, nu vet vi vad det är! nu är det bara att lyda order i tre veckor (tills det att micke kommer igen!) o sen hoppas på att det är mycket bättre!


Förutom denna pers har jag vart ut o gått med Milla nu på kvällen, det var trevligt så tack för det fröken!


Nu iväg i säng! tidig uppstigning i morgon och minutplanering hela dagen så behöver vara utvilad!

 

Jossan som fotat bilden.


Av agequodagis - 5 september 2012 20:18

Nu har man jobbat över hälften av veckan, det är ju kanoners! d innebär att d snart e helg igen, he, he! 


Samuel var med till stallet idag, han kollade på när jag tömkörde lokis en kort sväng på banan och sedan kom han med när vi tömkörde ute också. Gick helt bra och lokis kändes bättre! hoppas micke nyqvist hittar ngt imorgon när han kommer och tittar! för helt bra är han ju inte, så vågar ju inga göra någe värsting saker med honom förns jag vet vad det är. 


Just har Samuel och jag hjälpts åt att laga äppelkaka på årets sommaräpplen, hoppas det blir mumma!


Ciao på er!

 

Av agequodagis - 4 september 2012 21:04

Tisdag idag, jobbtisdag som vanligt! och aftonsol på kvällen. Eftersom Lokis ännu int är helt kry så blev det att ta en Aftonsol häst. Fast idag blev det ingen ridskolehäst utan Mias egna häst Rimorka. 


Eftersom Rimorka int ridits jättemycket den senaste tiden blev det ett rätt lugnt pass, speciellt då jag red själv. Då skritta jag mest och sen tog jag korta travpass. Han var rätt svår och så men när man kom underdund med honom var han rätt trevlig. Bra ram och stadig hand men definitivt inte hård hand då gick det rätt bra. Vi övade med Solveig mycket på stooora halvhalter, halter, takta och så skritt, suupernyttigt var det. Vi tränade på att få mina hjälper mer snabba, att kunna göra o sen släppa direkt osv. Superbra!


Solveigs kommentar efteråt var: över förväntan! d va ju kul! då menade hon med Rimorka eftersom han är en häst som lätt spänner sig, kastar upp huvudet i tak o går med sänkt rygg. Det gick faktiskt bra och jag är nöjd över mig själv! DET hörni är INTE ofta jag säger, kors i taket nästan!

Tyvärr har jag ingen bild på honom, men han är mörkbrun och int så jättestor med ett feminint ansikte trots att han är kille. Fin häst alltså!


Nu ska ja nog kurera min nacke o rygg, har världens spänningshuvudvärk, bläää!

ciao!


Ni får bild på lokis istället:

 

Måste bara visa denna töntiga bild... he, he... sådan matte sådan häst eller? bjuder på den! 

Tjoh på er!


Av agequodagis - 3 september 2012 20:17

Måndag idag då! steg upp wursting tidigt! för vi sku nämligen ha skolfoto idag... och jag ville hinna platta håret, nog är man ju knäpp allt!


Det har ju vart så superskön värme idag på eftermiddagen så till middagen så grillade vi fetaost och pesto fyllda kycklingfileér och satt dessutom ute på ballkongen och åt, härla!


Var till gymemt och körde mitt dag 1 program. Jag tänkte inga riktigt när jag for till gymmet, glömde bort hur varmt det var ute så satt på mig lånngbyxor så ja svettades som jag vet int vad, bläh!


Avslutade kvällen med en promenad i solskenet med sötaste Lokis!


Här får ni några smakprov på gårdagens fotoshoot! samuel har fotat. 

           

Kommentera gärna vad ni tycker! d vill han säkert höra ;)

Av agequodagis - 2 september 2012 21:36

Idag har vi inga gjort mycket alls. Det enda vettiga e väl att laga middag o att ha vart ut o skrittat med lokis. Samuel var med o fota. Fotona får ni se en annan dag,.idag blir det.en mobilbild från i fredags. Ciao på er!

Av agequodagis - 1 september 2012 15:43

Tänk, såå skönt detär med helg? helt otroligt egentligen. Fast man trivs med sitt jobb och gillar det massa så längtar man ändå alltid till helgen! 


Lokis hade tur i oturen! kristian var ju igår och kollade hans hov. Och tuuuuur som var så hade sidotåkappan gått ner i lamellranden och inte skadat ngt på vägen! så han bara slog på en ny sko och så var det bra med det - skööööönt! hade verkligen int orkat med ngt dumt!


På kvällen igår bjöd vi hit mamma, pappa och mormor. Vi åt lite kex och ost samt lite åländsk glass från Åca, mums! Avslutade kvällen med en god bok o ett glas rött i soffan. TYvärr slutade det hela int så bra som jag tänkte, för när jag skulle svepa täcket om mig häve jag ut rödvinet över mattan och mina yllesockor... så nu är allt saltat och så är det bara att hålla tummarna för att fläckarna ska gå bort!


Idag har jag int gjort mycket...eller jooo jag är ryyysligt stolt över mig själv att jag GICK till gymmet i regnet, styketränade mitt dag 2 program och sean gick hem i regnet igen! jag ogillar starkt att gå själv, det är sååå tråkigt! men I made it! suuuper!


Har läst i soffan idag igen, finns int så mkt annat att göra då det regnar ute och jag hade ingen inspiration att göra ngt vettigt. Dock läste jag faktiskt en bok som heter Vilse i skolan som jag måst läsa för jobbets räkning. 


Nu vänta på Samuel som har vart borta sen typ 9 i morse, han hjälper sin far att köra vete och sådant med traktor... när han kommer hem blir det middag på Indigo med Linda och Mikael!


Trevlig lördagskväll på er!

Ciao!


Här är lite bilder på mammas o pappas kisse Ceasar:

   

De är tagna första april i år. 

Presentation

Arkiv

Kategorier

Rosin II

  

Rosin II eller "Russin" som han kallas till vardags är en Estnisk häst som är född 2005. Han är rätt liten, just över ca 150. Russin har jag på foder så länge det passar. Han ägs av min sambos familj och min uppgift med honom är att dels banta ner honom och dels utbilda honom. Med Russin kommer jag att rida dressyr, hoppa, tömköra, nh träna, långtygla ch kanske köra om vi hittar en bra kärra.

Peter Beat

Peter Beat eller "Petteri "som han heter till vardags är född 2008 och är ett Amerikanskt varmblod. Petteri ägs av en bekant till mig och han rider jag så fort jag hinner. Syftet med det är att utbilda honom till en trevlig och bra familjehäst. Vi rider främst dressyr och ut.


Ovido - Quiz & Flashcards